Maximale vleugelbelasting indoor vrijevluchtmodel

Omdat het weer zo slecht is geworden dat ik nu even niet met RC-modellen buiten kan vliegen ga ik me even weer op indoor storten. En indoor is voor mij eigenlijk inroom want een "zaal" groter dan mijn huiskamer (4*7 meter) heb ik niet :mrgreen:.

Vorig jaar ben ik met de FDL bezig geweest en dit jaar wil ik eens kijken of ik een bestaande ontwerp kan aanpassen of zelf iets kan ontwerpen. Er schijnt een relatie te zijn tussen de vleugelbelasting en de vliegsnelheid dus probeer ik via die weg het juiste formaat te bepalen. De volgende "vuistregels" heb ik gevonden:
15 gr/dm2 …..vrije vlucht indoor
30 gr/dm2:... lichte zwevers en 3D kunstvlucht
40 a 50 gr/dm2:... trainers, kunstvlucht
65 gr/dm²:... all weather (kust)
70 gr/dm²:... jagers en hotliners
80 gr/dm²:... snelle kisten

Maar nu ben ik met de FDL (een "woonkamer" model) aan het rekenen en kom met een vleugelopp van o,86 dm2 en met een gewicht van 0,5 gram op een vleugelbelasting van ongeveer 0,6 gr/dm2. Dat is heel wat anders dan die 15 gr/dm2 uit m'n lijstje.
Doe ik iets fout of is m'n lijstje niet berekend op woonkamer modellen?:confused:

Dus nu vraag ik me af wat de maximale vleugelbelasting mag zijn voor een model dat in een woonkamer moet kunnen vliegen.
 
Laatst bewerkt:
15 gram /dm2? Dat zou voor een vrij simpele peanut met een spanwijdte van 33cm en een koorde van laten we zeggen 7 cm en dus een vleugeloppervlak van 2,31 dm2 betekenen dat die 35 gram mag wegen? Misschien dat dat het maximale gewicht betekent, zodat je weet dat het bij 36 gram niet meer KAN vliegen, maar het moet wel een hele schaalgetrouwe en ingewikkelde peanut zijn, wil die 35 gram worden. Als het geen schaalmodel is (en dus hetzij een wedstrijdmodel, dan wel een sportmodel) zul je een véél lagere vleugelbelasting willen bereiken, wil je tenminste enige prestaties van het model mogen verwachten.

Persoonlijk zou ik me niet zo laten leiden door vleugelbelasting, maar gewoon een bestaand ontwerp nemen dat zich bewezen heeft en waarvan je dus weet dat het vliegt, en vervolgens niet te eigenwijs zijn en het bouwen met de materialen zoals de tekening suggereert. Dan heb je een goede kans dat het model niet veel zwaarder wordt dan het origineel, en dus redelijk vliegt.

Mijn suggestie voor een geweldig ontwerp waarvan echt wel wat op internet te vinden moet zijn: de Hangar Rat, maar er zijn veel geschikte ontwerpen te vinden.
 
15 gr/dm2 voor vrije vlucht indoor klopt niet, ga maar uit van 5 gr/dm2 voor kleine schaalmodellen en lager voor prestatie modellen. Voor schaalmodellen buiten wordt vaak 8 gr/dm2 aangehouden. En lichter is altijd beter.

Daarnaast is er ook een soort schaaleffect waardoor kleinere modellen een lagere vleugelbelasting moeten hebben dan grotere modellen. Dat zie je dus ook aan je FdL.

De vleugelbelasting is ook vrijwel volledig verantwoordelijk voor de snelheid die nodig is om het model in de lucht te houden, oftewel de vliegsnelheid. En in het lijstje wat je hebt verzameld zie je dat ook keurig terug.

Wout
 
15 gr/dm2 voor vrije vlucht indoor klopt niet, ga maar uit van 5 gr/dm2 voor kleine schaalmodellen en lager voor prestatie modellen. Voor schaalmodellen buiten wordt vaak 8 gr/dm2 aangehouden. En lichter is altijd beter.

Hier heb ik een beter gevoel bij :D, dit ga ik meteen in m'n lijstje verwerken.
Die 15 gr/dm2 zal dan wel voor shocky achtige modellen zijn.

Van de PalmZ heb ik het ook even berekend: rond de 10 gr/dm2. Maar die vliegt continu tegen stall aan, dus de lift krijgt die ook deels direct van de propellor. Maar daardoor is de snelheid wel weer geschikt voor de woonkamer:rolleyes:.

