Materiaal bouwen grote Cat.?!

  • Topicstarter Topicstarter MeaN79
  • Startdatum Startdatum
M

MeaN79

Guest
Goeiendag allen :grin:

Ik wil graag een flinke Cat. bouwen,
maar zoals ieder begin heb ik eerste een paar vragen...

Ik zie bij de bouwverslagen, een x aantal houtsoorten gebruikt worden, en verschillende manieren om deze af te werken, als het komt op rompen maken....

Mijn vraag:
Wat zijn nou de basis bouwmogenlijkheden bij rompen maken?!
Moet ik altijd met balsahout en epoxy's oid. werken, of kan je ook
met triplex, en bijv. parketlak een goed eindresultaat krijgen...
(dit las ik ergens....)
Graag wat mogenlijkheden, danwel ervaringen met de materialen van jullie bouwers ;-)

:idea: -Ik heb in gedachten een vrij grote Cat. Denk aan +/- 130cm
Met een Nitro aandrijving.
Ik ga nog even kijken of het een mogenlijkheid is er
2 nitro motors in te bouwen, en of dit ook daadwerkelijk een verschil gaat maken... (misschien heb iemand hier ook al ervaring mee).

De bedoeling van dit projekt zijn toch wel, indruk en snelheid!!
Ik hoop dat jullie mij op gang kunnen helpen, ga ik inmiddels nog even verder lezen....
En zo hopenlijk kan ik morgen de eerste spullen gaan halen!!

Alvast bedankt!!
Quinten
 
Hallo,

voor z'n formaat Cat en motorisering zal balsa niet meer voldoen. Wellicht heb je hier al naar gekeken, maar deze kit is echt het aanbevelen waard: RBC MaxCorvette
Op het Xtreme forom loopt een topic van de ontwerpen en bouwer van deze cat, hier staat eigenlijk alle informatie voor zo'n soort Cat. (XtremeRCboats • View topic - Verslag van een houtbouw cat)

De spanten zijn allemaal 3mm triplex en de lengtespanten bestaan uit 4x 3mm, totaal dus 12mm. Beplating kan uit 1.5mm vliegtuigtriplex eventueel in combinatie met een glasmatje op de plaatsen waar je extra stevigheid nodig hebt. Binnen en buitenkant afwerken met een 2 componenten epoxy/lak is een must!

Twee keer nitro is natuurlijk een optie, maar dan zit je toch aan 2x 15cc bijvoorbeeld, en dan is het gelijk ook wel een monster waar je de nodige ervaring voor nodig hebt, in zowel nitromotoren als in vaarkunsten. Een makkelijker optie is zoals Max het heeft gedaan in het topic hierboven, met een 26cc zenoah, dan kom je ook al snel boven de 80km/h uit...
 
Bedankt voor je snelle reply JvdZ!

Ik ga zo op mijn gemak nog even je linkjes doornemen.

Ik doe nu een jaar of 14 aan de r/c hobby, waarvan voornamelijk
nitro, ik durf dus best te zeggen dat ik gedegen kennis van zaken heb...
Boten is toch altijd 1 van me grote liefdes geweest, en ik vondt
het nu tijd voor een serieuse Cat. ;)

Om even terug te komen op het twin-engine principe,
dit is iets wat ik alleen in electro bereikt heb tot nu toe, en is voor mij
de meerwaarde van een uitdaging!!
Ik vraag mij alleen af of het in de praktijk op zo'n grote Cat nog een
degelijk verschil maakt (qua snelheid).
Het vermogen ligt vrij gelijk ( 1 x 26cc of 2 x 15cc)
Ik denk dat dit alleen maar verschillen zal in vaargedrag, en niet zo zeer in snelheid. Er komt tenslot een hoop gewicht bij, en uiteindelijk 4cc extra.
Wat denken jullie, is het de moeite te overwegen, of zal ik meer hoofdpijn krijgen van het afstellen dan dat ik er qua snelheid op vooruit zal gaan??!
(En ja, zelfs na zoveel jaren nitro, kan je nog steeds hoofdpijn krijgen van al dat afstellen...;))

Quinten
 
hoi ik heb de grote cat van rbc en is inderdaad echt een aanrader.kun je alles mee doen wat jij eerder gevraagd hebt en is echt goed te doen.de prijs is ook leuk en je krijgt het keurig en snel geleverd.mooi uitgefreesd.
grtzz
Bedankt voor je snelle reply JvdZ!

