max input voltage op ADC pin van PIC16F88

• Topicstarter Topicstarter Delcam
  • Startdatum Startdatum
D

Delcam

Guest
Tadango, of ieder ander die met deze onderdelen speelt.

Ik begin net met het picaxe systeem om te leren PICmicros te programmeren en heb daar nog geen ervaring mee. Kunnen jullie mij helpen met de volgende vraag. Ik wil de analoog converters van een PIC16F88 gebruiken om het voltage te meten van de ontvanger accu met 4 cellen. De micro loopt op een aparte accu met een regelaar op 4,9 volt. Zoals je weet kan een pas geladen accu meer leveren dan 5 volt. Hoeveel kunnen de ingangen van de picmicro hebben aan voltage? Is het voldoende om de ingang naar de positieve voeding van de PIC te clampen mbv een shotky diode als beveiliging? De "overspanning" op de ingangen zou dan maximaal 0,5 volt meer zijn dan de voedingsspaaning....

Hans Delemarre

12F88.....nergens te vinden.(stom verkeert gelezen 16F88 natuurlijk)
Weet je zeker dat dit goed is ?
Normaal is een ingang van 0 tot 2,56 Volt, maar is ook sterk afhankelijk van type.

Hallo Hans,

Volgens mij zet je op de Vref pin de maximale spanning die te digitizen valt, en word de analoge input relatief daaraan gedigitized. Als je dus meer dan Vpp wilt digitizen, zal je de maximaal te halen spanning moeten aanbieden aan de Vref. Vref deel je dan door je resolutie en dan heb je je v/div.
Beetje listig, vooral als je je eigen Vpp wilt meten. Deze daalt namelijk mee met de te meten spanning, waardoor je referentie wegvalt. Wat ik doe is een constante spanningsbron bedenken van +/- 1/2 Vpp voor op de Vref, en dan Vpp met een weerstandsbrug door 2 delen en digitisen. Zo krijg je een absolute waarde uit een relatieve spanningsbron.

Succes,

Ton.

Vreff maximaal 5.5V, analoog input max vreff + 0.3

Dus clampen zou kunnen zolang het totaal beneden de 5.8 blijft. Wel de weerstand voor het clampen erg laag houden. 1kg oid.

Ik zou gewoon de spanning delen door 2 x 1k weerstanden te nemen :) kan je tot 10v meten :)

EDIT: Eigen VCC spanning meten wil het makkelijkst door de VCC door 2 te delen en die aan te bieden op de analoge ingang. Dan de vreff + op een referentie zener van 3V. Kan je VCC van 3V tot 6volt meten :)

Daarvoor is een referentie zener toch makkelijker ;) Gewoon in serie met een weerstand aan VCC. Kost je minder pcb ruimte en super zuiver (referentie zeners zijn heeel erg spannings vast, zijn niet voor niets referentie zeners ;))

Back