maxxtrax 680 ac+

ja dat weet ik nu ook wel, maar WAT moet ik invullen!!!!

Zou het helpen als ik aangeef dat je accu uit 2/3A cellen bestaat, dezelfde waar vele 1:16/1:18 electro modellen op rijden als ook vele ontvanger accu's met deze cellen zijn gemaakt.

Wat is de C-waarde?
blader eens wat pagina's in dit forumdeel door en je zult zien dat de vraag (te) veel wordt gestelt. Maar ok, je accu is 1200mAh, 1C is dus 1200mA, 2C = 2400mA enz...

Ik persoonlijk laad deze accu's op 2A

Heb ik niet gelezen in het FAQ accu en laadtechnieken gedeelte:

Snel laden, dit is laden met een laadstroom groter dan 1C.
Voordelen:
Veel kortere laadtijd.
Nadelen:
Nog zwaardere dus duurdere lader nodig.
Hele grote kans op schade door overladen. De lader moet echt stoppen als de accu vol is.
Veel warmte ontwikkeling tijdens (over)laden. Dit vergroot nog eens de kans op schade. Zie ook de waarschuwing bij versneld laden.
Niet al het actieve materiaal krijgt de tijd mee te doen aan de chemische reacties omdat die te snel moeten verlopen. Om deze reden zal er minder energie in de accu opgeslagen kunnen worden. In het ergste geval kan dit tot 20% minder zijn! Dit is veel meer dan bij NiCad’s.
Het wordt heel sterk afgeraden om NiMH accu’s met grotere stromen dan ongeveer 1C te laden.

Hallo,
Ik heb ook net deze lader gekocht.
Het rare is wanneer ik een 3S lipo wil laden van 800mah.
En de lader instel op 0,8A laadstroom en begin te laden staat er bij laadstroom 0,2A.
Hoe komt dit?Ik heb nogtans 0,8A ingesteld en is nu aan het balanceerladen.
Is dit normaal?Staat nu zelfs plots op 0,1A bij laadstroom.
Of is dit misschien hoeveel ie nog in de batterij moet stoppen voor deze vol is?
Mvg Wes.

Laatst bewerkt:
Wes56 ga eens zoeken op dit forum en je zult zien dat jou vraag al vele zo niet zeer vele malen is beantwoord. Om je op weg te helpen zal ik het hier heel kort uitleggen maar als je meer wilt weten zal je dat zelf even moeten opzoeken.
Je hebt 0,8A als MAXIMALE laadstroom ingesteld. De lader gaat de accu daarmee laden als hij (bijna) leeg is. Naarmate de accu voller raakt zal het spanningsverschil tussen de lader en de accu steeds kleiner worden. Op een bepaald moment is het zo klein dat de laadstroom ook steeds kleiner (lager) wordt.
Toen jij de accu op de lader aansloot was hij dus nog behoorlijk vol want de maximale stroom kon niet eens gaan lopen. Als de lader een poosje bezig is zie je dat de stroom steeds lager wordt. Dat is dus helemaal normaal en als je lang genoeg wacht zal de stroom zo laag worden dat het zo goed als 0A wordt. De meeste laders stoppen echter wanneer de stroom gedaald is tot ongeveer 1/10 van de ingestelde maximale stroom. In jou geval dus tot 0,08A. Dat gebeurt omdat het weinig zinvol is om helemaal tot 0 te gaan, daarbij duurt het ook erg lang (uren!).

Bedankt voor de reactie.Had het intussen ook door.
Maar heb nog iets dat ik niet echt begrijp.Ik wil nu een 4cell nimh pakket laden van 2000mah.
Dus ik stel de lader in op 0,2A maar hoe weet de lader hoeveel cellen mn pakket heeft?Ik kan dit niet echt instellen en in de handleiding staat hier niks over.Terwijl ik bij loodaccu en lipo wel kan instellen.
De lader moet dit toch weten anders hoe weet die wanneer hij moet afslaan als de batterij vol is.
Of kijkt zo'n lader enkel naar de mah's die zo'n batterij heeft en niet naar het voltage?
Kan iemand me helpen die deze lader heeft?
Mvg Wes.

Laatst bewerkt:
Intussen is de lader toch automatisch gestopt.Dus zal wel via de mah's van de batterijen kijken.
Mn batterij was wel 5,60Volt volgeladen.Was niet warm ofzo dus zal wel ok zijn.
Mvg Wes.

