maximale spanningsverschil tussen cellen

heren,

Ik heb nu diverse draadejs gelezen en hier ook een heldere uitleg gekregen. Nooit een te lage spanning laten ontstaan, nooit overladen, goed controleren op afwijkingen van de packs etc.

Maar toch lukt het me nog net even niet om nou te snappen hoe het spanningsverschil tussen cellen (defect of niet) dan ontstaat.

Mijn 3 x 2s lipo's (Lp-Force) hebben alle 3 onderling een verschil van resp. 0,05/0,06/0,05. Hoe ontstaat dit dan als ik ze altijd laat balanceren tijdens het laden. De lipo's zijn +/- 3 maanden oud en worden wekelijks geladen en leeg gereden. Ik laad ze met een hobbyking eco6 lader met een balancer (niet geïntegreerd).

Ik las van de initiator van deze vraag dat hij ze een nacht had laten balanceren en dat het toen weer goed was.
Ik neem aan met alleen de balance draad aangesloten en een bepaalde instelling op zijn lader?

Het lijkt toch allemaal zo simpel he!!;)
http://www.toemen.nl/images/producten/85-Lipo_7.4V_-_5000Mah_-_30c.jpg

een cel is nooit 100% identiek.
hierdoor ontstaat het verschil.

je hebt ook matched paketten vooral een term uit het nimh tijdperk. Hier zijn cellen gesorteerd die zo goed mogelijk overeen komen. Maar je houdt altijd verschillen tussen cellen.

het is me gelukt om mijn lader in de lipo balance mode te zetten maar hij laad dan ondertussen gewoon door. Het spannigsverschil is nu zelfs na een lipo geladen te hebben 0,08 na het laden IN de balancemode???

Hij moet toch ook kunnen balancen zonder laden?
lader: Hobbyking eco six 5A

Hier gaat iets vreselijk is. Doei Doei lipo's:onweer:

Ik denk namelijk te merken dat mijn rijtijden ook korter worden. De lipo's zijn pas 3 maanden oud en worden wekelijks geladen en leeg gereden! Dit is toch erg snel of niet?

Edwin

Edwin, lees DIT VERHAAL bij de modelbouw FAQ eens door. Daar staat beschreven hoe balancers werken en waar ze precies voor dienen.
Een onbalans van 80mV is redelijk veel maar het kan zijn dat de balancer die jij hebt dat niet weg kan werken. Misschien is een andere balancer beter.

Nog even een ander puntje, hoe meet je die verschillen? Als je van de uitlezing op de balancer uitgaat zou daar ook nog een fout in kunnen zitten. Probeer de cellen eens één voor één te meten met een multimeter. Als de verschillen dan nog zo groot zijn zou je aan een andere balancer kunnen gaan denken. Zijn de verschillen dan kleiner, niet meer dan 20mV, dan zou ik me niet zo veel zorgen maken.

Goede tip Ernst. Dat ga ik eens proberen met die multimeter. Ik heb ook gelezen dat er apparaatjes zijn die je los aansluit op je lipo (zonder lader) en die kunnen hem dan voor je balancen. Eerst even de multimeter natuurlijk.
Ik heb dat stuk inderdaad gelezen (helder) maar het lukte me net niet om het ontstaan (als dat er is) van het spanningsverschil van mijn lipo's te verklaren.

Ik kijk ze nu na met een lipo checker. Een goedkope. Men zecht dat ze niet nauwkeurig zijn. Ik heb echter wel gezien in de winkel dat hij met dezelfde lipo die ik toen kocht maar een verschil aangaf van 0,01 en de andere was gelijk. Ze leken dus goed gebalanceerd.

