Maximaal amperage van NiCd/NiMh accu's

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Voor een impeller jet (2* Mega 15/15/2 + Wemotec 480) ben ik op zoek naar een accu. Het belangrijkste vind ik gewicht, dat moet zo laag mogelijk zijn. Het lieft zou ik een 1 pakketje willen van 8 cellen. Deze zouden dan zo'n 80 ampere piek en zo'n 60 ampere continue moeten kunnen leveren (alhoewel, lieft 80A continue). Zijn er cellen dit dat aankunnen of moet ik voor 2 accu's parallel gaan (voor iedere regelaar 1)? Als ik kijk naar de GP3300, dan gaan deze maar tot 40 ampere (fabrieksopgave). Aan de andere kant trekt mijn zwever ruim 60 ampere uit een goedkoop setje 1700 mAh Sanyo's en dat gaat al 2 jaar goed....

Mijn vraag is dus wat voor amperares zijn praktisch haalbaar en welke cellen zijn hiervoor geschikt?

Groeten,
Marc

Die GP 3300 cellen kunnen veel hebben, ik zelf gebruik ze bij 125 A en dan worden ze behoorlijk heet maar in Oss vlogen een paar mensen die ze gloeiend heet stookte. Het is voor de 16/15/2 eigelijk best een redelijk alternatief voor lipos, maar wel 150 gram zwaarder dan lipos. Voor een 16/15/3 kom je weer te zwaar uit. Geen gek idee eigenlijk voor veel vermogen.

het klinkt vrij dom, maar hoe weet je dat die stromen lopen als je vliegt? Twee jaar lang dergelijke stromen uit een accu pakket halen dat het dan nog doet lijkt mij vrij moeilijk.

Hans Delemarre

Als je ze zo zwaar mishandeld dan gaan ze over het algemeen niet zo lang mee. Ik heb al aan een paar accu mishandelaars gevraagd: Hoe lang gaan ze bij jullie mee? Dan krijg je toch vaak te horen, ik heb er al een paar opgeblazen.
Ik heb tot nu toe geluk, maar ik hou wel een paar regeltjes aan.
Niet helemaal leegvliegen (1/2 tot 1/3 leeg)
Het pakket maar één keer op een dag gebruiken.
Met stootjes leegvliegen van 10 tot hooguit 30 sec.

80 Ampere continu en een laag gewicht. Dan klinken de GP2200 cellen (of misschien zelfs de nieuwe GP2000) cellen als een goede keus. Hou er rekening mee dat de (praktische) levensduur en vliegduur niet bepaald fenomenaal zal zijn bij deze stroom.

Paul

@Hans: De enige betrouwbare manier om de stroom te meten is door de vluchttijd te bepalen. Ik heb wel eens gelezen dat de stroomopname niet altijd daalt tijdens de vlucht en in enkele gevallen zelfs toeneemt :?. Wat ik op de grond gemeten heb was 74A. Overigens denk ik dat ik nog geen 50 vluchten met het pakketje heb gemaakt, dus de 2 jaar waar ik het over had zegt ook niets. Aan de andere kant, het is minder dan een minuut vol gas en dan weer een tijdje zweven.

Iemand vertelde dat de GP1700 met KARTONNEN! buitenkant 120A aankan. Nu weet ik niet waarom het karton zo belangrijk is, maar ze moesten een kartonnen omhulsel hebben.... www.Battman.de zou ze moeten hebben, maar ik weet niet wat er met de site is gebeurd, ik kan niets meer vinden....

Ik heb ook wat toepassingen met LiPo's en over hun practische levensduur ben ik ook niet echt te spreken...maar dat is een ander verhaal...NiCd is wel veel goedkoper.

Ik wacht eigenlijk ook een beetje op de resultaten van de sony 26650VT
http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/200412/04-060E/

Back