Omdat het weer zo slecht is geworden dat ik nu even niet met RC-modellen buiten kan vliegen ga ik me even weer op indoor storten. En indoor is voor mij eigenlijk inroom want een "zaal" groter dan mijn huiskamer (4*7 meter) heb ik niet
.
Vorig jaar ben ik met de FDL bezig geweest en dit jaar wil ik eens kijken of ik een bestaande ontwerp kan aanpassen of zelf iets kan ontwerpen. Er schijnt een relatie te zijn tussen de vleugelbelasting en de vliegsnelheid dus probeer ik via die weg het juiste formaat te bepalen. De volgende "vuistregels" heb ik gevonden:
15 gr/dm2 …..vrije vlucht indoor
30 gr/dm2:... lichte zwevers en 3D kunstvlucht
40 a 50 gr/dm2:... trainers, kunstvlucht
65 gr/dm²:... all weather (kust)
70 gr/dm²:... jagers en hotliners
80 gr/dm²:... snelle kisten
Maar nu ben ik met de FDL (een "woonkamer" model) aan het rekenen en kom met een vleugelopp van o,86 dm2 en met een gewicht van 0,5 gram op een vleugelbelasting van ongeveer 0,6 gr/dm2. Dat is heel wat anders dan die 15 gr/dm2 uit m'n lijstje.
Doe ik iets fout of is m'n lijstje niet berekend op woonkamer modellen?
Dus nu vraag ik me af wat de maximale vleugelbelasting mag zijn voor een model dat in een woonkamer moet kunnen vliegen.

Vorig jaar ben ik met de FDL bezig geweest en dit jaar wil ik eens kijken of ik een bestaande ontwerp kan aanpassen of zelf iets kan ontwerpen. Er schijnt een relatie te zijn tussen de vleugelbelasting en de vliegsnelheid dus probeer ik via die weg het juiste formaat te bepalen. De volgende "vuistregels" heb ik gevonden:
15 gr/dm2 …..vrije vlucht indoor
30 gr/dm2:... lichte zwevers en 3D kunstvlucht
40 a 50 gr/dm2:... trainers, kunstvlucht
65 gr/dm²:... all weather (kust)
70 gr/dm²:... jagers en hotliners
80 gr/dm²:... snelle kisten
Maar nu ben ik met de FDL (een "woonkamer" model) aan het rekenen en kom met een vleugelopp van o,86 dm2 en met een gewicht van 0,5 gram op een vleugelbelasting van ongeveer 0,6 gr/dm2. Dat is heel wat anders dan die 15 gr/dm2 uit m'n lijstje.
Doe ik iets fout of is m'n lijstje niet berekend op woonkamer modellen?

Dus nu vraag ik me af wat de maximale vleugelbelasting mag zijn voor een model dat in een woonkamer moet kunnen vliegen.
Laatst bewerkt: