Max van een voeding

Ik heb hier een voeding liggen die 32A kan leveren op 13.5V.

Nu is het zo dat een pc voeding kan doorbranden als je pc meer wil verbruiken dan dat je voeding kan leveren.

Hoe zit dit met accu laders?
Stel ik sluit 2 laders op mijn voeding aan.

Nu ga ik 2x 6 cell 5000Mah laden
En ik stel in laden met 5C.
Stel dat mijn laders dit kunnen dan willen ze 5000Mah= 5A =1C
Met 5c laden= dan 25A x2 laders= 50A nodig.
Maar mijn voeding leverd max 32A.

Gaat mijn voeding er dan aan of is dit beveiligd?

Stel dat ik wil kunnen laden met 5C

2x 6 cell 5000Mah per keer.
5000Mah= 5A x2= 10A bij bij 1C laden, maar ik wil 5C= 50A
Dan zou ik dus een lader moeten hebben die 50A kan laden
50A x 50.4 volt (12x 4.2v)= 2520W aan lader nodig.

Klopt mijn laatste berekening?
(ook al is het wat extreem)

Hoeveel verlies is er +- verder nog bij een lader en voeding?

Je maakt een denkfout. De spanning van 6 LiPo cellen is, laten we het eenvoudig houden, 6 x 4 Volt= 24 Volt.

Als je met 1 C laadt, is de stroom 5 Ampere. Je lader levert aan de accu een vermogen van 24 x 5 = 120 Watt.

De voeding zal minimaal dit vermogen aan de lader moeten leveren. Helaas treedt er in de lader verlies op. De lader wordt warm. Laten we aannemen dat er ongeveer 25 % verlies is. dus moet de voeding 150 Watt leveren. Je voeding heeft een spanning van 13.5 Volt. De stroom die de voeding meot leveren bij het laden met 1 C bedraagt dan 150: 13.5 = 11 Ampere.

Wil je op 5 C laden dan moet de voeding 55 Ampere leveren, bij twee accu's met 5 C laden 110 Ampere.

Los van dit zijn er weinig of geen laders die meer dan 250 tot 300 Watt kunnen leveren en je hebt 600 Watt nodig. Ook de heel dure laders niet. Je idee om een 5000 mAh LiPo accu van 6 cellen met 5 C te laden is eigenlijk niet mogelijk, simpelweg omdat er geen laders zijn die dit kunnen.

Ook de laadstroom uit de voeding zou nauwelijks hanteerbaar zijn. Om hieraan wat te doen zijn er laders, b.v. van Hyperion, die een voedingsspanning hoger dan 12 ( 13,5) Volt aan kunnen.

Laatst bewerkt:
Je berekeningen en je verhaal kloppen wel maar het is moeilijk te voorspellen hoe je voeding zal reageren.
Als je een goede voeding hebt zal hij beveiligd zijn tegen kortsluiting en te zware belasting. Er van uitgaande dat je dus een goede voeding hebt zal hij NIET kapot gaan door die te grote stroom, hij zal die stroom gewoon niet leveren. Het resultaat is in vrijwel alle gevallen dat de uitgangsspanning omlaag wordt geregeld om te voorkomen dat er een te grote stroom gaat lopen. Je lader zal dus gegarandeerd afslaan met de melding dat de voedingsspanning te laag is.
Jij dan maar zoeken want de voedingsspanning is wel hoog genoeg. :???: Ja wanneer alles gestopt is wel maar op het moment dat je met die hoge stroom gaat laden stort de spanning in.

Nu het geval dat je voeding niet beveiligd is.
Ook in dat geval zal het waarschijnlijk wel goed gaan want je trekt zoveel meer stroom dat de spannig ook daardoor zal instorten en zal de lader ook stoppen. Bij kleinere overbelasting zal dat niet gebeuren en kan je de voeding inderdaad opblazen. Hoe snel dat gebeurt hangt af van de gebruikte materialen en hoeveel er "over" is in het ontwerp. Vrijwel niet te voorspellen dus, maar goed is het niet dat is wel zeker.

Al met al niet doen en de voeding niet zwaarder belasten dan hij aankan. Dan zal je het langste plezier hebben van je voeding.
Ook het laden van je LiPo's met 5C raad ik sterk af. Het is echt niet goed voor je LiPo. De levensduur zal er heel rap door verminderen. Veel sneller dan normaal zal de inwendige weerstand op gaan lopen en de capaciteit minder worden. Je moet niet gek opkijken als de levensduur tot wel 70%!!!!! korter wordt. Dat is echt geen sprookje, je kan het vinden in de grafieken van de fabrikanten.

De aanname van r.marijnissen is niet juist.

Ingangsvermogen van de lader is uitgangsvermogen plus verlies. Niet uitgangsstroom van de lader is ingangstroom.

