materiaal kiel basic jolle

hallo,

ik ben zinnes deze boot te maken :

http://www.modellbaurodenkirchen.de/Basic/BASIC.htm

http://www.modelbouwers.nl/pdf/basic-jolle.pdf

het plan vraagt een kiel van aluminium 38 cm x 5,5 cm x 2 mm dik
met een ballast van ongeveer 850 gr

het probleem is dat ik hier nergens een aluminium lat kan vinden die 5,5 cm breed is. Ondertussen 3-4 bouwmarkten en ijzerwaren winkels bezocht maar geen geluk.

Indien ik dit in triplex zou doen, vb 3mm met een epoxy coating en glasvezel matje - of misshien gewoon G4 laag... zou dit sterk genoeg zijn ?

Ik heb geen idee van de krachten op zo'n kiel.

een ander probleem is de mast... nergens 1.2 m carbon buis te vinden :-(

andere ideeen en suggesties zijn welkom

Patrick

Patrick,

Als ik het me goed herinner is er een materiaal pakket voor de basic-jolle. (Staat ergens aan het einde van de tekst van de Modelbouwer.)
Kun je daar eens informeren hoe hij aan de materialen komt?

Wim

ach ja, ik heb ook een plaatslager om de hoek gebeld.

30 euro per stuk om dit te maken

jawadde... kan ik beter een bouwdoos kopen he.

de bedoeling is het met locale materialen te maken zodat ik het achteraf naar believen opnieuw kan doen.

Patrick

Patrick,

voor een paar euro kun je een boel met de pakjes post laten versturen hoor! :wink:
Misschien haalt die dealer van de basic jolle materialen het spul wel in Belgie.
(Weet je nu nog niet :!: :wink: )

Wim

Dertig euro voor een plaatje aluminium??? Hallo, die gast was dronken zeker.

Mag hooguit 5 euro kosten. Voor de kiel kan je wat proberen met vislood.

hee hallo. weer een zeilfanaat erbij!! :D

eeeuh ten eerste.. 3 mm triplex raad ik je af. dat is veel te flexibel.

ten 2e. dat aluminium moet echt wel ergens te krijgen zijn. niet in de bouwmarkt. maar in metaal groothandels. die hebben vast wel ergens wat liggen. en als het te groot is kun je het zelf ook wel op maar zagen.

en ten 3e. dat carbon buis. dat is vliegermateriaal en kun je bij je dichtsbijzijnde vliegerwinkel halen. anders op www.vliegerop.nl

veel succes

Even doorgaand op het idee van Bastiaan:
niet alleen groothandels hebben metaal, maar ook machine fabrieken ed.
Probeer eens bij een (klein) machine fabriekje. Gewoon binnen lopen en vertellen wat je wilt. Foto'tje mee wil wel eens helpen.
Wellicht willen ze je wel een stukje meegeven, of voor een kleine bijdrage aan de personeelspot.

Wim

F.van.Gent zei:
Is dat ook niet met koper te doen roodkoper dan wel te verstaan iets van een milimeter of zo ?????

eeeuh is dat zo sterk dan? dat je 35 cm kan overbruggen met 1 millimeter? en dan niet buigen? wow... dan heb je de uitvinding van de eeuw 8O

Sorry hoor ik had dus begrepen als dat het een kiel betrof, die dus hol was en moest opvullen met lood of iets dergelijks.
En uitvindingen van de eeuw doe ik niet aan mee hoor.
En koper en dan messing ,is sterkerals dat je denk hoor wordt ook gebruikt in stoommodelbouw dus vergis je niet a. u .b.

Wel, update hier.

Ik heb contact genomen met de Chris die deze kits verkoopt in Nederland. Zijn responds was : '5 euro per kiel te koop bij mij' (idem voor de mast) Fair antwoord, maar spijtig genoeg zeer prijzig naar mijn mening.

Ondertussen heb ik een plaat Graupner Duraluminium (?) gevonden bij een modelbouwwinkel hier.

12 euro of zo.. maar genoeg om 4 kielen van te maken. Bovendien is het blijkbaar een of ander legering, want het is VEEL minder flexibel dan aluminum van de bouwmarkt.

