Maximale laadstroom gesloten loodaccu 12V 25Ah

Satoer

Forum veteraan
Ik had van mijn vader 2 accus gekregen die uit een of ander beveiliging systeem komen.
afb2459.jpg

Ze zijn eigenlijk nog nooit gebruikt.

Het leek mij handig deze op locatie te gebruiken om accu’s mee op te laden.
Het is volgens mij een gesloten lood accu van 12V en 25Ah cap.
Had al een mooi verhaal van Gerben gelezen. Maar die maakte mij alleen maar meer aan het twijfelen.

Hij had het over 3 types:
  • Startaccu: kunnen een zeer hoge piekstroom leveren, maar gedurende korte tijd. (bijv een auto starten, na 10 seconden starten hoor je dat het minder wordt)
    Semi-Tractie accu: Gebouwd om gedurende langere tijd continu stroom te leveren. Bijv. verlichting etc. in een boot/camper.
    Tractie-accu: 100% gericht op stroom leveren gedurende langere tijd. Nadeel van dit type accu is dat hij speciale laadapparatuur nodig heeft. Niet echt geschikt voor hobby gebruik.
Wat voor accu is dit, en wat mag de laadstroom maximaal zijn (laden met schulze 330)

Thanx, Michel
 
Michel

Dit is een zogenaamde gel accu. Wordt inderdaad veel in de beveiliging gebruikt. Ze zijn niet gemaakt voor snel laden maar kunnen tijdens het ontladen wel wat hebben. Gewoon laden met 2 A dan gaat het wel goed. Vooral oppassen dat je hem niet te ver ontlaad gaat i bol staan. En kan je hem afschrijven. Dit is namelijk ook wat veel bij klanten gebeurd na een spannings uitval.

Ook heb je voor loodaccus speciale adaptors om ze te laden deze stoppen als de accu vol is

gr Remco
 
Okay,

Dus al ik het goed begrijp kan ik dit gewoon met het Loodaccu programma van m’n schulze laden?

Dus (keuzemenu schlulze):

LEAD
6 cellen
geen max charge amount monitoring (is anders namenlijk max 11,5Ah)
2A laadstroom
 
@Michel, hier staan de specificaties van de fabrikant "Sonnenschein" Dryfit A500 ..... in de technical ".pdf" staat maximale laadstroom 0,4A/Ah dus een 25Ah acccu mag je met maximaal 10A laden ...... (ca. 3 uur laadtijd voor 90% vulling)
 
Ohh... das best wel veel :D dat kan die schulze niet eens leveren (max 5,5A) Bedankt voor het linkje Dirk!
 
Ach nachtje aan de 5,5. maakt niet zoveel uit. of kan ik hem beter toch maar met 2A laden ivb levensduur?
Het is toch niet zo dat ik er op ga wachten.
 
Satoer,

Dit is een Semi-tractie accu.

Eerste keer laden ALTIJD in de buurt blijven.
Zowel bij laden met een Schulze als met wat anders. Houdt in de gaten of de accu niet warm wordt. Iets warmer mag wel, maar niet meer dan 30 graden oid. Als de accu gaat ruiken/stinken, lader afkoppelen en accu buitenzetten.

Accu kun je rustig volgens fabriekssspecs laden.
Dus 10A maximaal. Overigens werkt het loodprogramma in de Schulze over het algemeen prima.

Let op dat je de accu nooit volledig plattrekt en nooit leeg wegzet. Meteen na gebruik thuis weer opladen. Ook als je hem niet gebruikt 1x in de maand even aan de lader hangen.


Groeten,
Gerben
 
Zal ik doen Gerben.

Top jongens voor de info!

Nog een vraagje. Ik heb de accu vandaag al flink gebruikt om m’n Etec 2cel (7,4V) Lipo’s 1200 mAh mee op te laden. Echt ideaal als je in het park zit en dus geen stopcontact bij de hand is.
Nou stelt een accu van 7,4V 1200 mAh natuurlijk geen moer voor. Maar als ik binnenkort nou eens m’n 4s4p Lipo 14,4V, 8000 mAh wil gaan opladen? Is dit rendabel om met zo’n accu van 25 Ahte gaan doen? Ik denk dat ik de gel-accu na 1 keer de 4s4p lipo geladen te hebben voor 3 kwart leeg getrokken is.
afb2485.jpg

Zie ook nog eens in de specs die Dirk gevonden had dat de Discharge current 1,25A is en de Max load 200A.
Mag ik dan wel uberhaupt bijna 2 uur lang continue 8-9 Amp uit die accu trekken? (dat is wat de schulze trekt als ik die 8000 mAh met 5,5A snellaad.)

