maximaal gewicht modelvliegtuig 25 kilo?

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik hoorde van de week, dat in Nederland, per 1 januari het maximaal gewicht, van modelvliegtuigen omhoog is gegaan.
Per 1 januari 2004
Van 20 naar 25 kilo.
Op europees niveau zeg maar.
Is dit waar?
Wie kan mij hier meer over vertellen?
Dan kan ik eindelijk, gaan sparen voor een sleep vliegtuig :lol:

Ik dacht eigenlijk dat het 14 kilo was, wel een hoop.

"Heeft u zorgen en elende?
bel mij, ik maak ze groter"

Ben ik ff blij dat ik jouw telefoon nummer niet heb. :lol:

Hoi,

volgens mij klopt dit,
het is van 20 naar 25kg maximaal gegaan,
maar parkflyers ed, zijn verboden
de regel tot 500gr, overal vliegen, is komen te vervallen
wat ook niet is door gegaan is de,
verplichte medische keuring, net als bij sportvliegers :?

:onweer: Das mooi .... ik wilde net een flyer gaan kopen om deze reden :onweer:

Nog steeds geen fatsoenlijk veld hier in sucklake city :(

dat is mooi, dat kan ik eindelijk gaan sparen, voor een fatsoenlijke sleper :banana:

Waar deze info te vinden is?????

Bij het IVW natuurlijk 8)
Je kan ze ff bellen maar doe dit dan wel voor 12en en maak je vraag niet te moeilijk want dan snappen ze het zelf niet meer :)
Mailen kan ook, je krijgt dan meteen bericht dat je mail ontvangen is en dat ze binnen 4 weken antwoord geven :roll: , schiet ook niet echt op.

Ik zal komende maandag eens een blik werpen in de regelgeving boeken bij ons op het werk, daar zou het in moeten staan.

Dat het erin staat weet ik eigenlijk wel zeker maar of de regelgeving is veranderd is mij niet zo snel bekend, misschien hebben we wel een update van het IVW gehad maar dat moet ik even uitspitten.

Jullie horen het nog........ :wink:

Maar ehhh... Bertus....

Wat voor een Sleper wil je wel niet maken dan????? :?

Een Smit Amsterdam die kan vliegen :!: :twisted:

Man,.. een sleper van 25kg krijgt een spanwijdte van 4 meter, nog ff en je kan zelf achter de knuppel kruipen :wink:

Greetingz,
Berto.

ikke ga er voor sparen, een swiss trainer wordt het denk ik.
Die zit net tegen of over de 20 kilo.
Maar dat weet ik nog niet zeker.
Wat voor motor weet ik ook nog niet.
Een 3w 150 cc of zo denk ik.
Maar het staat nog in de kinderschoenen, dus of het door gaat weet ik nog niet.
Dromen kan altijd he :wink:

zolang ik geen bericht heb gelezen van de knvvl en in mijn verzekeringspolis staat dat je maar tot 20 kilo verzekerd bent zou ik toch maar oppassen.
ook al mag je een model vliegen tot 25 kg voortaan, zonder luchtwardigheidskeuring, let wel op dat je dan je polis aan laat passen.

tot die tijd is het "hear / say" voor mij.
er word al langer over gesproken.

volgens mij heeft het geheel 1 of 2 edities van bouw en vliegen gestaan over de wijzigingen in het regelement. dat dit inderdaad naar 25 kg is verhoogd ivm met europeese eenduidigheid.
mischien zijn de regelementen nog niet aangepast op internet

vinze

Leest dit PDF op de KNVVL side Nota recreative en sport luchtvaart pagina 14 en verder vanaf pagina 40...

De aangehaalde wettekst kan je vinden op http://wetten.overheid.nl zoek "wet luchtvaart"...

Zoek je op "modelvliegtuigen" dan bij Ministeriële regelingen de "Regeling modelvliegtuigen" van 1992 als zijnde nog steeds geldig ....

Tekst ook als modelbouw-Faq toegevoegd "regeling modelvliegtuigen"

Dus conclusie 20 Kilo is het vandaag geldend maximum.

Voorstel van KNVvL 25 KG (en 50KG!) is dus nog niet opgenomen in de wet/regelgeving.....

Nog even geduld dus.....

We wachten het af.
kan ik nog mooi een poosje sparen :cry:
In iedergeval alvast bedankt voor de hulp.

Ook de tip met de verzekering is een goeie.
Moet dus ook eerst geregeld zijn.

Ze kunnen we wat dat je met je slowflyer niet gewoon buiten mag vliegen!!!! Ik ga gewoon lekker door met PARKVLIEGEN.

Ik ben nog even in de regelgeving gedoken :?

De laatste versie die wij hier nog hebben op de vliegschool is van Augustus 2003 en wij krijgen toch altijd de updates door.

