maximaal gewicht modelvliegtuig 25 kilo?

Onder een 'groot' modelvliegtuig wordt dan ook verstaan een met een gewicht zwaarder dan 5 kg doch lichter dan 20 kg. ;)

Berto zei:
3- groot modelvliegtuig. 5-20kg
Muxje zei:
a. groot modelvliegtuig:
een modelvliegtuig waarvan het totaal startgewicht meer dan 5 kg doch niet meer dan 20 kg bedraagt;

Ik begint het allemaal en heeeeeeeeeeeeel klein beetje te begrijpen.

Maar, de wetten kruisen elkaar dus flink.
Ook wat hoogte betreft.
Ik heb weer gelezen, dat een zwever niet hoger mag dan 150 meter, en een motor vliegtuig niet hoger dan 100 meter.
Wat de fuctie hiervan is, weet niemand denk ik.
Wat het gewicht betreft, zouden we dus eindelijk naar de Europese wetgeving moeten kijken.

Maar de ene keer houden we ons daar wel aan als Nederland, en de andere keer weer niet.
Daarom dacht ik dat het al 25 kilo was.
Kan ik mooi nog even sparen.
En ik weet niet echt zeker, of het model dat ik wil boven de 20 kilo uitkomt.
Maar ik wil het van te voren wel graag weten.

Maar ook wat verzekering betreft, is het wel belangrijk dat ,dat daar ook opstaat tot 25 kilo eventueel.

Een ieder bedankt tot hiertoe.
Mochten er wijzigingen komen hoor ik het graag.

Dus, als ik met mijn <500grm parkflyer achter het huis vlieg, en ik haal een 1:1 vliegtuig uit de lucht dat lager vliegt dan 300 meter (en dat doen ze hier! :evil: )
Kom ik daar onderuit?? :roll:

flinke parkflyer die dat voor elkaar krijgt en jij nog ziet op 300 meter joost :wink:

Joost zei:
Dus, als ik met mijn <500grm parkflyer achter het huis vlieg, en ik haal een 1:1 vliegtuig uit de lucht dat lager vliegt dan 300 meter (en dat doen ze hier! :evil: )
Kom ik daar onderuit?? :roll:

Als je als modelvlieger tegen een mandraqgend toestel aanvliegt ben je per definitie de mindere... zowel fysiek en verzekerings technisch. bovendien betekent het alleen maar dat er weer extra regelgeving komt waardoor het voor ons allemaal moeilijker wordt..... Zelfs al zou je er zelf mee wegkomen oppassen dus!!

@Gerard: Reken maar dat dat gaat. Nog nooit gezien hoeveel schade een merel van 300 gram aan kan richten aan een vliegtuig op kruissnelheid?? Is een beetje alsof iemend een aantal bakstenen op je voorruit gooit terwijl je over de snelweg rijdt....

knappe piloot die zijn slowstick op 300 meter hoog precies in die turbine weet te mikken :wink:

maar inderdaad ALS het lukt heb je prijs ja.

Arjen van Viegen zei:
Zelfs al zou je er zelf mee wegkomen oppassen dus!!
Uiteraard! Mijn vraag was ook als 'stelling' bedoeld. Zulk soort uitspraken worden meestal te letterlijk genomen ;)

Ik kijk wel uit.. :?

Volgens mij is dit vrij on topic...

Als een slowflyer een 1:1 neer kan halen kan een 20 kilo bak het zeker (en maakt die 5 kilo extra niet erg veel verschil meer, maar dat is meer voor het logisch denken dan voor de regelvreters).
Reden waarom voor de grotere modellen naar een groter afstandsverschil tussen model- en mandragende luchtvaart wordt gestreefd dan bij kleinere en lichtere modellen.

@ Bertus,

Qua vlieghoogte schrijft de wet het volgende voor:

Een modelvliegtuig mag niet hoger vliegen dan 300 meter.(dit zijn de zwevers........ :roll: )

Een modelvliegtuig voorzien van een Elektro of brandstofmotor mag niet hoger vliegen dan 100 meter (beide in eigen woorden weergegeven :wink: )

En wat betreft de europesche wetgeveing:
Leuk dat deze voor europa zijn maar Nederland doet daar soms wel en soms niet aan mee........... :?

Maar als je je aan de nederlandse wetgeving hou krijg je zeker geen gezeur, volg je de europesche dan moet je wel sterk in je schoenen staan om dat in nederland duidelijk te maken en voor elkaar te krijgen wat als "gewone modelbouwer" niet echt snel zal lukken.

Groeten,
Berto.

Een modelvliegtuig voorzien van een Elektro of brandstofmotor mag niet hoger vliegen dan 100 meter

Niet helemaal juist, Berto. 100 meter geldt alleen voor grote gemotoriseerde modellen, dus >5kg. Lichtere modellen (en zwevers van 20kg) mogen gewoon naar 300 meter hoogte.

Hoe weet je in hemelsnaam hoe hoog je vliegtuig vliegt ?

(ik zie niemand met "standaard" vario's vliegen of al rekenend naar het puntje van zn antenne turen..)

Leuk zon regel ;)

@Franck.

Hoe jij dat regelt is niet interessant, de wet/regelgever heeft dit bepaald.....en heeft er meestal een instantie mee belast om deze wet of regelgeving te handhaven.
Het hoe wat en wanneer is het "probleem" voor die instantie, meestal weten zij het ook niet .... handhaving van regelgeving wordt dan pas aangescherpt al er echt eens wat gebeurt, zodat publieke opinie "gesust" word.

Zo is het leven (of democratie)

Het is al weer een tijdje geleden dat hier over gebabbeld werd, maar kan het KNVVL forumlid hier misschien meer over vertellen wat de huidige ontwikkelingen zijn?

Is het bijvoorbeeld ook zo dat je tot 20kg (hopelijk binnenkort dus 25kg) compleet vrij mag bouwen zonder toezicht van de "handhavers"? Wat als je er boven komt? Wat komt er dan bij kijken?

Ik ben benieuwd.

Arvid zei:
Het is al weer een tijdje geleden dat hier over gebabbeld werd, maar kan het KNVVL forumlid hier misschien meer over vertellen wat de huidige ontwikkelingen zijn?

Is het bijvoorbeeld ook zo dat je tot 20kg (hopelijk binnenkort dus 25kg) compleet vrij mag bouwen zonder toezicht van de "handhavers"? Wat als je er boven komt? Wat komt er dan bij kijken?

Ik ben benieuwd.

Kijk op www.modelvliegsport.nl bij Nieuwsbrieven naar Nieuwsbrief 12 en 13.
Resultaat: tot 25 kg (startgewicht) is toegestaan, waarbij de verantwoordelijkheid geheel bij bouwer/vlieger ligt. Bij onvoldoende eigen ervaring is het zeer aan te bevelen de vereiste kennis en ervaring bij anderen te halen.

Boven 25 kg is niet toegstaan. Ontheffingen zijn zeer moeilijk te bemachtigen.

Boudewijn Swanenburg
vz. afdeling Modelvliegsport KNVvL

Back