< 5 gr/dm2 ...vrijevlucht indoor
8 gr/dm2 ......vrijevlucht outdoor
15 gr/dm2 …..RC indoor
30 gr/dm2:... lichte zwevers en 3D kunstvlucht
40 a 50 gr/dm2:... trainers, kunstvlucht
65 gr/dm²:... all weather (kust)
70 gr/dm²:... jagers en hotliners
80 gr/dm²:... snelle kisten

@pp
Die theorie van vleugelbelasting en berekenen van de vliegsneleid gebruik ik alleen om te kijken of mijn ideeën wel haalbaar zijn. Het komt nog wel eens voor dat m'n ideeën en wensen "verder" zijn dan de huidige techniek ;)
Als ik het ga uitvoeren gebruik ik weer de methode van zo licht en netjes mogelijk bouwen.

Ik had al naar bestaande ontwerpen gekeken maar heb er niet een gevonden die me wat lijkt maar dat ligt meer aan mijn wensen dan aan de kwaliteit van die modellen.
 
Laatst bewerkt:
M'n grootste wens is om een RC F16 EDF met een span van 20 cm te bouwen en daarna in de woonkamer te laten vliegen :cool:

Ziedaar de technische problemen: actuators zijn er al wel maar ik wil de roeren proportioneel bestuurbaar hebben en de lichtste servo's in de handel zijn 2,5 gram dus nog wat aan de zware kant. De lichtste ontvanger geschikt voor servo's is ongeveer 2 gram dat begint erop te lijken.
Een EDF aandrijving van dat formaat begint ook al te komen.
Dan de vliegsnelheid....... Als je de youtube-filmpjes ziet van dergelijke modellen dan vliegen ze erg snel. En wat ik wil is deze in de woonkamer vliegen waar volgens mij 1,5 m/s toch wel de maximum snelheid mag zijn om rustig te vliegen.
Kortom technisch nog niet haalbaar:rolleyes:

Ondertussen ben ik aan het kijken en proberen wat al wel haalbaar is en dat doe ik voorlopig met vrije vlucht modellen. Nu ben ik met een model bezig die een span van 30 cm heeft en de vleugel is klaar en weegt 0,7 gr en heeft een opp van 3 dm2. De rest moet ik nog even maken en dan hoop ik er wat mee te kunnen experimenteren met gewicht en vliegsnelheid.

De inspiratie voor de woonkamer modellen doe ik vooral op bij Indoor and Micro Models - RC Groups. Er zijn (gelukkig) meer modelbouwers met dezelfde soort ideeën en sinds oktober is er zelfs competitie bezig Scratchbuilt LRF Competition! - RC Groups maar dat is al geen vrije vlucht meer.

Dus dat is in de herfst en winter m'n modelbouw uitdaging:-D
 
M'n grootste wens is om een RC F16 EDF met een span van 20 cm te bouwen en daarna in de woonkamer te laten vliegen :cool:
Dan de vliegsnelheid....... Als je de youtube-filmpjes ziet van dergelijke modellen dan vliegen ze erg snel. En wat ik wil is deze in de woonkamer vliegen waar volgens mij 1,5 m/s toch wel de maximum snelheid mag zijn om rustig te vliegen.

Ik heb een plantraco Butterfly. Het lichtste/langzaamste RC model dat ik ken (3,6 gram inclusief besturing, electromotor en lipo-accu!). Op de website van plantraco staat een filmpje van iemand die ermee vliegt in een woonkamer, zittend in een luie stoel. Ik heb dat ook geprobeerd, en nu ben ik geen ervaren radiobestuurder, maar ik heb dat toch opgegeven omdat ik te vaak ergens tegenopvlieg en bang ben het model te erg te beschadigen. Ik heb een grote en hoge woonkamer (8x5x3m), maar wel met een aantal hanglampen, staande lampen, planten en andere meubels, waardoor ik het toch te gevaarlijk voor het model vond. Ik vlieg er dus toch alleen mee in gymzalen. Ik heb ook de nog kleinere micro butterfly, die half zo klein is, maar die relatief zwaarder is en dus een hogere vleugelbelasting heeft. Hij is dus kleiner, maar sneller dan de gewone Butterfly. Daar is helemaal niet mee te vliegen in de woonkamer. Ik ben dus bang dat je echt uit je hoofd moet zetten om met een EDF jet in je woonkamer te vliegen.
 
