Maximale MAH Lipo op ESC

N.P.S. Je spreekt eerst anderen tegen om vervolgens hetzelfde als de andere te zeggen. :?

Eerst zeg je:
Vervangen van een Li-Po door een andere met meer cellen gaat niet omdat door de hogere spanning het stroomverbruik (aanzienlijk) zal stijgen en ESC en motor dat mogelijk niet aan kunnen.

Dan komt als reactie:
Spanning een stroom zijn omgekeerd evenredig hogere spanning lagere stroom.
P= U x I
Feit blijft wel dat je motor de hogere spanning aan moet kunnen.

Daar ga je tegenin:
Helaas is dit onjuist. In de eerste plaats is de formule niet de wet van Ohm, maar om vermogen (P) te berekenen.

En daarna zeg je:
Om hetzelfde vermogen af te geven zal bij verdubbeling van de spanning de stroom halveren.

Het vermodgen wordt op deze manier berekend:

P= U x I of vermogen is spanning maal stroom.

Als U twee maal zo groot wordt, zal bij gelijkblijvende P, I halveren.

Een lagere stroomsterkte heeft veel voordelen. Zo is er een kleinere ESC nodig, de bekabeling kan dunner zijn, er is minder warmteontwikkeling en er is minder verlies in connectoren.

Schiet mij maar lek. Had Krissiesch nu wel of geen gelijk?

Best of both worlds: P = I^2 * R

Laatst bewerkt:
Om hetzelfde vermogen af te geven zal bij verdubbeling van de spanning de stroom halveren.

Een lagere stroomsterkte heeft veel voordelen. Zo is er een kleinere ESC nodig, de bekabeling kan dunner zijn, er is minder warmteontwikkeling en er is minder verlies in connectoren.

Maar dan moet je wel iets doen om het vermogen gelijk te houden bij een dubbele spanning. Bijvoorbeeld een motor met hogere werkspanning, andere tendwieloverbrenging, andere propellor etc. Anders gaat dit vehaal niet op.

Bert

Nee hoor, ik spreek mezelf niet tegen. Er staat "Om hetzelfde vermogen af te geven". Dat vraagt om een andere motor met een andere Kv.

Als je de motor niet aanpast en de spanning verhoogt zal het stroomverbruik stijgen.

Laatst bewerkt:
k heb overigens ook geen idee wat die 3500 KV inhoud. Kan iemand mij dat uitleggen?:::

3500 toeren per minute, per Volt
Dus als je de motor op 2 volt laat werken: 3500 x 2 = 7000

Maar NPS zal wel met een ander antwoord komen dat hetzelfde betekend ;)

Dit item is begonnen met een aantal vragen van Session. Die hebben betrekking op basis electrotechniek. Daar heb ik op gereageerd en antwoorden op gegeven. Je mag er van uit gaan dat die antwoorden juist zijn.

Als die antwoorden misschien niet goed begrepen zijn, dan trek ik me dat aan. Dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest.

Daarna heeft de discussie zich verbreed. Op zich een goede zaak, electrotechniek is best lastig en door velen onbegrepen.

Maar er begint een vervelende ondertoon door te klinken. Een toon die ik liever niet wil horen. Daarom denk ik dat het beter is er hier mee op te houden. Dan lopen we niet het risico dat de toon onvriendelijk wordt.

Laatst bewerkt:
Knaller, in deze discussie heb je paar keer kort, zonder informatie, zonder bijdrage aan de discussie gereageerd. Ik kan me het gevoel van N.P.S. wel voorstellen. En nu blijf je ook nog eens doorzagen/jennen.
En als N.P.S. antwoorden geeft op elektrotechnische vragen, kun je er gevoeglijk van uitgaan dat ze correct zijn, steek ik mijn hand voor in het vuur.

Laatst bewerkt:
Uuuuuuuuuuuuuhmmm ja :rolleyes:

Ik dank iig iedereen die mij weer wat wijzer heeft kunnen maken mbt tot stromen e.d. alhoewel ik het nog steeds lastige materie vind.

Zoals mij nu duidelijk is gemaakt fungeert het aantal mAh in de LIPO als de grootte van de brandstoftank ... dat is duidelijk ...

En vwb de ESC moet ik kijken naar wat deze motor aan Amperes trekt en daar mijn ESC op aanpassen. Dus bijvoorbeeld de motor trekt 30A, dus dan neem je bijvoorbeeld een 40A ESC, dan heb je wat ruimte over .... (correct me if i'm wrong!!!)

Nu komt het verhaal over het verdubbelen van je voltage, dus een 6S LIPO met minder mAh. Ik heb er lang over nagedacht, maar ik snap nog steeds de voordelen daar niet van. Immers met dat programmatje waar je de headspead mee berekend blijft de headspead gelijk, of zelfs lager dan mijn setup nu. Wat is dan het voordeel er van?

En kunnen mijn ESC en motor dat wel aan dan? Het ampere verhaal is mij nu wel duidelijk, maar hoe zit het dan met voltage... Waar kan ik dan aan zien welke ESC ik daar voor nodige heb en wat voor motor. Ik neem aan dat je niet zomaar 22,2V op een motortje kan mikken. Je zal dus moeten kijken naar hoeveel volt die motor moet hebben toch???

Als ik zo eens even rondkijk op internet naar verschillende motoren, zie ik nergens staan hoeveel volt ze moeten hebben... Hoe weet ik dan dat de boel niet doorfikt???