Je voeding zal de totale hoeveelheid stroom beperken tot 32 Ampere.
Dat zal tot gevolg hebben dat de spanning (13.5V) minder wordt (b.v. 10V).
Jouw lader zal nog steeds proberen de accu te laden op 5C, en zal dus geen 50A willen maar 65A (bij 10V). Je voeding zal dat niet kunnen leveren, en zal de spanning v\nog verder laten dalen (b.v. 8V).

En nu wordt het kritisch. Jouw lader zal bij 8V niet meer kunnen werken.
Als je geluk hebt RESET de lader. Je accu zal dus niet bijgeladen worden.

Als je pech hebt wordt de lader t.g.v. de lagere spanning erg heet (en gaat misschien stuk).

Al met al...dit gaat niet werken. Ik stel voor de accuś te gaan laden op 3C (en niet op 5C). Of je moet een zwaardere voeding (50A of meer) aanschaffen.

Als alternatief kun je ook een gewone auto accu parallel aan je lader zetten. Die zal tijdens het snel laden de resterende stroom kunnen leveren. Als je dan klaar bent met laden laat je de voeding gewoon aan staan, en je laad de accu weer bij. Dan kun je wel met 5C laden. Als de auto accu maar tijd heeft om af en toe te herstellen.

Houd er ook rekening mee dat oude niet schakelende voedingen een max cycle hebben van 50 %.
dus bij 32a 1min aan en weer 1 min uit simpel verteld .
groeten wiebe.

Ik heb ook eens wat zitten rekenen, volgens mij heeft N.P.S. het goed gezien.
Volgens mijn berekening kan jouw voeding de 2 stuks 6S 5000mAh Lipo's met ongeveer max. 1.5C tegelijk opladen, dus beide met max. 7.5A. (met gebruik van laders met goed rendement natuurlijk).
Ga je boven 1.5C, dan gaan hopelijk je laders de stroom terugregelen (bv. ikzelf gebruik een DUO Hyperion lader die automatisch de stroom gaat terugregelen als het laadvermogen boven de 180W per laaduitgang komt).
5C laden kan je dus wel vergeten, je voeding kan dat niet leveren :(

Of je voeding met teveel belasting nu meteen zou doorbranden is de vraag, vaak is dat wel goed beveiligd en zal hij zichzelf uitschakelen of terugregelen, ik zou er echter niet op vertrouwen........................... wees gewaarschuwd :schrik:

Laatst bewerkt:
Een goedkope voeding zonder beveiliging brandt af, dat heb ik al getest ;) :( Continu op de grens zitten zou moeten kunnen maar een goedkope trekt dat toch niet altijd.

Punt is dus een beetje.

SNEL Laden (3C+) op het veld is goed en snel te doen met kleine accu,s.

Wil je 10 of 12 cell wat rapper laden dan wordt je belemmert door
1* Je hebt een mega voeding nodig (deze zijn er wel maar €€€)
2* Er zijn geen laders voor handen voor.

Stel ik wil 2x 5cell 5000Mah laden

5x 4.2v= 21v x5A= 105w + ongeveer 25% verlies= 131.25W nodig van de lader bij 1 accu,

131.25w: 13.5 v van lader= 9.7A nodig van lader bij 1 accu.

Bij 2 accu,s dus 19.4A en dan laadt hij bij 1C.
2C= dus 38.8A

Dus als ik een 40A voeding neem dan kan je deze accu,s laden op 2C toch?

Stel ik koop die 40A voeding en deze levert dit op 13.5v.

13.5v x 38.8A (nodig voor laden 2C)= 523.8w aan lader nodig
Dit soort accu,s laden met 2C is nog steeds best snel natuurlijk.

Dus deze theorie klopt?

Oke dat is om uit te rekenen wat je aan voeding je nodig hebt om je lader te voeden bij dit soort accu,s.

Stel ik heb een 50A voeding.

Ik wil 2 lipo,s van 5000Mah laden bij 2C.
5000Mah= 5A x2 accu,s= 10A x laden met 2C= 20A.

De lader(s) zelf moet dus 20A kunnen leveren.

Stel ik neem 2x deze lader:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger $119.95

Specs:
250W bij 13.5A

De accu,s die ik wil laden op een zon lader= een 5 cell 5x4.2v= 21v
Om te weten hoeveel je lader kan leveren voor bepaalde accus is het als volgd.
Wattage van je lader gedeeld door het aantal Volt van je accu, is het aantal amperes dat je kan laden

250w:21v = 11.9A aan laad vermogen van 1 zon lader bij zon accu.
Als ik er 2 neem dan heb ik 21.8A aan laad vermogen.

Voor 2 5000Mah accu,s bij 2c laden had ik 20A nodig en mij lader levert 21.8A..............

Dus met 2x die lader kan ik 2 5000Mah 5 cell lipo,s laden op 2C toch?
En aangezien ik 38.8A aan voeding nodig had uit de eerste berekening dan is een 40A voeding hierbij voldoende?