Die wens is inderdaad met de huidige techniek niet mogelijk :mrgreen: maar wat niet is kan nog komen. "Vroegah" was het ook niet mogelijk om met RC-modellen indoor te vliegen, nu kun je die modellen in de speelgoedwinkel kopen. Dus blijf ik rustig de grenzen opzoeken.;)

Inmiddels is er op rcgroups een draadje waar ze bezig zijn met het bouwen van een 20 mm EDF. Laat dat nu het formaat zijn dat ik nodig zou hebben voor die F16 :cool:
Maar ik denk dat ik als tussen stap eerst de Fokker dr1 met rubber motor ga bouwen.

Inmiddels ben ik ook aan het experimenteren met bekleding voor de vleugels.
Het bekende boterhamzakje heeft een gewicht van 0,1 gr/dm2
en in de schoenendozen zit ook licht papier maar die variëren tussen de 0,3 en 0,56 gr/dm2 dus een beetje te zwaar:rolleyes:
Dus voorlopig ga ik voor het boterham zakje :D en dat lijm ik met UHU-POR op balsa
 
M'n test vliegtuig is klaar:
full


De voorvleugel is verstelbaar doordat het op de romp klemt. Nadeel was wel dat als het model zwaarder werd de vleugel er tijdens het vliegen er spontaan af "vloog":rolleyes:
Het eigen gewicht is 1,5 gram met een span van 30 cm. Vleugel opp is 3,75 dm2.

Zonder extra gewicht vloog het erg langzaam maar wel mooi. De vleugel belasting was 0,4 gr/dm2 en dat is bijna de helft van de vleugelbelasting van de Fdl.
Met een totaal gewicht van 5,2 gram vloog het nog net langzaam genoeg naar mijn smaak. Hierbij is de vleugelbelasting 1,4 gr/dm2 en het gewicht dat ik aan de romp geplakt heb is 3,7 gram.

Dit experiment is klaar dus nu ga ik hem eerst repareren en dan ga ik bezig er een rubbermotor aan te maken.:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn volgens mij al heel kleine EDF's mogelijk en die zullen de komende jaren nog wel weer veel kleiner worden. Het zal dus echt wel mogelijk zijn daarmee te vliegen, maar dan, vanwege de snelheid, in een sporthal, niet in een woonkamer. Silverlit heeft overigens ook al een model (Soort SR-71, of hoe heet dat model) met volgens mij twee ducted fans.

Bekleding: Wat je ook eens zou kunnen proberen te gebruiken is keukenfolie, ook wel vershoudfolie genoemd, dat is van dat statische spul om bakjes af te sluiten in de koelkast. Dat het statisch is is niet altijd even handig, maar het is wél heel dun en licht.

Wat licht papier betreft: zoekt en gij zult vinden. Er is vast dun spul verkrijgbaar. Voor hele eenvoudige modellen kun je best dat spul gebruiken uit schoenendozen of wat soms in de verpakking tussen nieuwe opgevouwen overhemden zit. Ook hebben ze bij hobbyzaken wel heel dun papier. De Duitsers noemen dat 'Blumenseide'. Dat is voor eenvoudige modellen ook heel goed bruikbaar. Of je schaft eens wat écht spul aan. Gewone modelbouwzaken zullen zelden meer tissue op voorraad hebben en als ze het hebben vragen ze er veel te veel voor alsof het heel bijzonder is. Alleen de dunne versie is voor kleine modellen geschikt en dan vaak nog vrij zwaar. gespecialiseerde bedrijven als SAMS en Flitehook in Engeland hebben tissues in alle maten, dikten, zwaarten en kleuren. Ook hebben zij héél dunne mylarfolie voor bekleden. Via de Nijmeegse Luchtvaartclub (Thedo André) is ook hele dunne plasticfolie voor bekleden te krijgen en ik verwacht dat hij ook condensatorpapier kan leveren, heel dun papier dat geschikt is voor bekleden van kleine lichte indoormodellen. Het is wel nóg vochtgevoeliger dan tissue.
 
0,1 g/dm2 is dus 10 g/m. Dat is ongeveer net zo zwaar als ongelakt tissue van een goede kwaliteit. In schoenendozen vind je niet iets lichters dan dit lijkt mij. Wil je lichter dan kan je denken aan condensatorpapier of mylar, maar beide moet je in het buitenland bestellen. Ik heb wat folie van heliumballonnen liggen en dat moet ik nog eens wegen, misschien is dit ook voldoende licht.
Thedo is in de Nijmeegse Luchtvaartclub overigens niet meer actief, maar we hebben bij de NLC inderdaad diverse lichte mylar folies. Maar verwacht hier niet een enorme gewichtsbesparing van, reken maar eens uit wat het gewicht aan bekleding is op jouw model. Dat is ongeveer 0,4 gram, en wanneer je materiaal gebruikt wat half zo zwaar is bespaar je dus 0,2 gram. Dat is niet niks, maar ook niet bepaald het verschil tussen slagen of falen van jouw droomproject.
 
