Materiaal roll cage, "nylon staven"??!!

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Jackske, 19 dec 2021.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Zou graag zelf een roll cage willen maken voor een Buggy.
    Zou het wel uit staal kunnen maken, maar dat is zwaar en geeft niet mee
    De info voor zo'n roll cage zie ik dikwijls bij sites staan dat het uit nylon bestaat.
    Hier vind ik er niet echt iets over en met google kom ik uit op nylon staven en meestal genaamd pa6. Zeer licht, hard en sterk, maar volgens mij niet buigzaam.
    Nu de roll cages van Buggy's zijn echt wel licht en sterk, maar deze zijn buigzaam( flexibeler ) al scheelt dit van cage tot cage.
    Weer hier iemand welk materiaal ik daar voor nodig heb? Of zijn die nylon staven hetgeen wat ik nodig heb?
    En zou ik hetzelf dmv warmte in vorm kunnen buigen?

    Edit: je hebt ook nog pom/delrin staven, deze zouden meer flexibel zijn.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2021
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Het gebruikte nylon is via spuitgieten. En dat is wel erg taai. Dus buigzaam zonder te breken. Net zoals meeste velgen ook uit PA zijn.
    Flexibel is niet het goede woord, maar taai dus wel.
    POM is pakweg nog een stapje hoger. Ik laser bv bruikbare tandwielen uit POM.
    Ik zou zeggen dat beide qua materiaal wel ok zijn voor wat je vermeldt, maar de verwerking is wat minder aangenaam. POM boort en verzaagt heel goed, maar nylon wat minder. POP verwarmen en buigen eigenlijk nog niet gedaan, maar PA laat dat niet zo goed toe vind ik.
    Rollcage kan uit alu met schroeven heel goed gedaan worden. Maar bij een crash kan deze vervormd zijn. Heel stevig maken met veel driehoeken is dan de boodschap
     
  3. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb ze gistermorgen besteld, heb de beide besteld zowel pom als de nylon staven kost zo goed als niets, mijn verzendingskosten liggen hoger dan het bestelde materiaal.
    Heb nog wel wat gezocht en blijkbaar gaat het toch om die nylon goed te verwarmen en dan te buigen. En dan proberen om het samen te lassen dmv branden of soldeerbout, en anders kan ik het inderdaad ook wel met bouten vast maken.
    Heb staven van 6 en 8mm besteld, maar vooral 6mm.
    Iets buigzaam zou het toch moeten zijn, omdat rollcages dat ook zijn, maar beperkt natuurlijk afhankelijk de dikte.
    Ben benieuwd naar het materiaal en hoe het me allemaal gaat lukken. Het is de eerste keer dus er zal wel eerst wat materiaal verloren gaan.
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    laat maar zien dan :)
     

Deel Deze Pagina