In dat geval neem ik tegen die tijd 2x zon lader + 40A voeding.
Kleine accu,s kan ik dan met 5C laden en 10cell 5000Mah met 2C.

Als wat personen dit kunnen bevestiggen dan ben ik weer effe klaar met mijn wiskunde:sleepy:

Laatst bewerkt:
Even van het verhaal af.

Waarom moet je thuis zo snel je accu's vol laden? Dat is meestal wel de plek waar je wel langer dan een uurtje kan wachten.
Op het veld mag het wel sneller dan een uur en gelukkig zijn die generatie lipo's in opkomst.

Maar als er al wordt gezegd dat de lipo's er nog niet heel goed tegen kunnen op langer termijn is het zonde om thuis zo de pushen.

Laatste van je verhaaltje kom je wel mee weg bij 2 goeie laders en een 40A voeding die nog steeds redelijk op zijn max draait. voor die 38 amp dan.

oh ja die 250W bij 13.5A is niet ampère maar volt.

laadstroom is max 10A
250/10 = 25V
5x4.2= 21V

Dat zou hij dus continue moeten kunnen leveren als hij niet warm loopt.

Op een autoaccu zal hij misschien nog maar iets van 200W max kunnen leveren (12V)

Thuis maakt ook niet uit.

Dan is 1C oke, althans soms ook niet.
Als je 1 dag erna weer wilt vliegen... komt laat thuis dag erna werken en s'avonds vliegen....

Maar inderdaad is meestal laden met 1C genoeg als je thuid bent.

Toch is 2C voor op het veld wel lekker.
Hoe lang duurt een 5000Mah pakket met 2C laden ongeveer?

Oja met de juiste lipo is snel laden hetzelfde als langzaam kwa duurzaamheid etc.

De hyperions b.v zijn zelfs sterker/beter als ze geladen zijn met 5C dan met 1C.

In theorie zouden ze langer meegaan bij laden met 1C (want dat is beter)MAARRRR,
Lipo,s worden zo hard afgetuigt dat een hyperion die 200x geladen is dan misschien wel op is maar dat is hij bij 1C ook want het is niet de belading wat hem zijn snelle dood vergt maar zijn ontlading.

hoe lang duurt 2C op 5000mah?

uhm een half uur?

net als een accu van 200.000mah op 2C (wel flinke laadstroom maar ok(400A)

Even een paar dingen rechtzetten. Ten eerste zijn er tegenwoordig zat laders die boven de 300 Watt uitkomen qua uitgaand laadvermogen. Mijn Hyperion DuoII is bv. al weer een jaar oud qua model, en kan 360 Watt leveren.

Ten tweede zijn goede laders efficienter dan er hier voorgesteld, een verlies van 25% is absurd veel. 5~10 % is meer naar de werkelijkheid.

Ik kan bv. met een 25A graupner voeding mijn 8s1P pakket met 9A laden op m'n Hyperion (dat doe ik dan ook). Dat houdt in zeg een maximaal opgenomen laadvermogen van 8*4*9 = 288Watt. Bij de exact 12v die de voeding levert, is dat een stroom van 24A.

Je ziet hoe weinig verlies er dan maar is, 12Watt verlies op een 288Watt laadstroom, dat is dus zeker geen 25%.

Zet ik mijn lader naar 10A, wat de lader kan, dan valt de voedingspanning van de voeding heel snel en reset de lader zichzelf.

Overigens kunnen de Hyperion laders hun volle vermogen bij 12v leveren. Ze mogen tot 28v hebben, maar 12v is voldoende.

Dan om de vraag te beantwoorden; dit hangt gewoon helemaal van je voeding af, we kunnen daar 0 zinnige uitspraak over doen.

In sommige voedingen is de electronica de bottleneck. Ga je die overbelasten, dan fikken ze simpelweg uit, of brand een eventuele zekeringen door. In andere voedingen is het koeldebiet de bottleneck. Die worden warm en zullen in hun thermische beveiliging springen. Als je zo'n voeding beter koelt, kun je er 'meer uithalen'.

Wat een specifieke voeding zou doen onder overbelasting, is alleen te zeggen als je verteld welke voeding het om gaat.

Opties zijn:

1) simpelweg kapot gaan
2) gesprongen zekering
3) inschakeling beveiliging mbt. max stroom
4) inschakeling thermische beveiliging

De Hyperion Duo II bestaat uit twee laders in één behuizing. Elke lader heeft een vermogen van 180 Watt. Dat is samen 360 Watt, maar dit vermogen kan je niet gebruiken om één accu mee te laden. Dan moet je het doen met maximaal 180 Watt.

Je geeft dus een beetje verkeerde voorstelling van zaken.

Vergeet niet dat een lader vaak een rendement heeft van 80%. Dus hij trekt meer uit de voeding dan hij in de accu stopt ;)

Back