Gisteravond heb ik even wat berekeningen gemaakt: Een F16 met een span van 30 cm mag 4 gram worden en de DR1 moet onder de 5,5 gram blijven.

Wat de bekleding aangaat denk ik dat ik met die boterhamzakjes redelijk aan het minimum gewicht zit en in combinatie met een balsa frame zou ik het moeten doen. Daar verwacht ik niet veel winst meer in. Wel heb ik even carbon overwogen toegepast zoals te zien is in 1/32 Carbon F-16 - RC Groups maar dat laat ik even voor wat het is want per dm2 is het toch wat zwaar naar mijn idee.
Het nadeel van die zakjes is wel dat het niet te verven is maar dat neem ik eerst maar voor lief. Als ik schaalmodellen ga maken is het vroeg genoeg om daar mee bezig te houden.

M'n volgende stap naar m'n droomwens is een rubberaangedreven DR1 maken:D Dus daar ga ik eens diep over nadenken (en bouwdraadjes bekijken) hoe ik dat ga doen.
 
Goeie move, Kevin. Inderdaad wel leuk om te weten.

Wat nog ontbreekt in het rijtje is de vleugelbelasting van de duurvlucht indoormodellen. Dat ligt natuurlijk weer een stuk lager dan de schaalmodellen waar ik mee vlieg.
- Bij de Sainte-klasse (vlieg ik overigens zelf wel) kom ik zonder rubber op bijna 1,2 g/dm2, en dan heb ik het stabilo-oppervlak niet meegeteld.
- F1M: 0,49 g/dm2 (met rubber, stabilo-oppervlak niet meegeteld)
- F1D: 0,16 g/dm2 (met rubber, stabilo-oppervlak niet meegeteld)
 
Thedo is in de Nijmeegse Luchtvaartclub overigens niet meer actief, maar we hebben bij de NLC inderdaad diverse lichte mylar folies.

Twee opmerkingen:
1. Thedo niet meer actief? What happened?
2. "we" hebben ...? Toch overstag gegaan en lid geworden van Nijmegen, Wout?
 
Yep, toch lid geworden. En ik vind het nog leuk ook! Vooral de IIFI heeft de doorslag gegeven, nu nog eens outdoor schaalvliegen van de grond proberen te krijgen. Ik stuur je een PB over het eerste puntje
 
Het bekende boterhamzakje heeft een gewicht van 0,1 gr/dm2
en in de schoenendozen zit ook licht papier maar die variëren tussen de 0,3 en 0,56 gr/dm2 dus een beetje te zwaar
Dus voorlopig ga ik voor het boterham zakje en dat lijm ik met UHU-POR op balsa

Ik vond gisteren en stukje papier in en schoenendoos wat maar 17 g/m2 woog, dus 0,17 g/dm2. Dat is ongeveer het lichtste wat ik ben tegen gekomen. Maar duidelijk zwaarder dan goede kwaliteit licht spanpapier en boterhamzakjes
 
:rolleyes:@Kevin,
Die bekleding zou een gewichtsbesparing geven van 24 % voor m'n testmodel :o, maar inderdaad voor mijn doel iets te kwetsbaar.
Het zet me wel aan het denken over de balsaconstructie want die is wel 76% van het gewicht:rolleyes:


@PP,
Als ik kijk wat de mogelijkheden zijn met de huis, tuin en keuken spullen zit ik wel aan de grens van de mogelijkheden. Kevin gaf nog aan hoe ik veel gewicht kan besparen maar ik ga me voorlopig toch tot de "zwaardere" bekleding beperken.



nu nog eens outdoor schaalvliegen van de grond proberen te krijgen.
Ga je me niet al te enthousiast maken, ik heb nu al tijd tekort met al m'n andere hobby's:D;)
Maar eh.... hoeveel ruimte heb je buiten nodig en in de luwte van de bomen vliegen met dergelijke modellen, kan dat kwaad (bv. hier in de winderige NoordOostPolder)? Niet dat ik eraan zal beginnen hoor maar dat zijn bij mij altijd de vragen die naar boven komen als ik dergelijke modellen zie vliegen.

Ik zie dat jij ondertussen ook weer een berichtje hebt gepost.
Inderdaad, dat papier uit de schoenendozen lijkt licht. En zo te zien heb jij al erg licht papier gevonden want bij mij varieren de gewichten tussen de 0,3 en 0,56 gr/dm2:rolleyes:
 
Back
Top