K
knaller
Guest
Dat zeg ik 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Vervangen van een Li-Po door een andere met meer cellen gaat niet omdat door de hogere spanning het stroomverbruik (aanzienlijk) zal stijgen en ESC en motor dat mogelijk niet aan kunnen.
Spanning een stroom zijn omgekeerd evenredig hogere spanning lagere stroom.
P= U x I
Feit blijft wel dat je motor de hogere spanning aan moet kunnen.
Helaas is dit onjuist. In de eerste plaats is de formule niet de wet van Ohm, maar om vermogen (P) te berekenen.
Om hetzelfde vermogen af te geven zal bij verdubbeling van de spanning de stroom halveren.
Het vermodgen wordt op deze manier berekend:
P= U x I of vermogen is spanning maal stroom.
Als U twee maal zo groot wordt, zal bij gelijkblijvende P, I halveren.
Een lagere stroomsterkte heeft veel voordelen. Zo is er een kleinere ESC nodig, de bekabeling kan dunner zijn, er is minder warmteontwikkeling en er is minder verlies in connectoren.
Om hetzelfde vermogen af te geven zal bij verdubbeling van de spanning de stroom halveren.
Het vermodgen wordt op deze manier berekend:
P= U x I of vermogen is spanning maal stroom.
Als U twee maal zo groot wordt, zal bij gelijkblijvende P, I halveren.
Een lagere stroomsterkte heeft veel voordelen. Zo is er een kleinere ESC nodig, de bekabeling kan dunner zijn, er is minder warmteontwikkeling en er is minder verlies in connectoren.
Om hetzelfde vermogen af te geven zal bij verdubbeling van de spanning de stroom halveren.
Het vermodgen wordt op deze manier berekend:
P= U x I of vermogen is spanning maal stroom.
Als U twee maal zo groot wordt, zal bij gelijkblijvende P, I halveren.
Een lagere stroomsterkte heeft veel voordelen. Zo is er een kleinere ESC nodig, de bekabeling kan dunner zijn, er is minder warmteontwikkeling en er is minder verlies in connectoren.
Uuuuuuuuuuuuuhmmm ja
En vwb de ESC moet ik kijken naar wat deze motor aan Amperes trekt en daar mijn ESC op aanpassen. Dus bijvoorbeeld de motor trekt 30A, dus dan neem je bijvoorbeeld een 40A ESC, dan heb je wat ruimte over .... (correct me if i'm wrong!!!)
Nu komt het verhaal over het verdubbelen van je voltage, dus een 6S LIPO met minder mAh. Ik heb er lang over nagedacht, maar ik snap nog steeds de voordelen daar niet van. Immers met dat programmatje waar je de headspead mee berekend blijft de headspead gelijk, of zelfs lager dan mijn setup nu. Wat is dan het voordeel er van?
De headspeed blijft gelijk ja, had je dan verwacht dat deze heel anders zou zijn? Je doel is een bepaalde headspeed te bereiken. Een brushless esc en motor werken het meest efficient op 100% throtle. Dus de uiteindelijke headspeed regel je verder af met je pinion. Vind je het te laag dan een tandje erbij op de motorpinion. En andersom ook zo.
En om nog 1 maal de voordelen te geven van een hoog voltage set up:
Hoe meer volts hoe zuiniger je set up is. Dat betekend dus hoe meer volts hoe lager de amperestroom. Als je dan een zelfde mah lipo zou nemen zou je zomaar minuten langer vliegen, maar om de lipo op het zelfde gewicht te houden nemen we een lager mah lipo. Evengoed kunnen we dan langer vliegen dan met een 3s set up.
Volgende pluspunt is:
Hoe lager De KV van de motor hoe lager de toeren zijn en hoe meer koppel deze motor heb. Dus inzakken van de headspeed is niet meer aan de orde.
Volgende pluspunt is: Koele electronica.
En kunnen mijn ESC en motor dat wel aan dan? Het ampere verhaal is mij nu wel duidelijk, maar hoe zit het dan met voltage... Waar kan ik dan aan zien welke ESC ik daar voor nodige heb en wat voor motor. Ik neem aan dat je niet zomaar 22,2V op een motortje kan mikken. Je zal dus moeten kijken naar hoeveel volt die motor moet hebben toch???
Klopt dus je snapt het helemaal wat dat betreft.
Scorpion HK-2221-1630 V2 (1630 KV) (Trex 450) [HK-2221-1630] : HobbyManiac.Com, Heeft passie voor uw hobby!
en deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 40amp Speed Controller
Als ik zo eens even rondkijk op internet naar verschillende motoren, zie ik nergens staan hoeveel volt ze moeten hebben... Hoe weet ik dan dat de boel niet doorfikt??? staat er meestal wel bij hoor, maar dan in aantal cellen dat ze kunnen hebben.
Ik ben ook nog even bezig geweest met de formule P=UxI. Op zich begrijpelijk maar welke I gebruik ik dan? Is dat de I van de LIPO? Dus 2200 mAh is 22A, of moet ik een andere I hebben?
Is eigenlijk niet exact te berekenen. I is eigenlijk alleen te meten tijdens de vlucht. Dat doen we met een e-logger of de logger in de castle creations íce esc's. Dan krijg je na de vlucht een hele grafiek van wat de stromen en de rpm's etc gedaan hebben op je pc.
Sorry heren voor deze vele vragen, maar ik snap er geen hout van en zou dit toch graag willen leren...
Alvast dank voor de antwoorden, en @ N.P.S. ... ik vind dat je erg duidelijk bent in je antwoorden, dank daar voor!
Correct ESC mag te groot zijn maar is dan alleen iets zwaarder.En vwb de ESC moet ik kijken naar wat deze motor aan Amperes trekt en daar mijn ESC op aanpassen. Dus bijvoorbeeld de motor trekt 30A, dus dan neem je bijvoorbeeld een 40A ESC, dan heb je wat ruimte over .... (correct me if i'm wrong!!!)
Nu komt het verhaal over het verdubbelen van je voltage, dus een 6S LIPO met minder mAh. Ik heb er lang over nagedacht, maar ik snap nog steeds de voordelen daar niet van. Immers met dat programmatje waar je de headspead mee berekend blijft de headspead gelijk, of zelfs lager dan mijn setup nu. Wat is dan het voordeel er van?
De ESC moet geschikt zijn voor het aantal cellen dat je gebruikt en de moet die stroom ruimschoots aan kunnen.En kunnen mijn ESC en motor dat wel aan dan? Het ampere verhaal is mij nu wel duidelijk, maar hoe zit het dan met voltage... Waar kan ik dan aan zien welke ESC ik daar voor nodige heb en wat voor motor. Ik neem aan dat je niet zomaar 22,2V op een motortje kan mikken. Je zal dus moeten kijken naar hoeveel volt die motor moet hebben toch???
Als ik zo eens even rondkijk op internet naar verschillende motoren, zie ik nergens staan hoeveel volt ze moeten hebben... Hoe weet ik dan dat de boel niet doorfikt???
Ik ben ook nog even bezig geweest met de formule P=UxI. Op zich begrijpelijk maar welke I gebruik ik dan? Is dat de I van de LIPO? Dus 2200 mAh is 22A, of moet ik een andere I hebben?
Sorry heren voor deze vele vragen, maar ik snap er geen hout van en zou dit toch graag willen leren...
Alvast dank voor de antwoorden, en @ N.P.S. ... ik vind dat je erg duidelijk bent in je antwoorden, dank daar voor!