Ik ga zo op mijn gemak nog even je linkjes doornemen.

Ik doe nu een jaar of 14 aan de r/c hobby, waarvan voornamelijk
nitro, ik durf dus best te zeggen dat ik gedegen kennis van zaken heb...
Boten is toch altijd 1 van me grote liefdes geweest, en ik vondt
het nu tijd voor een serieuse Cat. ;)

Om even terug te komen op het twin-engine principe,
dit is iets wat ik alleen in electro bereikt heb tot nu toe, en is voor mij
de meerwaarde van een uitdaging!!
Ik vraag mij alleen af of het in de praktijk op zo'n grote Cat nog een
degelijk verschil maakt (qua snelheid).
Het vermogen ligt vrij gelijk ( 1 x 26cc of 2 x 15cc)
Ik denk dat dit alleen maar verschillen zal in vaargedrag, en niet zo zeer in snelheid. Er komt tenslot een hoop gewicht bij, en uiteindelijk 4cc extra.
Wat denken jullie, is het de moeite te overwegen, of zal ik meer hoofdpijn krijgen van het afstellen dan dat ik er qua snelheid op vooruit zal gaan??!
(En ja, zelfs na zoveel jaren nitro, kan je nog steeds hoofdpijn krijgen van al dat afstellen...;))

Quinten
 
Die kit ziet er inderdaad wel goed uit, bedankt.
Maar ik ben een eigenwijze piemel ;),
en wil hem gewoon vanaf helemaal niks opbouwen.
Geen prefab....

Kheb inmiddels vele mooie bouwtekeningen gevonden, weliswaar voor wat
kleinere Cats, maar misschien kan ik die wel wat aanpassen in Cad zodat
ik ze kan gebruiken.

Quinten
 
jepp kan je ook doen ;) moet je er aleen wel op letten dat die niet te zwak word (spandje er bij zetten mischien). wat is zelf een mooie cats vind zijn die van jurriaan en tog ook de maxcorvette dat de kit dus die ze zijden;) wat de motor betreft zou ik zelf voor een 26cc zenoha gaan dit zijn tog wel de mooieste motoren voor in een cat. wil natuurlijk niet zeggen dat een twin niet kan dat is natuurlijk mooier als het er omgaat. maar kost meteen ook weer wat meer. wat voor cat. heb je zelf in gedachte ongeveer kwa buitenkant dan?
 
om hier even geen verwarring te krijgen. Er staan op het xtreme forum 2 topics over de bouw van een maxcat. Het oudste topic is de maxcat v1 l en het nieuwste topic gaat over de maxcat v2 s . de kit die te krijgen is bij rbc is dus de maxcat v2 l en dus de grote uitvoering van van het nieuwste topic. De v1 is enkel en alleen van de tekeningen te bouwen die in dat topic staan . Wel is daar ook een freespakket van te krijgen maar dan moet men ray op het xtreme forum contacteren.
 
Ik heb inderdaad van juriaan meen ik een tekening, die ik als basis ga gebruiken.

Verder denk ik dat ik er geen dingen bij moet gaan bedenken, maar dat ik simpelweg
wat spanten verdik, scheelt ook weer een nacht rommelen met cad.

Ik quote JvdZ
"De spanten zijn allemaal 3mm triplex en de lengtespanten bestaan uit 4x 3mm, totaal dus 12mm."

Dit is een mooi uitgangspunt vond ik zelf, en waarschijnlijk wordt dit ook mijn materiaal keuze.

Wat voor 'buitenkant'...
tja me ogen vallen al een tijdje voor de knalgele
lamborghini die we allen wel kennen denk ik
(bijv.van kyosho mini-z)
13058m.jpg

En ik denk dat ik deze als uitgangspunt ga nemen, want uiteindelijk moet het wel
een eigen ontwerp worden, en geen copy van...

Quinten
 
Kijk!!

Das inderdaad wat ik bedoel ja, misschien zelfs nog wel een schepje
er bovenop, maar is da nie MACHTIG!!! wauw
Size does matter, lol

Thx

Quinten.
 