Ik ben ook nog even bezig geweest met de formule P=UxI. Op zich begrijpelijk maar welke I gebruik ik dan? Is dat de I van de LIPO? Dus 2200 mAh is 22A, of moet ik een andere I hebben?

Sorry heren voor deze vele vragen, maar ik snap er geen hout van en zou dit toch graag willen leren...

Alvast dank voor de antwoorden, en @ N.P.S. ... ik vind dat je erg duidelijk bent in je antwoorden, dank daar voor!

Laatst bewerkt:
Uuuuuuuuuuuuuhmmm ja :rolleyes:

En vwb de ESC moet ik kijken naar wat deze motor aan Amperes trekt en daar mijn ESC op aanpassen. Dus bijvoorbeeld de motor trekt 30A, dus dan neem je bijvoorbeeld een 40A ESC, dan heb je wat ruimte over .... (correct me if i'm wrong!!!)

Nu komt het verhaal over het verdubbelen van je voltage, dus een 6S LIPO met minder mAh. Ik heb er lang over nagedacht, maar ik snap nog steeds de voordelen daar niet van. Immers met dat programmatje waar je de headspead mee berekend blijft de headspead gelijk, of zelfs lager dan mijn setup nu. Wat is dan het voordeel er van?

De headspeed blijft gelijk ja, had je dan verwacht dat deze heel anders zou zijn? Je doel is een bepaalde headspeed te bereiken. Een brushless esc en motor werken het meest efficient op 100% throtle. Dus de uiteindelijke headspeed regel je verder af met je pinion. Vind je het te laag dan een tandje erbij op de motorpinion. En andersom ook zo.
En om nog 1 maal de voordelen te geven van een hoog voltage set up:
Hoe meer volts hoe zuiniger je set up is. Dat betekend dus hoe meer volts hoe lager de amperestroom. Als je dan een zelfde mah lipo zou nemen zou je zomaar minuten langer vliegen, maar om de lipo op het zelfde gewicht te houden nemen we een lager mah lipo. Evengoed kunnen we dan langer vliegen dan met een 3s set up.
Volgende pluspunt is:
Hoe lager De KV van de motor hoe lager de toeren zijn en hoe meer koppel deze motor heb. Dus inzakken van de headspeed is niet meer aan de orde.
Volgende pluspunt is: Koele electronica.

En kunnen mijn ESC en motor dat wel aan dan? Het ampere verhaal is mij nu wel duidelijk, maar hoe zit het dan met voltage... Waar kan ik dan aan zien welke ESC ik daar voor nodige heb en wat voor motor. Ik neem aan dat je niet zomaar 22,2V op een motortje kan mikken. Je zal dus moeten kijken naar hoeveel volt die motor moet hebben toch???

Klopt dus je snapt het helemaal wat dat betreft.
Scorpion HK-2221-1630 V2 (1630 KV) (Trex 450) [HK-2221-1630] : HobbyManiac.Com, Heeft passie voor uw hobby!

en deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 40amp Speed Controller

Als ik zo eens even rondkijk op internet naar verschillende motoren, zie ik nergens staan hoeveel volt ze moeten hebben... Hoe weet ik dan dat de boel niet doorfikt??? staat er meestal wel bij hoor, maar dan in aantal cellen dat ze kunnen hebben.

Ik ben ook nog even bezig geweest met de formule P=UxI. Op zich begrijpelijk maar welke I gebruik ik dan? Is dat de I van de LIPO? Dus 2200 mAh is 22A, of moet ik een andere I hebben?

Is eigenlijk niet exact te berekenen. I is eigenlijk alleen te meten tijdens de vlucht. Dat doen we met een e-logger of de logger in de castle creations íce esc's. Dan krijg je na de vlucht een hele grafiek van wat de stromen en de rpm's etc gedaan hebben op je pc.

Sorry heren voor deze vele vragen, maar ik snap er geen hout van en zou dit toch graag willen leren...

Alvast dank voor de antwoorden, en @ N.P.S. ... ik vind dat je erg duidelijk bent in je antwoorden, dank daar voor!

......

Correct ESC mag te groot zijn maar is dan alleen iets zwaarder.

Het voordeel van 6 cellen i.p.v.3cellen is dat de stroom halveren kan om in theorie op hetzelfde vermogen te uit te komen.
Het geeft in de praktijk echter wat voordelen voor het rendement om draden wat dunner te kunnen maken en een ESC met een lagere stroom te belasten.
Lipo halve capaciteit maar meer cellen heeft ook voordelen als we met grotere vermogens werken.
De zaak wordt wel complexer maar bij grotere modellen axepteer je dat eerder.

Laatst bewerkt:

Als ik zo eens even rondkijk op internet naar verschillende motoren, zie ik nergens staan hoeveel volt ze moeten hebben... Hoe weet ik dan dat de boel niet doorfikt???

De ESC moet geschikt zijn voor het aantal cellen dat je gebruikt en de moet die stroom ruimschoots aan kunnen.
Dit staat altijd duidelijk op de ESC en in de specs.

De motor moet het juiste toerental draaien en dat is kv waarde X accu spanning x 0.8 in belaste toestand.

Bij de formule P=UXI hebben we het over de accu stroom en die hangt af van de motor en de prop en dan laten we de servo stroom even buiten beschouwing.

Ik zeg het allemaal een beetje knullig maar hoop dat het daardoor begrijpelijk blijft.

Laatst bewerkt:
Back