Ik heb echter steeds meer het idee dat ik ze de eerste 6 a 7 keer niet gebalanced geladen heb. Als ik mijn lader aanzet staat hij altijd standaard op lipo charge en heb ontdekt dat ik hem op lipo balance moet zetten voor ik ga laden. En ja, misschien is daar het spannigsveschil wel ontstaan.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een beetje vreemd dat het je niet duidelijk is waardoor die onbalans ontstaat, het is al meerdere keren geschreven. Het komt doordat geen 2 cellen echt 100% aan elkaar gelijk zijn.
Balanceren doe je het makkelijkste TIJDENS het laden. Dan duurt het het kortste. Het maakt echt niet uit als je dat van te voren doet, meestal duurt het alleen maar langer. Alleen wanneer de onbalans echt groot is zal je voor het laden moeten balanceren anders zal de lader niet eens beginnen met laden. Wanneer de onbalans zo groot wordt zou je toch eens moeten gaan denken aan een nieuwe accu want dat betekend meestal dat de cel die het meest afwijkt slecht aan het worden is. Hoe dat kan? Tsja, als ik dat wist zou ik rijk kunnen zijn. Het gebeurt nu eenmaal dat de ene cel het veel langer vol houdt dan de andere. Dat is altijd al zo geweest en dat zal ook wel zo blijven.
Succes.

Dat ze nooit identiek zijn is indaad duidelijk ja, maar dat het verschil zo snel toeneemt bij 3mnd oude cellen is toch niet vanzelfsprekend lijkt mij. Zijn ook zeker geen goedkope. Je leest namelijk ook veel tegenstrijdige dingen in verschillende berichten. 0,02 of 0,04 zou niet veel zijn en de ander schrijft dat groter als 0,02 al niet goed is en 0,08 desastreus.
Op dit forum zelfs.

Reden kan dus ook zijn dat de lipo checker toch afwijkt, de lader prutje is etc... Dat probeer ik te achterhalen!

Maar ik zal eerst de multimeter eens proberen voordat verder zoeken onzinnig blijkt. En het allemaal meevalt. een multimeter liegt niet.;)

Is ook niet vanzelfsprekend:

Ik heb 14 (veertien) Lipo's varierend van 2100 mAh 15C tot 2800 mAh 30C, varierend van ruim een jaar en 40 cyclussen tot 6 weken en 5 cyclussen, varierend van Robbe Roxxy (weet niet of dat goed is maar er staat tenminste een "goed" merk op) tot Bahmipakketten, en gekocht bij verschillende leveranciers, van LHS tot internet winkel. Ruim voldoende variatie om in elk geval de factor toeval uit te sluiten. Ik doe niks bijzonders met deze accu's, een keer in de week worden ze allemaal leeggevlogen, en weer opgeladen.
Ik gebruik een Imax B6, en soms een Robbe Power peak FUN duopower, als LiPo checker 2 exemplaren van de Robbe Digital Battery checker no 8511

Ik check ALTIJD de onderlinge celspanning zowel na het leegvliegen als tijdens het laden, maar ik balanceer hooguit een keer in de 3 maanden of zo, gewoon omdat vaker niet nodig is.
Ik zie NOOIT spanningsverschillen groter dan 0.01V na het laden.

Let wel, ik zeg niet dat je rücksichtlos zonder balanceren kunt laden (ik check wel degelijk heel nauwgezet) maar tot nog toe is mijn ervaring, dat balanceren niet echt nodig is en dus vermoed ik dat als je dergelijke steeds terugkerende of zelfs erger wordende verschillen hebt, dat er dan wat met je pakketten aan de hand is.

Bovenstaand niet meer dan mijn ervaring over het laatste ruime jaar, dat ik van deze 14 pakketten een en ander ben gaan bijhouden.