Het twin engine principe is al veel vaker uitgevoerd dus dat moet niet moeilijk wezen als je al 14 jaar ervaring hebt.De enigste fout die je hier even maakt is het vermogens verhaal . Als je 2 keer 15 cc in bouwt dan is dat natuurlijk veel meer vermogen als 1 keer een zenoah. Ook is het zo dat als je een twin bouwt de motors elkaar kunnen helpen en je dus in feite grotere props kunt draaien wat dus weer meer snelheid in houdt.We hebben bij ons in de club nu een christo varen met 2 keer 15 cc cmb die de 128 km/u inmiddels heeft aangetikt dit zou je niet kunnen bereiken met een enkele zenoah.


Quote
Om even terug te komen op het twin-engine principe,
dit is iets wat ik alleen in electro bereikt heb tot nu toe, en is voor mij
de meerwaarde van een uitdaging!!
Ik vraag mij alleen af of het in de praktijk op zo'n grote Cat nog een
degelijk verschil maakt (qua snelheid).
Het vermogen ligt vrij gelijk ( 1 x 26cc of 2 x 15cc)
Ik denk dat dit alleen maar verschillen zal in vaargedrag, en niet zo zeer in snelheid. Er komt tenslot een hoop gewicht bij, en uiteindelijk 4cc extra.
Wat denken jullie, is het de moeite te overwegen, of zal ik meer hoofdpijn krijgen van het afstellen dan dat ik er qua snelheid op vooruit zal gaan??!
(En ja, zelfs na zoveel jaren nitro, kan je nog steeds hoofdpijn krijgen van al dat afstellen...;))
 
Ok, heb inderdaad nog even verder gekeken dan mijn neus lang is,
en wat het vermogensverhaal betreft moet ik je dat nageven.
Met twins kan je veel meer afstellen en inderdaad grotere props draaien...
Dus uiteindelijk meer rendement/snelheid.

Het is nu alleen nog de vraag, krijg ik ze beide erin....?!
Denk dat ik alles even rustig op me gemak ga nameten, en dan later op de dag
de eerste spullen ga halen.....

Quinten
 
Ik zie in je avatar dat je uit Almere komt. Daar word elke zondag gevaren op het weerwater dus als je je eerst even wat meer wil orrienteren zou ik daar een keer gaan zien.
 
Hahaha lol,

Bedankt voor de info, maar stiekum wist ik het al......
Ik woon namelijk zo goed als aan het weerwater!!
Ben ook al meerdere malen wezen kijken, en info vergaren bij de club,
vooral de wat oudere garde wil best even een uurtje met je kletsen ;).
Ben jij ook bekend hier dan? Of vaar je wel eens op het weerwater, laat me even weten dan kom ik ook varen...
Me f1 tunnel is bijna af :D en moet nog gedoopt worden :cool:

Ben net nog wezen shoppen voor spullen voor de Cat.
Blijkt dat in Almeerse bouwmarkten alle platen hout beginnen bij 4mm....
Zucht.... Even verder zoeken dus,
heb wel de nodige lijmen, epoxy lak, en benodigde gereedschappen
kunnen halen....
Kwam daar ook nog eens bij, dat de enige bereikbare en vooral betaalbare
printshop weg was.....umph
Ga vandaag dus lekker 24vel a4 op me lichtbak aan elkaar plakken :puppydogeyes:

Quinten
 
ik heb een tekening van een cat op een meter laten uitprinten.als je hem wilt hebben wil ik hem voor je op sturen.om precies te zijn 98 cm
grtzz
Die kit ziet er inderdaad wel goed uit, bedankt.
Maar ik ben een eigenwijze piemel ;),
en wil hem gewoon vanaf helemaal niks opbouwen.
Geen prefab....

Kheb inmiddels vele mooie bouwtekeningen gevonden, weliswaar voor wat
kleinere Cats, maar misschien kan ik die wel wat aanpassen in Cad zodat
ik ze kan gebruiken.

