Onlangs kreeg ik een officiele tekening niet op schaal , om een model te bouwen.
Helaas was er maar een maat in die tekening bekend.
Er waren een hele hoop maten die ik moest weten om dit in schaal 1:20 uit te werken.
Gelukkig had ik een brainwave uit vervlogen tijd om dit op een heel makkelijke manier te bewerkstelligen.
In de officiele tekening (welke op een onbekende schaal was aangeleverd) was alleen de 3100 mm geschreven. Dat was de maat in de officiele tekening van het echte schip.
Je zet nu horizontaal een lijn XD neer met de lengte welke overeenkomt met de lengte in de officiële tekening die niet op schaal is. Deze lijn wil je dus overbrengen naar de goede voor jou bestemde schaal .(in dit geval 1:20)
Teken vanuit X een schuine lijn onder een redelijke hoek met XD.
Zet hierop de afstand af van 155 mm, dit geeft punt A.(3100mm:20=155mm)
Verbind nu DA .in dit geval was het toeval dat het loodrecht was.
De schuine lijn XA is nu de meetlijn geworden .
Wil men nu bijvoorbeeld weten wat de tekeninglengte is van XB.........
Zet XB af op de horizontale lijn(XD).
Laat vanuit B een lijn neer evenwijdig aan DA.... je krijgt dan punt C.
Meet de lengte van XC in millimeters , dit is de schaal lengte voor 1:20.Vermenigvuldig je dit met 20 dan heb je de maat voor de officiele tekening , je kan dus deze officiele maat delen door je zelf te bepalen schaal en dit gebruiken voor je model.
Natuurlijk kun je lijnlengte XA ook in een andere schaal afzetten.
Heb je vragen stel ze . Ik hoop dat het duidelijk is voor de beginner en eventueel gevorderde.
HG
Rins
Laatst bewerkt door een moderator: