Materialen

• Topicstarter Topicstarter Ice
  • Startdatum Startdatum
I

Ice

Guest
Het leek mij handig om 'n topic te openen waar men al z'n spullen haalt voor de hobby.
Zelf ben ik altijd wel opzoek naar de goedkoopste/beste.
Dit topic is voornamelijk bedoeld voor epoxy/glasvezel etc. toebehoren.

Ik zal ff alvast wat adresjes geven:

Epoxy/polyester etc.:

Harjon - Dordrecht Harjon Ned. Kunstoffen Centrum
Polyservice - Nieuwekere a/d IJsel/Amsterdam Poly-Service BV
Bijl Polyester - Fijnaart Bijl Polyester--welkom startpagina
Brands Structural Products - Stellendam Brands Structural Products
R&G - Duitsland
Vosschemie - Brugge Introductiepagina
Mr. Boat - Amsterdam Mr.Boat - epoxy - glasweefsel - glastape - fillers
Bootwerker - Bootwerker
Composite Models - Nieuw Vennep http://www.composite-models.nl/NL/epoxy.html
EMC Vega - Duitsland EMC-Vega - Herzlich Willkommen!
J ter Veen - Lemmer Scheepsbouw J. ter Veen Lemmer
Evecom - Oudega Evecom
Polymat.nl - Workum PolyMAT, polyesterbouw & - materialen. Snel. Betrouwbaar. Vakkundig.
Polyester & Paint - Eindhoven Polyester Paint Service
Wilsor kunstharsen - Biddinghuizen Wilsor Kunstharsen
Bac-sp - Amsterdam Home page Bouwmeester Advanced Composite Centre (Bac2)
Cecense - Stellendam Cesense - Ce-Sense
HP Textiles - Aken (Duitsland) HP-Textiles - Handel für Hochleistungstextilien
Ezentrum - Hamburg eZentrum - Internetshopsystem

Ook voor de kleine dingetjes zoals bakjes/roerstokjes (tongspatels) etc. kan je hier handige tips geven.

Ik ben trouwens nog op zoek naar wat goede epoxy met 'n laag oppervlaktespanning (L285?). Heeft iemand daar 'n adresje voor?

Ik hoop dat dit topic 'n beetje aan zal slaan!

Laatst bewerkt door een moderator:
er staan hier al een paar, maar deze lijst heb ik

Friesland:
J ter Veen,Lemmer Scheepsbouw J. ter Veen Lemmer
Evecom, Oudega: Doe-het-zelf en Amateur Bootbouwers vinden in Oudega alles om zelf een boot te bouwen: Bouwtekeningen,Bootbouwmaterialen,Boeken,Tijdschriften,Zelfbouw ontwerpen en bouwplannen voor amateurbouw
Polymat.nl, Workum http://www.polymat.nl/

Flevoland:
Wilsor kunstharsen, Biddinghuizen Wilsor Kunstharsen

Noord-Holland:
Polyservice, Amsterdam: Poly-Service BV, kunstharsen en glasmatten voor 1001 toepassingen!
Mr.boat,Amsterdam: Mr.Boat - epoxy - glasweefsel - glastape - fillers
Bac-sp, amsterdam: Home page Bouwmeester Advanced Composite Centre (Bac2)

Zuid-Holland:
Polyservice, Nieuwekerk a/d Ijssel Poly-Service BV, kunstharsen en glasmatten voor 1001 toepassingen!
Harjon, Dordrecht Harjon Ned. Kunstoffen Centrum

Limburg:
vosschemie,Roggel PEM Default page

Brabant:
Polyester & Paint, Eindhoven: Polyester Paint Service

Zeeland:
Brands Structural Products, Stellendam Brands Structural Products
Cecense, Stellendam Cesense - Ce-Sense

vacuumtechniek:
Cecense, Stellendam Cesense - Ce-Sense

Duitsland:
hp textiles,Aken, HP-Textiles - Handel für Hochleistungstextilien Let op restpartijtjes koolstof!
ezentrum, Hamburg,eZentrum - Internetshopsystem

met dank aan het composietforum

Bedankt voor jullie bijdrage!

Composietforum? Daar heb ik nooit van gehoord. Klinkt interessant.

valt mee, de meeste kennis daar is ook hier ruimschoots aanwezig ;)
maar het heeft handige dingen zoals de leverancierslijst ;)

Zou ik niet doen hoor..... die dingen lossen op met styreen...

Al die goedkope, dunne plastic potjes, bekertjes (oa bierbekerjes, potjes van de beenhouwer) kunnen er gewoon niet tegen... smelten weg, sta je halfweg het lamineren ineens met een hele plas polyesterhars op je werktafel....

Ik ben nog op zoek naar de volgende benodigdheden:

Bierbekertjes (om te mengen)

Zou ik niet doen hoor..... die dingen lossen op met styreen...

Al die goedkope, dunne plastic potjes, bekertjes (oa bierbekerjes, potjes van de beenhouwer) kunnen er gewoon niet tegen... smelten weg, sta je halfweg het lamineren ineens met een hele plas polyesterhars op je werktafel....

Waar worden die echte mengbekertjes van gemaakt? Ik zoek in ieder geval iets dat je bij 'n normale winkel kunt halen ipv 'n speciaalzaak waar ze er teveel geld voor vragen.
Ik heb hier nog van de foambakjes liggen...zouden die geschikt zijn?

je moet bekertjes uit PP (polypropyleen) nemen, die smelten niet weg. Anderen zijn uit PolySTYREEN gemaakt, die wel. Staat er gewoon onderaan op.
Bierbekertjes zijn vaak bruikbaar. Van die waterbekertjes niet. Nagaan dus.

Bekertjes kan je bij elk tankstation meenemen, je loopt naar het koffie apparaat en pakt een partij bekertjes.

Gebruik geen latex handschoenen maar Nitriel, Latex laat epoxy door.
Nitriel handschoenen kan je kopen bij een autospuiterij, de Makro, diverse horeca leveranciers.

Een Grease Pencil is gewoon een stukje wasco, je kan ook van dat soort potloden kopen bij de stoffenwinkel (om dingen af te tekenen op broeken, jurken, stoffen).

L285 koop je bij EMC Vega, of R&G en in Nederland bij Composite models of MEC Modelbouw (kees maas).

Styreen kan je via Composite models of Poly service kopen.
Idem met aceton, wat ik laatst ook nog bij Hornbach zag staan.

GJ

Vandaag ben ik even opstap geweest om wat spulletjes te halen.
Bij een knutselwinkel heb ik 'n Aquapotlood mee gekregen. Deze zijn uitermate geschikt voor het aftekenen op gladde oppervlaktes. Kost wel wat helaas...€2,75.

Ik heb ook nog wat tongspateltjes kunnen vinden bij de apotheek, 50 voor € 1,-.

nog eentje: http://www.polyestershoppen.nl , net nieuw, lijkt me makkelijk bestellen zo.

in plaats van aceton kun je ook azijn gebruiken om epoxy van je gereedschap/huid/vloer e.d. af te halen, is goedkoop, maar belangrijker : een stuk gezonder! aceton test het zenuwstelsel aan!

Laatst bewerkt:
nog eentje: polyestershoppen.nl , net nieuw, lijkt me makkelijk bestellen zo.

in plaats van aceton kun je ook azijn gebruiken om epoxy van je gereedschap/huid/vloer e.d. af te halen, is goedkoop, maar belangrijker : een stuk gezonder! aceton test het zenuwstelsel aan!

Ik ben de eigenaar van PolyesterShoppen.nl leuk dat het hier op het forum staat :)

Ik weet niet of ik hier mag reageren, maar ik heb zelf ook nog wat modelbouw materialen in mijn assortiment, deze zal ik snel eens toevoegen! Ben benieuwd of mijn winkel iets is voor de leden van dit forum.

En aceton is inderdaad schadelijk. Je hebt ook Methyleenchloride dat reinigt beter maar is nog aggresiever. Wij hebben ook speciale reinigingscreme om je huid mee te wassen, speciaal voor dit soort dingen, misschien is dat wat? Alleen wel duurder als azijn :p

Hallo (Li)Polyfreak,

Wow, dat is wel heel interessant!
Wellicht wel eens handig om eens wat do's and don'ts neer te schrijven. (Kan ook een linkje zijn).
Voorlichting blijft belangrijk.
Hmmm... op je site.... Reinigings creme voor 'epoxy-vuile-handen' dat kan wel eens een bijzonder verstandige aanschaf zijn. Beste is vinyl handschoenen blijven gebruiken, zo min mogelijk met de blote handjes. Met die tube poets ernaast!

Azijn? Ga ik testen!

Las ik methyleenchloride? Dat is toch verfafbijtmiddel, pakkingverwijderaar?
Oppassen voor ogen (bril) en lichaamsdelen (handschoenen). Soms gasmaskertje met koolstoffilter erbij, want het lost ook je longen op. Dat spul is zeer bijtend, gevaarlijk!
Ieder geval goed ventileren... of buiten werken.

Ik meen dat ze er ook caffeïne vrije koffie mee kunnen maken... tsssss.

Laatst bewerkt:
Klopt methyleenchloride is echt rotzooi als het gaat om de werking die het heeft op je lichaam. Goed beshermen dus zoals je al zegt! Maargoed, het reinigt wel beter voor bijv. kwasten, bekers, etc.

Ik zelf gebruik wel Aceton, ben dit middel gewend en vind het prima werken! :)

Wat is eigenlijk Glasvezel (vond geen ander topic om het te plaatsen???)

Grtz

Jan

Hoi Janje16!,
Het is een goede vraag! Echter... er is ook een makkelijk antwoord te vinden!
Ik kan hier een verhandeling schrijven. Wellicht kan Polyfreak dat zelfs nog veel beter. En nog een ander in het overtreffende. Wellicht de leeraar op school?

Echter er is ook zoiets als Google en Wikipedia.
Ga daar eerst eens afspeuren. Leuk en leerzaam.
Kijken wat je te weten komt.
Zeker weten dat je straks meer weet dan wij? Je nieuwsgierigheid zal beloond worden.
Groetjes en succes!

Haha inderdaad veel over te vinden op internet!

Maargoed even een plaatje voor het idee:
01102008987.jpg

Die witte strookjes zeg maar die je ziet zijn glasvezels. Je hebt ze in verschillende diktes wat de stijfheid en stevigheid beinvloed van het te verwerken product.

Wat info:
Glasvezel - Wikipedia
Polyester - Wikipedia (over de toepassing)

Hopelijk heb je er wat aan!

Back