Dus luchtvaartwet technisch gezien is het maximale gewicht van een modelvliegtuig nog steeds 20kg daarboven moet je ontheffing voor aanvragen :cry:

Ze hebben momenteel 3 soorten modelvliegtuigen:
1- lijnbestuurd,
2- niet-lijnbestuurd. 0,5kg-4,9kg
3- groot modelvliegtuig. 5-20kg

Een bestuurbaar model tot 0,5kg wordt dus niet als modelvliegtuig bestempeld en daar geldt dus ook niet de luchtvaartwet op.

Tevens wordt er niet meer aangegeven dat je op een door de overheid aangewezen modelvliegveld moet vliegen, ze geven alleen maar aan dat je een bepaalde afstand van woonwijk, toeschouwers etc. moet vliegen (sorry, maar "wildvliegen" is inweze toegestaan).
Of dit verstandig is is wat anders.

Modelvliegtuigen tot 500gram mag je dus in principe overal vliegen :wink:

Zie de FAQ toevoeging van Dirk :o

Groet,
Berto.

Dit is de text van de "regeling modelvliegtuigen" van 1993 (van overheid.nl). De site geeft deze regeling als de vandaag de dag geldende regeling, en is ook op de KNVvL-site te vinden.

(Ik heb een paar artikelen weggelaten: de volledige tekst is bij de KNVvL te krijgen, hier)

Conclusies:
- Modelvliegtuigen lichter dan 0,5kg zijn wel degelijk modelvliegtuigen in wettelijke zin. Artikel 5 is er echter niet op van toepassing, dus zo te zien is park flyen nog steeds toegestaan.
- Wildvliegen (klinkt een beetje eng...) is toegestaan mits er voldaan wordt aan artikelen 5 en 6.
- De limiet is nog steeds 20kg. Zwaarder mag ook maar dan is het geen model meer... ik geloof dat je dan per vlucht een ontheffing moet aanvragen.

--*--
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:

a. groot modelvliegtuig:
een modelvliegtuig waarvan het totaal startgewicht meer dan 5 kg doch niet meer dan 20 kg bedraagt;

b. bestuurder:
degene die het modelvliegtuig oplaat of heeft opgelaten, dan wel bestuurt.

Artikel 5. Niet-lijnbestuurde modelvliegtuigen
1.
Met een niet-lijnbestuurd modelvliegtuig met een massa groter dan 0,5 kilogram mag niet worden gevlogen:
a.
binnen een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied, tenzij toestemming van de plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst is verkregen;
b.
binnen een afstand van 5 kilometer van de grens van een luchtvaartterein waar geen plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst is gevestigd, tenzij de havenmeester daartegen geen bezwaar heeft;
c.
binnen een afstand van 3 kilometer van de grens van een terrein, waarvoor krachtens artikel 14, tweede lid, van de Luchtvaartwet ontheffing is verleend van de in het eerste lid van dat artikel bedoelde verbodsbepalingen, tenzij degene aan wie ontheffing is verleend daartegen geen bezwaar heeft;
d.
binnen burgerlaagvlieggebieden en van maandag 08.00 uur tot vrijdag 17.00 uur plaatselijke tijd binnen de militaire laagvlieggebieden alsmede binnen een afstand van 3,7 kilometer (2 NM) van militaire laag-vliegroutes, zoals deze zijn gepubliceerd in de luchtvaartgids Nederland.
2.
Een niet-lijnbestuurd groot modelvliegtuig moet radiografisch worden bestuurd.

Artikel 6. Radiografisch bestuurde modelvliegtuigen
1.
Een radiografisch bestuurd modelvliegtuig mag niet hoger vliegen dan 300 meter boven de grond of het water.
2.
Een groot radiografisch bestuurd modelvliegtuig dat is voorzien van een verbrandingsmotor of een elektromotor mag niet hoger vliegen dan 100 meter boven de grond of het water.
3.
Een radiografisch bestuurd modelvliegtuig mag slechts gebruikt worden indien:
a.
rekening houdend met de windrichting een vliegsector is gekozen, waarbinnen vluchten veilig kunnen worden uitgevoerd;
b.
het modelvliegtuig op een afstand van minimaal 50 meter van het publiek blijft.
4.
Een radiografisch bestuurd modelvliegtuig moet tijdens de vlucht steeds binnen de gezichtskring van de bestuurder blijven en mag zich tijdens de vlucht niet verder van de bestuurder verwijderen dan de maximale afstand waarop hij nog het effectief kan besturen, doch in ieder geval niet verder dan 500 meter.
5.
De bestuurder moet ervoor zorgen dat tijdens de vlucht het radiografisch bestuurde modelvliegtuig:
a.
enig luchtvaartuig dan wel enig ander zich in het luchtruim bevindend toestel niet zo dicht nadert dat gevaar voor botsing kan ontstaan;
b.
op een afstand van meer dan 50 meter blijft van gebieden met aaneengesloten bebouwing;
c.
niet boven mensenverzamelingen komt.
--*--

een groot radigrafisch vliegtuig..........

vaag begrip nummer zoveel.
de een vind een 2meter kist groot, de ander vind dat net een parkflyer.

blijft een fijne instantie daar.

Back