Groet, Bert

Tot nu toe heb ik ook nog geen echte problemen gehad met mijn LiPo's. Oke, één keer wel toen ik een paar pakketten vrij lang niet had gebruikt en ze 100% geladen heb weggelegd. Na ruim 8 maanden :oops: kwamen ze weer tevoorschijn. Van één pakket was één cel behoorlijk opgezwollen en het andere pakket was behoorlijk in onbalans, het verschil was meer dan 0,1V. Beide zijn nooit meer goed gekomen en worden alleen voor tests gebruikt. Die ene opgezwollen cel heb ik er tussenuit gehaald zodat er een twee cel pakket over is gebleven.
De grote onbalans van het andere pakket was na een paar keer laden en gebruiken weer redelijk binnen de perken gekomen. Nu is de onbalans nog wel wat groter, maximaal 0,05V, dan bij de andere pakketten maar voor test durf ik ze nog wel te gebruiken.
Wanneer ik de specificaties van een aantal LiPo fabrikanten bekijk kom ik tot de persoonlijke conclusie dat een onbalans van maximaal 30mV (0,03V) onschadelijk is. De maximaal toelaatbare spanning per cel wordt dan nooit overschreden dus wordt het volgens mij ook niet gevaarlijk.
Het vervelende is dat de fabrikanten nooit een waarde opgeven. Zij blijven een onbalans van 0 nastreven om zo ingedekt te zijn mocht er toch eens iets gebeuren.
Je weet het, als er iets fout KAN gaan ZAL dat ooit ook een keer gebeuren. De universele wet tot behoud van ellende. :evil:

Ok, bedankt zover cheeta, Brutus en Ernst. Alles is nu helder.

Heldere informatie hier!

Ik ben mijn nieuwe lipo's aan het inbreken, door middel van een cyclus van 5x laden(balancing met 1C) en 5 x ontladen (storage). Nu merk ik dat ondanks balancing bij elke van de vier 2s/2200mAh/20C lipo's een verschil in spanning tussen de twee cellen is van precies 0,022 Volt. Nu ik met 1/2 C laad is het verschil 0,016 volt!

In de gebruikers handleiding van mijn Max E6 staat : Current drain for balancing 300 mAh/cell. Wat betekent dit en wat kan ik ermee?

Laatst bewerkt:
Heldere informatie hier!

In de gebruikers handleiding van mijn Max E6 staat : Current drain for balancing 300 mAh/cell. Wat betekent dit?
Dat betekend dat de balancer een stroom van 300mA kan verwerken. Dat is een behoorlijke stroom die normaal gesproken niet zo vaak zal voor komen.

Ik ben mijn nieuwe lipo's aan het inbreken, door middel van een cyclus van 5x laden(balancing met 1C) en 5 x ontladen (storage). Nu merk ik dat ondanks balancing bij elke van de vier 2s/2200mAh/20C lipo's een verschil in spanning tussen de twee cellen is van precies 0,022 Volt. Komt dit doordat ik met 1C laad(balancing)? Zou het verschil met 0,5C kleiner zijn?

Het is al geschreven maar ik haal het hier nog even op.
Rman, lees DIT VERHAAL bij de modelbouw FAQ eens door. Daar staat beschreven hoe balancers werken en waar ze precies voor dienen.

De accu langzamer laden zal voor het balanceren weinig of niets uitmaken. Veruit de meeste LiPo's kunnen tegenwoordig probleemloos met 1C geladen worden.
Nog even een ander puntje, hoe meet je die verschillen? Als je van de uitlezing op de balancer uitgaat zou daar ook nog een fout in kunnen zitten. Probeer de cellen eens één voor één te meten met een multimeter. Als de verschillen ook dan zo klein zijn, in dit geval 22mV, zou ik me niet zo veel zorgen maken.
Een stukje terug schrijf ik ook nog over wat naar mijn idee een acceptabele onbalans is. Die 0,022V is volgens mij dus geen enkel probleem.
O ja, "inbreken" van LiPo's is zinloos. Het zal de accu echt niet beter doen werken.