Waarschijnlijk is deze gel-accu dus alleen leuk om die kleine lipo’s mee te laden.
 
Satoer,

Als je goed leest zie je I20 staan bij de 1.25A ontlaadstroom. Dit wil zeggen dat de accu 20uur lang met 1.25A ontladen kan worden. 20uur x 1.25A=25Ah, en das nou precies de capaciteit van de accu!
(de capaciteit van loodaccus wordt aangegeven bij een 20 urige ontlading)
Ontlaad je zon accu in 1 uur, is de ontneembare capaciteit zon beetje de helft.

De accu kan prima zon 8A gedurende 1 1/2 uur leveren. Dan zal het wel zonbeetje op zijn.

Ok je 4s4p accu.
8000mAh bij 4.2x4=16.8V laadspanning
Laadstroom bijv. 6A gedurende 1 uur (lipos vlieg je nooit helemaal leeg). Dit is een laadvermogen van 16.8Vx6A=101W.
In de lader zal wat verlies optreden. Dit beteknt dat er zon 110W nodig is om de 101W in de accu te laden.
De loodaccu zal onderbelasting nog zon 11 V geven. Dat betekent dat om 110W te leveren, er een stroom zal lopen van 110/11= 10A.
Dit gedurende een uur, oftewel er zal zon 10Ah aan capaciteit nodig zijn.

Zoals eerder berekend zal de loodaccu bij dergelijke stromen een capaciteit van 15 a 20Ah hebben. Betekent dat je je 4s4p lipo zon 1.5 a 2 keer kunt opladen.

Groeten,
Gerben
 
en je sjouwt je de barsten :wink:

misschien beter dus toch een stopcontactje zoeken :D
 
hi

Ik heb ook die accu , maar ik wil hem in de auto
laden. ( als ik aan het rijden ben )
De spanning van de auto is goed maar ik begrijp
dat ik de stroom moet beperken.
Heeft iemand daar een schema voor????

GRT Han
 
@Han.
Gewoon rechtstreeks aansluiten via de sigaretten-aansteker-plug.
Werkt alleen als je rijdt, omdat de spanning meestal te laag is als de motor stationair draait (of je moet er weer een schulze -lader tussen zetten :) ).

Is me wel een raadsel waarom iemand met zulke accu's gaat slepen als hij toch in de buurt van zijn auto is. :hammer:


Groetjes, Erwin
 
hallo erwin

na een dagje speed racen met twee stingers te hebben geladen aan de auto wachte ons op het einde van de dag nog een verassing

de wagen starte niet meer
licht brande flauwtjes.
je kan het reeds raden zekers
accu leeg en dan sta je daar aan een vijver tig kilometer van huis .
en begin een station wagen maar eens te duwen als die op een grasperkje staat met de snuit naar het water (das meestal berg af)

nee doe mij maar een extra accu ik heb mijn lesje wel geleerd
sportieve groeten raf
 
Je mag een auto niet meer aanduwen.
Dat staat duidelijk in de beschrijving.
Slecht voor de katalysator, daar gaat hij van kapot.
Nu weer on toppic jongens.
Het gaat over gel accu's
 
hallo


hoi bertus ik was nog wel ontopic geloof ik

het laden van de auto is niet altijd ideaal wilde ik daar mee bedoelen en daarom heb ik twee gel accus IN mijn auto staan waar ik vanaftak om te laden.
dit wel na het voorval hier voor genoemd.
wil het toeval nu zijn dat het haast juist dezelfde zijn zoals hier voor genoemd.

ps mijn diesel heeft geen catalysator en aanduwen kan je helemaal vergeten gewoon de touring club opgebeld en die zijn komen helpen met start kabels

sportieve groeten raf
 
Back
Top