Maximale zweefhoogte > 300 meter?

Even een vraagje waar ik over zat te peinzen. Ik lees hier op het forum regelmatig dat zwevers heel erg hoog kunnen vliegen. Daar heb ik 2 vragen over. Ik neem aan dat een zweefMODELvliegtuig een modelvliegtuig is en wettelijk niet boven de 300 meter hoogte zou mogen komen. Is dit juist of gelden er bij echte zwevers (b.v. zonder motor) andere regels of zijn er uitzonderingen c.q. ontheffingen?
Het 2e is: mag er in het buitenland wel hoger worden gevlogen dan die 300 meter? B.v. in Duitsland of gelden in heel Europa dezelfde regels?

met dlg's word ook regelmatig erg hoog gevlogen:
de-xx-meter-club

dit zijn ook maar 1.5 meter modellen die al een stuk moeilijker zijn te zien dan 3 meter kisten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb eigenlijk geen idee hoe het officieel zit met modellen. Wat ik wel weet is dat buiten de CTR's (control zones rond vliegvelden, zeg maar het directe controlegebied van de toren) in Nederland beneden de 1500ft (= 450 meter) overal airspace klasse G is: ongecontroleerd. Het lijkt me geen probleem om in class G met modellen te vliegen.

Ja, daar heb ik dat filmpje van gezien. Waanzinnig he? Zit net even op een Duits forum te kijken en daar zie ik dat de hoogte per plaats kan verschillen en zie ik wel hoogtes tot 650 meter! Lijkt me dat je ´m dan echt niet meer kunt zien. :mrgreen:
In welcher Höhe fliegt ihr.... [Archiv] - RC-Network
Zal denk ik ook afhangen van bergen en dalen, dus wat is dan het grondniveau. Noemen ze geloof ik QNH ofzo he?

Over maximale hoogte geeft de Regeling modelvliegen het volgende antwoord (voor Nederland):

l. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits
1°. voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerd luchtvaartterrein of een terrein waarvoor een ontheffing van artikel 14 van de Luchtvaartwet is verleend, geen bezwaar bestaat bij de houder van de aanwijzing respectievelijk ontheffing;
2°. voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelvliegtuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;

m. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter boven de grond of het water, mits dit gebeurt binnen een aerodrome traffic zone van een militair luchtvaartterrein waarop modelvliegen is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen wordt gebruikt of met de andere gebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt inzake separatie;

Peter Keim

Kijk, daar hebben we wat aan. Ik kende alleen die 300 meter maar voor modelvliegtuigen, maar feitelijk betekent dit dat het gewoon 300 meter is dus. Die uitzonderingen zijn vrijwel nooit van toepassing neem ik aan.

Omdat enkele leden van een club de regels niet respecteerden en hoger vlogen dan die 300 meter heeft hier voor problemen gezorgd voor enkele clubs. Zwever plus sleepkist zijn gemeten en geconstateerd op meer dan 1000 meter hoogte. Dit gebeurde op een moment dat de plaatselijke luchtverkeersleiding met dubbele bezetting werkte vanwege een groot evenement met heel veel luchtverkeer. 3 clubs zijn hier de dupe van en eentje bijna. Die 3 clubs hebben nu zware beperkingen en een convenant is nog niet getekend, dit kan dus uitlopen op grote problemen voor die 3 clubs....................met misschien wel een compleet vliegverbod.................

(...) Die 3 clubs hebben nu zware beperkingen en een convenant is nog niet getekend, dit kan dus uitlopen op grote problemen voor die 3 clubs....................met misschien wel een compleet vliegverbod.................
Hoe zou daar nou een kompleet vliegverbod uit kunnen komen? Ze kunnen toch ook niet een stuk snelweg sluiten omdat "iemand" er te hard heeft gereden?

Overigens Raymond, in class G airspace moet je inmiddels in Nederland zo goed als overal een mode S transponder hebben... wat het legaal zeilvliegen en parapenten in de praktijk onmogelijk maakt (omdat er geen transponder bestaat met accuvoeding). Nee je moet niet van de wetgever verwachten dat-ie met luchtsport rekening houdt hoor...

Een beetje off-topic maar in dit verband wel relevant:

De regel komt er op neer dat je met je model in de praktijk zo goed als nergens in dit land hoger mag dan 300 meter.

Mandragende luchtvaart kent in de 'buitengebieden', waar de meeste clubs gevestigd zijn, een minimale hoogte van 150 meter.

Dat betekent dat je elkaar dus 'legaal' kunt tegenkomen tussen 150 en 300m.

Een modelvliegtuig moet ALTIJD uitwijken voor een 'echt' vliegtuig.

Ik denk eerder omdat de bestuurder van een Easystar een "echt" vliegtuig wel aan ziet komen, andersom niet.

Ik denk dat het is omdat, áls er een ongeluk gebeurd, er dan een mensenleven in gevaar zou kunnen komen.

Dat lijkt me trouwens ook een heel goede reden om altijd uit de buurt van een echt vliegtuig te blijven. Stel je voor dat je de afstand verkeerd inschat en je vliegt er tegenaan, het vliegtuig stort neer en de piloot overlijdt.

