Maxi Sharky Zelfbouw

Hallo allemaal,

ben begonnen aan de maxi-Sharky ... zelfbouw ... wildbouw.

http://www.bw-design.be/KITS/maxi__sharky.htm

Gewoon de afmetingen van de zagi en hoop dit zonder veel planning toch tot een goed einde te brengen.

Vleugelprofiel MH45.

De eerste impressies.

20 minuten later

Test fitting ;-)

Verlijming van de carbonstaven aan de 2 eerste ribben.

Proberen een zicht te krijgen op het totaalbeeld.

Ook de basis voor het rompje is reeds gemaakt.

Dat was het voor vandaag ...
Morgen waarschijnlijk meer.

Greetz

Tim

Ziet er goed uit, maar waarom depron? Lijkt mij erg slap.
En waar laat je die andere carbonstaaf die dwars door de ribben ging?
Die lijkt me wel nodig voor de sterkte.

Die ga ik dwars door de ribben laten gaan maar ga de vleugel eerste opbouwen voor ik gaatjes ga maken voor de laatste dunne carbonstaaf.

6 mm depron is mijns inziens even stevig als 3 mm balsa. En voor het gewicht kan het geen kwaad.

Greetz

Alle ribben op de aanvalsboord gelijmd.

En dan de dwarsbalkjes tussen de ribben snijden en passend maken.
Duurde een eeuwigheid.

Monnikkenwerk eindelijk gedaan. en de achterlijst reeds verlijmt (latje balsa)

Als er morgen nog een koolstofstaaf door de het achterste deel van de ribben gaat dan vrees ik helemaal niet meer voor de stevigheid ... de vleugelhelften zijn nu al aardig stevig.

MvG Tim.

P.S. Zo dadelijk werken en hopelijk morgenvroeg voor het slapen gaan nog ff de rolroeren bouwen uit balsa latjes ... Of kan ik ze net zo goed uit 6 mm depron maken ... weet het nog niet ... Een nachtje tijd om er over na te denken.

6 mm depron?

Je achterlijst is toch nooit zo dik?
Balsa is sterker dan depron. Ik zou voor balsa gaan, ook al omdat je de aansturing van de rolroeren aan één kant hebt en niet in het midden van de vleugelhelft.

Ben benieuwd naar de voortgang. Een ribben-delta is toch veel mooier dan zo'n 'schuimpje'.

Succes (en welterusten :wink: ) Leon

Dat rusten lukt wel ;-)

Achterlijst is voorlopig nog wel iets dikker moet ik nog een paar keer met een davidschaafje er langs gaan en nog wat schuurpapier en dan moet ie voldoen.

Ik snap niet waarom iedereen twijfelt aan de sterkte. Volgens mij is een rib van 6 mm depron veel steviger te bevestigen aan de carbonstaaf als een balsa rib van 3 mm.
Maar ja dit moet de toekomst uitwijzen.

En zoals je kan zien in de link op de eerste post ... zit de aansturing van de rollen toch wel in het midden bij de originele Maxi-Sharky.

Greetz.

P.S. But keep the thoughts coming.

Bij de ms zijn de rolroeren vrij groot 4,5 aan de root en 6,5 op't einde. Deze zijn trouwens ook in balsa ribben opgebouwd van 4x4, voorkant 10x4 achterkant 5x4. De sterkte van heel die ms komt voor een groot deel door de bespanning. want bij mij is i daardoor 2 keer gebroken, eerst komt de bespanning los en dan fluttert er een rib en of het rompje uit elkaar. :wink:

Tja ... het heeft ff stil gelegen maar we bouwen rustig verder.

Vandaag alvast de 2 de carbonstaaf in de vleugels vastgelijmd.

Ze staan te drogen.

Back