Het lijkt in deze discussie wel of sommige mensen het verschil tussen theorie en praktijk niet kunnen of willen accepteren.
Als een cel in een pakket 0.02V lager is in geladen toestand en na gebruik nog steeds 0.02V lager is dan de andere cellen dan is er zelfs geen verschil.
Een lipo zakt na het laden altijd iets in spanning bij het los koppelen.
Na een jaar zal bij dezelfde lipo dat verschil groter zijn.
Dat kan bij cellen onderling in 1 pakket ook gebeuren.
Het is ook de vraag of een dergelijk spannings verschil tijdens belasting nog steeds bestaat.
Binnen de grenzen die Ernst al aan gaf is de reden van dat verschil niet aan te geven.
Het is net als bij een slager die mij twee worsten verkoopt waarvan de ene 2gram meer weegt als de andere.
Het zal mij een worst zijn.:mrgreen:;)

Laatst bewerkt:
omdat men blijft hameren op kleine (0,02) verschillen en ik vraag DUIDELIJK naar verschillen van 0,06 / 0,08 / etc.. en hoe dat dit kan door toch met balancer te laden. Oke waarschijnlijk een (%%$#) slechte lader maar dat moet ik door kennis op te doen toch zien te ontdekken.:confused:

het zo goed mogelijk in balans brengen van je cellen is toch belangrijk? en er word vaak aangegeven dat grotere verschillen niet goed zijn. dus vandaar mijn vragen.

omdat men blijft hameren op kleine (0,02) verschillen en ik vraag DUIDELIJK naar verschillen van 0,06 / 0,08 / etc.. en hoe dat dit kan door toch met balancer te laden. Oke waarschijnlijk een (%%$#) slechte lader maar dat moet ik door kennis op te doen toch zien te ontdekken.:confused:

het zo goed mogelijk in balans brengen van je cellen is toch belangrijk? en er word vaak aangegeven dat grotere verschillen niet goed zijn. dus vandaar mijn vragen.

Dat grote verschillen "gevaarlijk" kunnen zijn, komt door het volgende:
De lader slaat meestal af bij een max totaalspanning van aantal cellen x 4.2 V
Een cel mag geloof ik max 4.26Volt worden.
Als je een spanningsverschil onderling hebt van 0.08V en (extreem geval) een cel is dus 4.04 V, nr 2 is 4.12 V en nr 3 is 4.2 V, dan is er nog niks aan de hand, maar de totaalspanning is nu 12.36 V, en de lader gaat door tot hij 12.6 V meet. dan zijn opeens de celspanningen 4. 12 V, 4.2 V, en 4.28 V. Dan is dus cel nr 3 overladen en dát is wél een probleem. Hoe hoger het cellental, hoe groter de mogelijke overlading.

De betere laders slaan af op individuele celspanningen geloof ik, maar de goedkopere laders doen dit dus NIET.

Vandaar dat men zegt dat 0.02 V een redelijk veilig spanningsverschil is, omdat dan een mogelijke overlading van een individuele cel binnen hopelijk veilige grenzen zal liggen.

Dat is in elk geval zoals ik het begrepen heb....

Groet, Bert

Bij een nieuwe (hyperion) Lipo heb ik eens een grote onbelans (enkele tienden volten) gemeten.
Opladen met een lader met ingebouwde balancer verkleinde de fout maar een significante afwijking bleef. Laden met een speciaal 'balance' programma (met een relatief kleine laadstroom om de ingebouwde balancer optimaal 'werkruimte' te geven) verkleinde de fout wel maar na 2 ontlaad-laad cyclussen was het probleem nog niet weg.

Uiteindelijk (om het process te versnellen) heb ik de cellen 1 voor 1 via de balans kabel geladen waarna de onbalans hersteld was. Hierna heeft deze accu het tot nu toe wel naar behoren gedaan (is ca. 10x gebruikt).

Een nog niet genoemd gevaar van te grote onbelans is te ver ontladen van een enkele cel. Als de energie inhoud van de cellen niet gelijk is zal één cell eerder 'leeg' zijn dan de anderen. Indien de (ESC) batterij bewaking alleen de totale spanning bewaakt dan kan 1 cell te ver ontladen zijn voordat de kritische batterij spanning bereikt is. En een te ver ontladen Lipo kan kapot gaan.

