Maximum lengte kabels van auto-accu naar lader

Ik laad nu af en toe door de motorkap van de auto open te doen en de lader vooraan in het motorcompartiment te zetten en de accu daar ook ergens een plaatsje te geven.

Als de lipo in brand zou vliegen, gaat waarschijnlijk de hele auto mee? Daarom overweeg ik om een verlengkabel te maken vanaf de auto-accu tot +- een meter voor de auto op de grond. De kabel die de 12 volt van de auto-accu naar de lader brengt zou dan zo'n 3 meter lang zijn.

Is er bezwaar tegen zo'n lange kabel? En moet ik een bepaalde minimum diameter van de stroomkabels respecteren?

ik stel de vraag ook omdat ik wel eens hoorde dat je de kabels van regelaar naar brushless motor beperkt in lengte moet houden...

De kabels van de lader naar de accu (of voeding) moet je normaal gesproken gewoon zo kort mogelijk houden. Dat is niet omdat er iets kapot zou gaan maar gewoon om de verliezen zo gering mogelijk te houden. Als je de kabels langer maakt kan je de verliezen ook beperken door dikkere kabels te gebruiken.
Jij denkt kabels van ongeveer drie meter te gaan gebruiken. Als je dan minstens 2,5mm (5mm²) dikke kabels gebruikt zal je weinig problemen krijgen. De totale weerstand is dan ongeveer 0,02Ohm wat voor maar weinig verlies zal zorgen.

De kabels van de accu naar de regelaar in je model mogen inderdaad niet straffeloos verlengt worden. De oorzaak daarvan is dat de regelaar door het schakelen enorme stroom pulsen door die kabels veroorzaakt. Daardoor kunnen er weer hele grote spanningspieken ontstaan die de regelaar naar de maan kunnen helpen.
Je lader doet dat niet dus hoef je daar geen zorgen over te hebben.

Succes.

... ik stel de vraag ook omdat ik wel eens hoorde dat je de kabels van regelaar naar brushless motor beperkt in lengte moet houden...
Dat is vanwege het snelle schakelen van de regelaar in combinatie met de zelf-inductie van de accukabels, zie too long battery wires will kill ESC: precautions, solutions & workarounds.

Bij accu-lader treedt dat effect niet op, maar daar krijg je wel spanningsverliezen t.g.v. de elektrische weerstand van de kabel. Die verliezen verklein je zoals Ernst al schreef door dikkere kabel te nemen.

Andere optie: LiPo in LiPo-zak of -kist o.i.d. tijdens laden?

Back