Bij NiCd/NiMH laden, laadt de zender met constante stroom, onafhankelijk van aantal cellen. Daarom hoeft lader het aantal cellen niet te weten of te detecten. Een volle cel heeft een spanning van 1,5Volt, onder belasting zakt die spanning snel naar de nominale spanning van 1,5Volt. Lader slaat niet af op spanning maar slaat of op spanningverloop, zie de beide FAQs
http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bfaq%5D-accus-en-laadtechnieken/

Laatst bewerkt:
Ok bedankt.
Nog een vraagje.Ik heb een nimh pakket van 2600mah.
Op de lader zou ik 0,26A moeten ingeven om correct te zijn maar de lader kan dit niet.Ik kan hem maar instellen op 0,1 nauwkeurig.Dus is het 0,2 of 0,3A.
Ik weet niet hoeveel C deze batterij aankan. Daarmee mn vraag.
Normaal kan dit kleine verschil geen kwaad zeker als ik op 0,3A ga laden?
Mvg Wes.

zeg er komt een nogal rare geur uit mijn lader, ik was de standaard 1 16 e revo accu (7.2V en 1200 Mah) aan het opladen en het rook best apart. soort verbrande geur.... ik ben hier ook nieuw mee..

en komt er tijdens het laden bij jullie ook geluid uit??? Klinkt bijna alsof er iets knettert.:confused:

En als laatste, ik heb mijn maximaal voor opladen op 1200 Mah ingesteld maar hij stopt al als er nog 400 op m`n scherm staat.

Sorry voor de hoeveelheid vragen maar ik snap het niet meer :(.

Zou kunnen dat er inwendig iets niet, of niet goed gesoldeerd is en er vonken overslaan.

Pasgeleden hetzelfde gehad met een radiobestuurbare 220 Volt schakelaar. De pootjes van het schakelcontact van het relais zaten wel tegen het koper op de print maar waren niet gesoldeerd. Door de warmteontwikkeling was het plastic huis al geheel weggesmolten. Gelukkig net op tijd gezien dat de lamp die er op aangesloten zat ging knipperen anders was er misschien brand ontstaan.

Moraal: Als je iets hoort knetteren, niet meer gebruiken, maar terug naar de winkel of door een technicus naar laten kijken.

doet helemaal niks meer..... net vanmiddag gekocht. ik was 10 min. weg en kom terug en scherm is uit... krijg t ook niet meer aan. :cry:

even details.

-was een 1200 Mah aan het opladen van 7.2 volt.
-instellingen waren voor zover standaard fabrieksinstellingen op deze na:

- safety timer 70 min
- capacity cut-off on en 1200 Mah
- Nimh sensyitivity 5mv/cell

laden was op 1C hij was voordat ik wegging op 500 Mah en 31 min. aan het laden

Weet iemand iets?

Laatst bewerkt:
Nieuwe lader gekregen... ze moesten alleen even bellen en gisteravond kon ik een nieuwe lader ophalen. Bedankt Hobma modelbouw Elst:)

Na ongeveer een 10 keer deze lader gebruikt te hebben doet hij niks meer.
Ik heb hem gisteren nog gebruikt. Na gebruik netjes uit het stopcontact verwijdert.
Vanmorgen wilde ik hem weer gebruiken en doet niks meer op 220V.
Dan heb ik hem eens aangesloten op de 12V ingang met een externe voeding.
Hierop werkt hij wel.
Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?
Zou er binnenin misschien ergens een zekering kunnen zitten die misschien stuk is?
Mvg Wes.

Wat zegt de handleiding over zekering? En als de zekering zijn werk gedaan heeft, wat was er aan de hand? Een zekering vliegt er niet voor niets uit.
Stekkers goed? Chassisdeel in lader nog goed?

Mocht het nodig zijn je lader open te maken:
[vid] What's inside ESC's

Laatst bewerkt door een moderator:
Handleiding zegt niks over een zekering.
Vandaag deed ie het dan weer eventjes kort na stekker in het stopcontact gestoken te hebben.
Slechts een paar seconden en dan weer niks meer.
Ik heb niks speciaals gedaan.Had hem na laatste keer gebruikt te hebben gewoon uit het stopcontact genomen.
Toen ik hem volgende keer wou gebruiken deed ie niks meer.
Intussen heb ik mn batterijen moeten laden via de 12V ingang op de lader.
Deze lader zou dezelfde moeten zijn als de imax B6 binnenin.
Waren daar ook niet al eens problemen met de Geïntegreerde voeding?
Mvg Wes.

Back