Je punt is duidelijk.
Meet je een dergelijk spanningsverschil op de cellen voor of na het loskoppelen(of uitschakelen) van de lader.
Als het voor het uitschakelen is dan heb ik mijn twijfels over de balancer.
Als het na het los koppelen pas gebeurd dan zijn er verschillen in de cellen.
Het is wel nuttig ook te meten met een multimeter of je op dezelfde waarden uitkomt als wat de lader aangeeft.;)

Die "(%%$#) slechte lader" heeft helemaal niets te maken met onbalans tussen de cellen van een accu. Die onbalans ontstaat helemaal en alleen door de onderlinge verschillen IN de cellen.
Je gebruikt een balancer (al dan niet in de lader ingebouwd) om die onbalans zo klein mogleijk te krijgen. Hoe klein dat "zo klein mogelijk" is hangt helemaal af van de fabrikant van de balancer (lader). Je kan natuurlijk streven naar een verschil van 0. Helaas zal dat in de praktijk zo goed als onhaalbaar blijken te zijn. Dus zullen de fabrikanten ergens een "lijn moeten trekken" en zeggen tot zo ver en verder gaan we niet.

Zoals cdromflyer al omschrijft kan het best zo zijn dat de fabrikant een onderling verschil van 0,02V (20mV) al klein genoeg vindt en dat al niet meer weergeeft. Een andere fabrikant zal dat misschien op 10mV stellen. Dat is allemaal prima want zelfs met een ondeling verschil van 20mV zal er nooit een gevaarlijke situatie kunnen ontstaan.
Wat er dan fout kan gaan heeft Bertus al prima omschreven. Hieruit blijkt ook dat je steeds meer moet uitkijken met het laden zonder balancer naarmate de accu uit meer cellen gaat bestaan. Met een 2 of 3 cellen accu zal het gevaar relatief klein zijn dat het fout zal aflopen. Met een 4 cellen accu wordt dat al belangrijk groter en met 5 of meer cellen in serie zou ik al nooit meer zonder balancer willen laden. De kans dat een vrij kleine onbalans toch al een groot effect KAN hebben vindt ik dan te groot worden.

Wat er bij overladen gebeurt is bij LiPo's erg vervelend. De cel spanning wordt te hoog daardoor gaat er net als bij andere accu's elektrolise plaatsvinden in de cel. Bij NiCad en NiMH cellen werd hierdoor meestal alleen water uit het (vloeibare) elektroliet ontbonden. Er ontstaat dan waterstof en zuurstof gas. Die gassen worden IN de cel weer gerecombineerd wat weer water en een hoeveelheid warmte tot gevolg had. Alleen wanneer er heel veel gas ontstaat zoals bij heel sterke overlading kan dat recombineren niet snel genoeg gaan en kan de gasdruk zo hoog oplopen dat een cel kan ontploffen. Meestal zal echter het veiligheidsventiel eerder open gaan en de ontploffing voorkomen.
Bij LiPo accu's is er GEEN vloeibaar elektroliet. Er kan dus geen gas gevormd worden door de ontleding van water. Er zal dus ontleding van het kunststof elektroliet plaats vinden waardoor ook gas ontstaat maar (veel belangrijker) er wordt ook ZUIVER lithium uit de litium ionen gevormd. Het is dat zuivere litium wat de gevaren opleverd. Dat komt in contact met zuurstof waardoor het spontaan in de fik kan vliegen. Dat kan een stevige steekvlam opleveren met alle gevolgen van dien.

Zoals Jan terecht schrijft is er ook een gevaar bij het ontladen. Dat gevaar bestaat echter alleen voor de cellen. Je kan een cel die te ver ontladen wordt vrij makkelijk naar de vaantjes helpen. Dat op zich levert geen gevaar voor brand of zo op, alleen is je accu vrij snel onbruikbaar en zal je een nieuwe moeten kopen.
Helaas bestaat er geen balancer voor gebruik tijdens het ontladen. Je zal eigenlijk een regelaar moeten hebben die de spanningen van elke cel afzondelijk in de gaten houdt. Wanneer er één te veel uit de pas gaat lopen moet het ontladen stoppen. Die bestaan ook al maar zijn nog behoorlijk aan de prijzige kant en voor zover ik weet ook alleen voor regelaars geschikt voor 4 LiPo cellen of meer.