Dan heb je dus echt wel een probleem.

Omdat enkele leden van een club de regels niet respecteerden en hoger vlogen dan die 300 meter heeft hier voor problemen gezorgd voor enkele clubs. Zwever plus sleepkist zijn gemeten en geconstateerd op meer dan 1000 meter hoogte. Dit gebeurde op een moment dat de plaatselijke luchtverkeersleiding met dubbele bezetting werkte vanwege een groot evenement met heel veel luchtverkeer. 3 clubs zijn hier de dupe van en eentje bijna. Die 3 clubs hebben nu zware beperkingen en een convenant is nog niet getekend, dit kan dus uitlopen op grote problemen voor die 3 clubs....................met misschien wel een compleet vliegverbod.................

Ik begin bij 300 meter al aan de landing te denken bij wijze van spreke.

Ik doe dit door de week niet omdat wij op een militair laagvlieggebied vliegen.
Maar toen ik nog met grotere modellen vloog zat ik ook vaak rond de 8 a 900 meter.
Dan had je tenminste lekkere thermiek en ontvluchtte ik ook de modellen die heel de tijd aan het raggen waren waar ik lekker in een bel wilde hangen.
Ik heb ook nooit maar dan ook nooit maar in de buurt van een groot model gevlogen.
Ik zie ook het rare in de wetgeving dat je tussen de 150 meter en de 300 meter wel "samen" mag vliegen.
Dan moet er gewoon een regel komen niet hoger dan 100 meter dan is het wel oké wat niet in elkaars vaarwater komen betreft.
Nu is het een regel van wetgevers die zichzelf indekken.
Want als ik op 200 meter moet uit kunnen wijken voor een echt toestel kan ik dat op 310 meter ook.
Er zal ook in dit draadje weer veel over worden gesteggeld maar ik vlieg op een hoogte die ik wil.
Met mijn huidige kleine modellen zal het niet zo snel meer gebeuren maar dat zou dan meer aan de modellen liggen als aan de wet.
Wel kijk ik altijd continu ver om mijn model heen wat er in het luchtruim gebeurd.
Dat heb ik van mijn instructeur geleerd en dat is een les geweest die ik nog altijd in de praktijk breng.
Helaas doet bijna niemand dat ik noem dat ook het welbekende vooruitdenken.

Hoe zou daar nou een kompleet vliegverbod uit kunnen komen? Ze kunnen toch ook niet een stuk snelweg sluiten omdat "iemand" er te hard heeft gereden?

Als je in luchtklasse C zit kan dat zo zonder meer, en dat zitten die clubs helaas. Aan een convenant wordt gewerkt, maar er zijn enkele kleine probleemjes bij gekomen.

Op zich is de kans op een midair boven de 200-300 meter veel groter, omdat zweefvliegtuigen (1:1) ook daarboven vliegen. Zitten ze op 200 meter, dan zitten ze in de problemen en zijn ze aan het landen. Nu wint een 1:1 zwever het eigenlijk altijd van een willekeurige modelzwever qua breekkracht, maar ik zou het niet gaan uitproberen. In de randstad gelden trouwens nog een paar belangrijkere limieten: de TMA's van rotterdam en schiphol... Die zijn enorm en kunnen heel laag zijn! Daar heb je dus kans op een opslokmomentje door een 737.. en geloof me, die rekening wil je niet krijgen! :)

Al iemand eens gevlogen in de wake turbulence van een 747? :D

Een 1:1 zwever zal het wat breekkracht altijd winnen denk ik.
Maar ik weet zeker dat als ik met mijn 14 kilo zware zwever die ik had frontaal op de cockpit gevlogen was hij er dwars doorheen gegaan was ;)
Maar je moet gewoon uit de weg gaan/blijven van 1:1 vliegtuigen.
Als je je aan de 300 meter moet houden kan je met een beetje zwever niet meer vliegen.
Onder de 300 meter is er totaal geen lol aan, voor je gevoel zit je dan heel de tijd op landings hoogte zoals ik al eerder aangaf.
Je heb met een grote bak toch wat sterkere thermiek nodig dan een goede thermiek zwever.
En dan moet je wat hoger gaan vliegen.
Bij ons op het veld kon ik het onder de 250 meter bijna altijd wel schudden.
Met al die weilanden en egale structuur is het laag veel minder.

Je heb met een grote bak toch wat sterkere thermiek nodig dan een goede thermiek zwever.
Bovendien kan een model wel draaien in een bel die voor 1:1 zwevers te klein is. En laag zijn de bellen kleiner, ze groeien naarmate ze stijgen...

ik merk dat ik met mijn lichte zwevers behoorlijk kan blijven 'plakken' op 200-300 meter, het is wel thermiek maar geen bel te noemen zeg maar. Maar zodra je een echte 'grote-mensen' bel ingaat is het natuurlijk tot ong. 1000 meter feest...en da's link..

Ik ben er dan al lang uit trouwens.. vindt het al vanaf 400-500 meter erg spannend

Laatst bewerkt:
Back