Omdat enkele leden van een club de regels niet respecteerden en hoger vlogen dan die 300 meter heeft hier voor problemen gezorgd voor enkele clubs. Zwever plus sleepkist zijn gemeten en geconstateerd op meer dan 1000 meter hoogte. Dit gebeurde op een moment dat de plaatselijke luchtverkeersleiding met dubbele bezetting werkte vanwege een groot evenement met heel veel luchtverkeer. 3 clubs zijn hier de dupe van en eentje bijna. Die 3 clubs hebben nu zware beperkingen en een convenant is nog niet getekend, dit kan dus uitlopen op grote problemen voor die 3 clubs....................met misschien wel een compleet vliegverbod.................
Ik begin bij 300 meter al aan de landing te denken bij wijze van spreke.
Ik doe dit door de week niet omdat wij op een militair laagvlieggebied vliegen.
Maar toen ik nog met grotere modellen vloog zat ik ook vaak rond de 8 a 900 meter.
Dan had je tenminste lekkere thermiek en ontvluchtte ik ook de modellen die heel de tijd aan het raggen waren waar ik lekker in een bel wilde hangen.
Ik heb ook nooit maar dan ook nooit maar in de buurt van een groot model gevlogen.
Ik zie ook het rare in de wetgeving dat je tussen de 150 meter en de 300 meter wel "samen" mag vliegen.
Dan moet er gewoon een regel komen niet hoger dan 100 meter dan is het wel oké wat niet in elkaars vaarwater komen betreft.
Nu is het een regel van wetgevers die zichzelf indekken.
Want als ik op 200 meter moet uit kunnen wijken voor een echt toestel kan ik dat op 310 meter ook.
Er zal ook in dit draadje weer veel over worden gesteggeld maar ik vlieg op een hoogte die ik wil.
Met mijn huidige kleine modellen zal het niet zo snel meer gebeuren maar dat zou dan meer aan de modellen liggen als aan de wet.
Wel kijk ik altijd continu ver om mijn model heen wat er in het luchtruim gebeurd.
Dat heb ik van mijn instructeur geleerd en dat is een les geweest die ik nog altijd in de praktijk breng.
Helaas doet bijna niemand dat ik noem dat ook het welbekende vooruitdenken.