max laden

• Topicstarter Topicstarter Janhughes
  • Startdatum Startdatum
J

Janhughes

Guest
Met hoeveel ampere mag je een flightpower 3s 2170mah max laden.
Groet Jan :lol:

met 2170 mAh als het lipo's zijn, dus 1C (=1x de capaciteit van de accu).

Tenzij je een "actieve" balancer gebruikt die het hele laadproces monitort en dit ook kan stoppen, zoals bijvoorbeeld de V-balancer. Of een lader met een balancer daar aan gekoppeld zoals de TP1010 + 210v balancer. Dan mag je tot 2,5c laden, wat neer komt op 5,5 ampere. Dit KAN de levensduur wel enigzins nadelig beinvloeden, maar testen hebben uitgewezen dat dit minimaal tot nihil zal zijn.

Uiteraard is in alle andere gevallen 1c laden het beste.

Cheers,

Richard

Raptor Rulezzz zei:
Tenzij je een "actieve" balancer gebruikt die het hele laadproces monitort en dit ook kan stoppen, zoals bijvoorbeeld de V-balancer. Of een lader met een balancer daar aan gekoppeld zoals de TP1010 + 210v balancer. Dan mag je tot 2,5c laden, wat neer komt op 5,5 ampere. Dit KAN de levensduur wel enigzins nadelig beinvloeden, maar testen hebben uitgewezen dat dit minimaal tot nihil zal zijn.

Uiteraard is in alle andere gevallen 1c laden het beste.

Cheers,

Richard

hallo sorry voor deze vraag maar kan je misschien even verduidelijken:

Ik heb een Robbe Powerpeak Lipoly 300 Lader, gevolg door een Robbe Lipo Equalizer. De Lipo's zijn een Flightpower 3s 1800mAh en een ThunderTiger 3s 2200 mAh.
Kan ik dan ook de lader op 3000mAh zetten of is dat geen goed systeem hiervoor?

img8343au0.jpg

mvg djorkaef

Het is maar dat hij zegt

"Dan mag je tot 2,5c laden, wat neer komt op 5,5 ampere. Dit KAN de levensduur wel enigzins nadelig beinvloeden, maar testen hebben uitgewezen dat dit minimaal tot nihil zal zijn."

Als dat zo is dan zet ik hem liever op 3000, ipv altijd maar 1u20minuten te wachten bij dit prachtige weer.

Dat is een afweging die je zelf moet maken ;)

Ik kies er zelf voor om wat extra lipo's aan te schaffen en op 1C te laden. Met meerdere lipo's krijgen ze ook minder cycles en doe je er dus ook langer mee. Zou het een T-Rex 600 betreffen zoals in Richard zijn geval dan zou ik ze ook op 3C volstampen, dit omdat meerdere lipo's aanschaffen gewoon te duur wordt.

Nja om er echt profijt uit te halen door lipo's bij te kopen heb ik ook al een extra lader en balancer nodig anders maakt het geen verschil bijna, en dan zit je toch weer redelijke investeringen te maken als student. Dat is dan misschien iets voor later, bedankt voor de raad!

Dat Lipoly ladertje wat je hebt kost geen drol, ik heb er zelf ook 1 en werkt prima. Balanceren hoef je echt niet bij elke lading te doen hoor, zeker niet als je met 1C laad. Gewoon afwisselend tussen je lipo's zo af en toe even gebalanceerd laden is voldoende.

Ik heb nu 5 bruikbare lipo's en 2 laders (voor mijn heli in dit geval). Binnenkort wil ik nog 2 lipo's erbij bestellen en dan nog een lader, dat wordt waarschijnlijk nog zo'n Lipoly lader erbij. Het is net welke afweging je maakt, als je veel vliegt en dus veel cycles maakt en dan ook nog eens je lipo's volstamt met 2 á 3C dan kan je ze zeker afschrijven aan het eind van deze zomer.

Maar zoals ik al aangaf zal je die afweging zelf moeten maken ;) Voordeel van een aantal lipo's vind zelf dat ik ook eens op het fietsje naar het veld kan gaan zonder laders mee en evengoed lekker wat vliegtijd maken.

Geen drol tjah... 2 lipo's erbij + lader is toch weer 150€...

Heb nujuist mijn FlightPower 3s 1800mAh opgeladen op 3000mAh (1.6C), het duurde 1u04m, op 1C duurt het 1u20m dus als je dat afweegt tegen mogelijke levensduurvermindering laadt ik hem misschien toch maar beter terug op 1C. Ik vind het wel een beetje vreemd.

Is niet vreemd hoor ;)

Het verschil wordt wat groter als je op 2 à 3C gaat laden. En daar komt bij dat je lader de laatste 10% flink terug gaat in de laadstroom en de lipo dan langzaam voldruppelt. Of je dan op 1, 2 of 3C gestart bent met laden maakt niets uit, die laatste 10% duurt bijna even lang. Als je dus echt snel wil zijn moet je hem laden op zeg maar 2.5C en hem dan voor 90% opladen, hier zal je dan ook rekeing mee moeten houden in je vliegtijden.

En wederom nog maar een keer, het is een afweging die je zelf maakt. Maar aan het eind van de zomer zal je ook weer 2 nieuwe lipo's nodig hebben, terwijl je met 2 keer zoveel lipo's je ook de helft minder cycles maakt. Jij schuift de investering dus op naar een later tijdstip ;)

Op de club zeiden een paar mensen dat je mogelijk maar 20-30-40-50 keer kon ontladen (ookal gebruik je een balancer). als dat zo is dan zijn deze batterijen niet versleten 'na de zomer', maar wel binnen 1 of 2 weken.

Back