Ik heb nog niet geprobeerd het te zagen.

momenteel heb ik wat problemen met het plan, het Duitse bouwplan en het Netderlandse plan blijken niet echt overeen te komen. Afmetingen kloppen ongeveer maar de vorm van bepaalde stukken is anders.

Patrick

Patrick,

is het niet zo dat het Nederlandse plan is aangepast en hier en daar wat is bijgewerkt (ge-updated aan de juiste waarden)
Kan mij zoiets herinneren uit een "Modelbouwer"

Wim

Het lijkt erop dat het Nederlandse plan 'opgekuist' is. Het plan zelf is zeker netter getekend.

Er zijn enkele dingen anders - zoals de servoplaats ne de voet van de mast. Ik heb de indruk dat het schip iets ranker is.

Ook lijkt in het nederlandse plan de dingen logisch iets beter in elkaar te passen.

Het baart me alleen zorgen dat de romp vorm iets anders is. Ik weet niet of dat wellicht door de uitvergroting van het plan is of dit in werkelijkheid ook zo is.

Patrick

Er staat ook duidelijk in dat het het een viervlakkige knikspant moet zijn en wat maatvoeringen maar verder wordt er heel veel vriijgelaten....

Laurenz

een update,

kiel is nu in 3mm Grauper 'Duraluminium'

kielgewicht is in bladlood voor gebruik op het dak - in schijfjes gelijmd en met epoxy matten afgewerkt.

vandaag de eerste tests gedaan.

normal_151-5104_IMG.JPG

normal_151-5113_IMG.JPG

normal_151-5138_IMG.JPG

groeten,

Patrick

zo kan het ook!

is wel de minder giftige manier!
ik heb het gegoten. maar het zeilt goed nu?

wat is goed zeilen....

de boot is niet echt snel, ik weet echt niet waarom en kan het eigenlijk niet vergelijken want er waren geen vergelijkbare boten.

de enige zeilboot gisteren was deze : http://www.verretdeprest.be/foto-MCM/index.html?img=4 en die kon ik met geen mogelijkheid volgen.

Mijn indruk is dat het sneller moet kunnen, waarschijnlijk door op een of andere manier te zorgen dat de kiel niet zo duikt en de zeilen efficienter te maken.

Is dit op te lossen door andere zeilen of gewoon tuning? (dit was de eerste set die ik ooit gemaakt heb)

Ik denk ook wel omdat dit de eerste maal is dat ik zeil, dus ik kan er nog niet veel van.

ik ben nu wel echt gebeten door het zeilvirus....

Patrick

Ben ook bezig mijn BJ te bouwen maar bouw hem niet standaard met sigarenkistspiegel maar rond aflopend. Ik ben ook van plan de het voordek wat tent te geven zoals bij Rhino's vaak is. Schilt in duiken bij golven over voordek.

@ Perk blijft je romp droog van binnen met zo'n dekluikje? Wou hem zelf van grote schroef keksel maken, maar dek loopt mindersnel leeg als er water overkomt....wel betere waterdicht garantie. Om nu telkens dekluik vast te tapen.

Misschien kunnen we eens afspreken om kleine regata te houden ergens(als mijn BJ klaar is!) Kan wel met MicroMagic komen. Ik hoop dat er meer Bj-ers komen.

LaurenZ

ga mijn Bj meteen al pimpen 8)

ivm het dekluikje, het is echt niet meer dan een overschotje tripex met tape errond.

en ja... wonderbaarlijk blijft het droog. Gisteren dook de boeg ettelijke malen onder tot aan de mast (echt wel grote windstoten op de plas)

de papiertape was doorweekt, en makkelijk te verwijderen maar GEEN DRUPPEL in de romp.

Naar de toekomst ga ik eens proberen met maskeertape. (op grotere rol via Vosschemie), dat kleeft ook goed en is van kunststof - dus neemt geen water op - dat denkt ik is een riscio na een uurtje varen.

Natuurlijk... als het lost heb je wel direct grote problemen. Als ik een deksel had, zou ik het toch hierbij houden. Het staat wel niet echt he... zo'n koffiedeksel en het is nogal klein (grote handen hier).

volgens mij moet je zelf el een goede constructie kunnen uitdenken die wat veiliger is dan tape. aan de andere kant, papiertape is hoe de electro speedbooters hun boot droog houden - die zitten natuurlijk wel geen uren aan een stuk bezig.

Patrick

Back