CD Rom flyer, de meting is steeds na het laden. Tijdens het laden geeft de lader om de zoveel seconden het werkelijk verschil (bijv. 4.01/4.05 en verspringt meteen weer naar (het voltage dat hij volgens mij wil bereiken) een gelijke balans 4.03/4.03.
Mijn lader presteerde het afgelopen week zelfs om te balancen op 4,24 en 4,16. Ja wel 8,4 maar niet echt goed. De lipo voelde zelfs lauw/warm aan en dat zijn ze na het laden normaal nooit. Gewoon koel. Na het rijden voelen ze wel vaker warmer.

Het valt me na het rijden ook op dat de cellen bijna altijd zo leeg gereden worden dat een cel 3,7 is en de andere varieerd (bij alle drie de lipo's) van 3,25 tot 3,6.

Zou het niet logisch zijn als een lipo ook gebalanseerd leeg gereden word?
En zijn er esc die dat wel kunnen? Of is dit een onzinnige vraag?

Ondertussen is het duidelijker dat verschillen er gewoon zijn, groter danwel kleiner. Afhankelijk van fabrikant etc.
Maar geld dat ook als op het moment van aanschaf de lipo's (leeg) op 0,01 na in balans waren? En na wat gebruik verder uit balans raken?

Ik denk dat veel verwarring inderdaad (zoals bij mij waarschijnlijk) ontstaat (-stond) door twijfel over de verschillen per cel. Wanneer moet je actie ondernemen en wanneer is het toelaatbaar.

Bedankt voor al jullie hulp, uitleg en geduld.:D

Laatst bewerkt door een moderator:
CD Rom flyer, de meting is steeds na het laden.

Het valt me na het rijden ook op dat de cellen bijna altijd zo leeg gereden worden dat een cel 3,7 is en de andere varieerd (bij alle drie de lipo's) van 3,25 tot 3,6.

Zou het niet logisch zijn als een lipo ook gebalanseerd leeg gereden word?
En zijn er esc die dat wel kunnen? Of is dit een onzinnige vraag?

Ondertussen is het duidelijker dat verschillen er gewoon zijn, groter danwel kleiner. Afhankelijk van fabrikant etc.
Maar geld dat ook als op het moment van aanschaf de lipo's (leeg) op 0,01 na in balans waren? En na wat gebruik verder uit balans raken?

Ik denk dat veel verwarring inderdaad (zoals bij mij waarschijnlijk) ontstaat (-stond) door twijfel over de verschillen per cel. Wanneer moet je actie ondernemen en wanneer is het toelaatbaar.

Bedankt voor al jullie hulp, uitleg en geduld.:D
Na het laden dus de lader doet zijn best maar na het laden treden verschillen op in de lipo pakketten.
Oorzaak lipo.

Na het rijden zijn de verschillen nog groter.
Er zitten dus cellen tussen die het niet meer trekken.
Oorzaak lipo.

Een ESC welke balanceerd?:confused:
Dan zou hij de beste cel extra moeten belasten.
Lijkt niet zinvol maar als hij verschillen signaleerd zou dat wel mooi zijn.

In de regel zijn er altijd verschillen maar ze moeten niet te groot zijn anders vraag je het onmogelijke van een balancer.
Bij jouw zijn de verschillen te groot en dat moet tot duidelijk meetbare vermindering van capacieteit lijden.
Ik weet niet of jouw lader dat aangeeft.
In ieder geval heb je duidelijk vermogens verlies t.o.v.een goede lipo.

Je moet actie ondernemen als je niet meer tevreden bent over de prestaties van je lipo voor het doel waarvoor je ze gebruikt.

Graag gedaan.;)

Back