maximaal gewicht modelvliegtuig 25 kilo?

@Arvid,

Let wel op, de 25 kg is nog steeds geen officiële wet (nog steeds niet opgenomen in een gepubliceerde wet of regelgeving), dus ....... be carefull .....

Hoi,

toch lijkt het erop dat de modelvliegtuigen inmiddels in de nederlandse luchtvaartwet zijn/worden opgenomen. Ik was namelijk voorschriften aan het leren (zweefvliegen) en kwam het volgende tegen in de BBvBL (Besluit Bewijzen van Bevoegdheid luchtvaart) Artikel 11:1 punt 1a

"1. Artikel 2.1, eerste en tweede lid, van de wet [Wet Luchtvaart] is niet van toepassing op:
a. het bedienen van een modelvliegtuig, waarvan de totale massa ten hoogste 25 kg bedraagt;"

nu gaat dit stuk over bewijzen van bevoegdheden maar het lijkt erop dat dit dus het opgegeven maximum gewicht is.

Voor de geintresseerden: http://www.win.tue.nl/~jldejong/gliding/Voorschriften/Versie%202004%20(nieuw)/Voorschriften2004.pdf (en dan blz 26)

Groeten,

Mark

Dirk zei:
@Arvid,

Let wel op, de 25 kg is nog steeds geen officiële wet (nog steeds niet opgenomen in een gepubliceerde wet of regelgeving), dus ....... be carefull .....

De 25 kg grens is net zo officieel als al het modelvliegen. De wettelijke noodzaklijke vrijstellingen voor modelvliegtuigen tot een startgewicht van 25 kg zijn vorig jaar in de periode juli t/m september gepubliceerd.

AL het modelvliegen zit nog steeds met het probleem van het conflict tussen de Wet Luchtvaart en het Luchtverkeersreglement. Dit conflict is verdwenen zodra de nieuwe Regeling Modelvliegen wordt gepubliceerd. Donderdag 13 januari hoor ik nieuws over de status van de nieuwe Regeling Modelvliegen. Dat nieuws zal ik direct doorgeven.

Voor volledige informatie verwijs ik nogmaals naar de KNVvL Nieuwsbrieven 2004 nr 12 en 13. Ook was deze informatie te vinden op dit forum onder modelbouw faq's. Dit deel lijkt tijdelijk helaas onbereikbaar.

Boudewijn Swanenburg
vz. afdeling Modelvliegsport KNVvL

KNVvL zei:
AL het modelvliegen zit nog steeds met het probleem van het conflict tussen de Wet Luchtvaart en het Luchtverkeersreglement. Dit conflict is verdwenen zodra de nieuwe Regeling Modelvliegen wordt gepubliceerd. Donderdag 13 januari hoor ik nieuws over de status van de nieuwe Regeling Modelvliegen. Dat nieuws zal ik direct doorgeven.

Zoals hierboven beloofd:

Over de nieuwe Regeling Modelvliegen is nog discussie gaande tussen de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Defensie. Discussiepunt is vooral het definiëren van een toetsbaar kader waarbinnen een vergunning om model te vliegen in een Verkeersleidingsgebied (CTR) kan worden verleend. Dit wordt zorgvuldig gedaan met het doel vergunning afhandeling recht toe recht aan te kunnen doen. Het kost nu dus extra tijd om er later profijt van te hebben.

Vanmiddag in het reguliere overleg van de KNVvL met de Directie Luchtvaart (DGL) en IVW is van onze kant nog een, waarschijnlijk goed bruikbare, suggestie gedaan voor dat "toetsbare kader".

Concluderend is er afgesproken dat de KNVvL over twee weken (let wel: niet mijn planning, maar die van de regelmakers) de uiteindelijke tekst van de Regeling zal krijgen. Vervolgens zullen wij de voorlichting daarover naar alle modelvliegers starten.

Voor wie dit allemaal te veel poeha is: er komt een eenvoudige Regeling Modelvliegen waarmee we allemaal bijzonder goed kunnen leven, en vooral vliegen!

Boudewijn Swanenburg
vz. afd. Modelvliegsport KNVvL

voorlopig dus nog even slapen :sleepy: :sleepy: :sleepy:
En dus zeker nog niet aan een ander vliegtuig beginnen. :evil:

:sniper: Knvvl sorry

Bertus zei:
voorlopig dus nog even slapen :sleepy: :sleepy: :sleepy:
En dus zeker nog niet aan een ander vliegtuig beginnen. :evil:

:sniper: Knvvl sorry

Misschien toch nog een misverstand. Als je nieuwe model niet meer dan 25 kg wordt, kan je er rustig aan beginnen. Alle modelvliegtuigen tot 25 kg zitten in het zelfde schuitje. Strikt juridisch "illegaal", op het hoogste niveau gedoogd en binnen afzienbare tijd formeel geregeld.

Boudewijn Swanenburg
vz. afd. Modelvliegsport KNVvL

Back