Quinten
 
Hahaha lol,

Bedankt voor de info, maar stiekum wist ik het al......
Ik woon namelijk zo goed als aan het weerwater!!
Ben ook al meerdere malen wezen kijken, en info vergaren bij de club,
vooral de wat oudere garde wil best even een uurtje met je kletsen ;).
Ben jij ook bekend hier dan? Of vaar je wel eens op het weerwater, laat me even weten dan kom ik ook varen...
Me f1 tunnel is bijna af :D en moet nog gedoopt worden :cool:

Ben net nog wezen shoppen voor spullen voor de Cat.
Blijkt dat in Almeerse bouwmarkten alle platen hout beginnen bij 4mm....
Zucht.... Even verder zoeken dus,
heb wel de nodige lijmen, epoxy lak, en benodigde gereedschappen
kunnen halen....
Kwam daar ook nog eens bij, dat de enige bereikbare en vooral betaalbare
printshop weg was.....umph
Ga vandaag dus lekker 24vel a4 op me lichtbak aan elkaar plakken :puppydogeyes:

Quinten

Ik ben daar zeker bekend alleen kom ik er niet zo vaak als ik zou willen. Is voor mij een eindje rijden,maar wat voor f1 en ben je ook bekend op het xtreme forum ?
 
@ Groentje - Ik sla je aanbod niet af, maar hou m even warm als je het goed vind, kom ik er nou echt niet uit hier, wil ik er graag nog wel gebruik
van maken!! Super bedankt alvast, tof! ;)

@ opelckadett - Ben niet bekend op dat Forum, begin nu eigenlijk pas
een beetje op forums te neuzen, en te ontdekken hoe verdraaid handig
dat is.....:D

Me f1 tunnel is een projectje waar ik jaren geleden aan begonnen ben, en
pas recentelijk ben gaan afmaken. Kheb destijds de rompenset van
Academy gekocht (f1 supreme geloof ik) Niets superbijzonders, maar hij
is wel gaaf geworden, zelfs kleine achteruitkijkspiegeltjes zitten erop.
(zitten immers ook op een echte f1 tunnel)
Ik zal later op de dag even een paar foto's laten zien.

Even een vraag nog, weet iemand waar ik de afmetingen van een
zenoah motortje kan vinden, +/- ??
Zien er ernstig groot uit, wil weten of er twee in de Cat. zouden passen;)

Quinten
 
Toch maar een reactie...

2x 15cc gaat wel passen in mijn cat vermoed ik, 2x zenoah zeker niet!
maten zenoah : http://www.zenoah.net/de/products/hobby/image/g260pum/g260pum_x.gif
Juriaan zijn V1 cat opgeschaald zal ook wel geschikt zijn voor 2x15cc. Ook daar zal 2x PUM260 moeilijk worden.
Maar als je zelf een cat gaat ontwerpen kun je toch gewoon een twin als uitgangspunt nemen en de boel eromheen ontwerpen?

Oh ja, 3mm modelbouw [balsa]triplex hebben ze bij de Gamma, is mijn eerste cat ook van gemaakt.
Spanten 4mm berken..
Kit is echt veel makkelijker......

Ook ik kom wel eens op het weerwater, niet te vaak ivm afstand, dus kom zeker een keer langs voor ervaringen.

Marcel
 
ik hou hem warm voor je geen probleem en op het extreme heb je echt veel info.
grtzz
@ Groentje - Ik sla je aanbod niet af, maar hou m even warm als je het goed vind, kom ik er nou echt niet uit hier, wil ik er graag nog wel gebruik
van maken!! Super bedankt alvast, tof! ;)

@ opelckadett - Ben niet bekend op dat Forum, begin nu eigenlijk pas
een beetje op forums te neuzen, en te ontdekken hoe verdraaid handig
dat is.....:D

Me f1 tunnel is een projectje waar ik jaren geleden aan begonnen ben, en
pas recentelijk ben gaan afmaken. Kheb destijds de rompenset van
Academy gekocht (f1 supreme geloof ik) Niets superbijzonders, maar hij
is wel gaaf geworden, zelfs kleine achteruitkijkspiegeltjes zitten erop.
(zitten immers ook op een echte f1 tunnel)
Ik zal later op de dag even een paar foto's laten zien.

Even een vraag nog, weet iemand waar ik de afmetingen van een
zenoah motortje kan vinden, +/- ??
Zien er ernstig groot uit, wil weten of er twee in de Cat. zouden passen;)

Quinten
 
Back
Top