Maximale grote Lipo packet

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door r_heliman, 22 feb 2018.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Hoe kan het dat zij nog rond liepen?
    Ik zou denken dat dat behoorlijk dodelijk is?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zat destijds een fout in een schakelaar in de Sprinter.
    Bij sommige schakelaars zat er een isolatie niet goed en als je die dan met de hand in moest zetten dan kwam de bovenleiding direct op de hendel van de schakelaar te staan, dan ging de stroom alleen door de hand en dat brand dan meteen weg.
    Als machinist moest ik ook wel eens die schakelaar omzetten en dan was het altijd eerst een schietgebedje.
    Ik vond het al griezelig als ik door de loc heen langs de motor en ventilatoren moest lopen, je zit dan zo dichtbij die 1500 Volt.
    Maar dat is gewenning want 20 jaar later liep ik over een veld met 375.000 Volt boven me en stond ik naast een trafo die dat omzette naar ik geloof 75.000 Volt.
    Dan sta je wel te trillen maar dat is door het magnetisch veld.

    GJ
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als het niet dwars door je lichaam gaat is het niet dodelijk , je hebt dan alleen brandwonden plaatselijk.
    Er zijn mensen die zelf een bliksem inslag hebben overleeft, met alleen maar brandsporen .
    De differentieel schakelaar thuis onderbreekt de spanning als er meer dan 30 mA vloeit tussen een stroomdraad en de aarde.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ook niet altijd, die dingen moeten eigenlijk elk jaar gekeurd worden.
    Bij Bosch en Liebherr in de buitendienst deden we een test voordat we aan de gang gingen.
    Vaak deed de aardlekschakelaar het niet en lagen sommige apparaten niet eens aan aarde, terwijl ze wel in een zogenaamd geaard stopcontact zaten.
    Dus die schakelaar zegt niets, die moeten eigenlijk elk jaar getest worden.
    In de noodstroom deden we dat dus ook omdat dat in de eisen van het keuringsrapport stond.
    Bij particulieren is het altijd afwachten of het echt wel werkt, bij mij thuis is ook niet alles geaard...

    GJ
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De initiele vraag was wat de maximale ´grootte´ van een lipo was.
    Dat kan twee kanten op, veel cellen in serie zoals tot nu toe behandeld, 12 en soms zelfs 14S kom je regelmatig tegen.

    Maar de ´grootte´ van een lipo wordt ook gedefineerd door de capaciteit. Wat ik bij grotere (motor)modellen meer zie is een hoge capaciteit of pakketten parallel. Bijvoorbeeld 12S 2P 6000mAh, wat effectief een 12000mAh pakket oplevert. Zo houdt je ook bij hoge stromen/vermogens nog een behoorlijke motorlooptijd over.
    Bijkomend voordeel in een motormodel is dat je een motor kunt nemen met een nog redelijk normaal verkrijgbare kv om een grote prop rond te kunnen draaien (grote props zijn efficienter).
    Zou je met 16S+ een grote prop willen ronddraaien heb je een motor met een kv <100 nodig, die worden al wat schaarser.
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Pff, dat moet verschrikkelijk pijn doen, ik moet er niet aan denken!
    Dus als je dan met de andere hand een ander deel van de trein aanraakt loopt de stroom door je lichaam en kun je overlijden, of begrijp ik dat verkeerd?
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In theorie wel.
    Geen idee of er toen doden gevallen zijn, dat hoorde je niet.
    Maar ik heb jaren later in de noodstroom ooit eens een collega een ongeisoleerde ringsleutel tussen 2 polen zien laten vallen, het was een grote flits en de ringsleutel maatje 13 was veranderd in kool.
    En dat was 460 Volt aan accu's,

    GJ
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    In 1978 was ik op weg van m'n werk naar huis, ik reed mee met een collega want ik had toen nog geen auto. Voor ons reed een vrachtwagen, aan de rechter kant van die wagen zag ik bij elke hobbel of bult in de weg een vonken regen. Ik vertelde dat m'n collega die wat meer naar rechts ging rijden om het ook te kunnen zien. Het was best eng om te zien.
    Hij ging naast de vracht wagen rijden en ik probeerde de aandacht van de chauffeur te trekken. Uiteindelijk lukte dat en stopte hij langs de weg. Behoorlijk geïrriteerd stapte hij uit en begon ons een beetje de huid vol te schelden. We konden hem kalmeren en vertelde wat we gezien hadden. We gingen naar de zijkant waar de chauffer zag dat de metalen afdekplaat over de accu's los was geraakt. Hij tilde hem op waarbij er direct vonken in de rondte vlogen. De metalen plaat was op de polen van de accu gekomen waar kortsluiting ontstond. Er waren flinke putten in het metaal gebrand en de polen van de accu waren vrijwel weggesmolten.
    De chauffeur was toen maar wat dankbaar dat we hem gewaarschuwd hadden. De metalen plaat ging in de laadbak en hij is heel voorzichtig naar zijn baas gereden. Dat was gelukkig maar een paar kilometer verderop.
     
  9. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    Die beroepsjauwffeurs ook altijd....:rofl:

    (ik ben er zelluf ook eentje):oops:
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het zijn net mensen. :D:D
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen


    Mijn oom vertelde ook lang geleden over testen voor schakel kasten voor schepen..... Deuren daarvan vlogen zo een loods door. Metaal wat zo snel heet wordt is gewoon explosief.
     
  12. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Toen ik midden jaren 70 nog voor Bosch herstellingsdienst werkte kregen we eens een klant
    in de garage die zijn alternator zelf wou herstellen
    Hij was begonnen met het losmaken van de batterijklem (de + pool !!!) en maakte kortsluiting met een gouden ring die hij aan zijn pink droeg.
    De ring werd "vastgelast" door de kortsluiting en is gewoonweg gesmolten met uiteraard zware brandwonden aan zijn pink en hand.
    De artsen hebben zijn pink nog kunnen redden maar een fraai gezicht was het allerminst!
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2019
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Veel mensen kijken je heel raar aan als je hen waarschuwt en verteld dat ze de - pool altijd als eerste los moeten maken. Zelfs (zogenaamde) automonteurs maken die fout nog regelmatig.
    En wat dacht je van even de buurman helpen met startkabels? Daar ontstaan ook nog wel eens mooie vonken als "men" de + pool op het motorblok laat vallen. :eek:
    Ook wordt de accu lang niet altijd losgekoppeld als er "even" iets aan de (vracht) auto gelast moet worden. De energie die in zo'n accu zit is toch heel erg veel en kan enorme schade aanrichten.
     

Deel Deze Pagina