Maxxtrax 680 kapot?

Hallo,
Ik heb vandaag een maxxtrax 680 lader binnen gekregen. Nu heb ik zojuist 1 accu (3s Turnigy 2200mAh LiPo) op storage geladen. Het probleem is dat hij nu bij ELKE accu (5 stuks) low voltage geeft als ik hem op storage wil laden. Terwijl m'n multimeter tussen de 12.8 en 13 volt geeft :confused:
Heb ik een slechte lader gekocht?

Die heb ik. Het enige wat het scherm zegt is
"battery check...
low voltage"
Dat betekent dus dat het totale accu voltage te laag is, wat onzin is omdat de multimeter een prima voltage uitleest.

Laatst bewerkt:
Dat kan, maar dat wil niet zeggen dat dit ook werkelijk werkt

Als jij een 3s accu meet, en je meet 13 volt, is dat je probleem.
Dat kan nl niet op een 3s pakket, deze mag maximaal maar 12,6 hebben.
Dus gaat de lader er van uit dat het een 4 s pakket is. Maar dan ziet hij 1 cel op 0 staan, of hij deelt die 13 volt door 4 (= 3,25 volt) en dan heb je ook een laag voltage.

De meeste laders gaan in paniek als 1 cel onder de 2,4 volt zit. Dus optie 2 zou dan afvallen
Blijft over dat de lader de accu automatisch als 4 s inschaalt (vanwege de 13 volt) en 1 lege cel "ziet" op de balanceer poort.

Of er zit gewoon een draadje los ergens in de aansluiting van de balanceeraansluiting.
Maar ik zou iig eens even een andere multimeter pakken, en die 13 volt checken
Als jouw lader dat in die accu gestopt heeft, zou ik die lader meteen in de prullenbak gooien.
Een lipolader mag NOOIT over de 4,2 volt per cel gaan. op zijn hoogst tot 4,25 oid, maar verder absoluut nooit.

Bedankt voor de reactie. Ik zal m'n situatie beter uitleggen. Ik heb een tweedehands heli gekocht met deze accu's erbij. Toen heb ik na ontvangst de maxxtrax gekocht en er 1 accu op storage geladen. Daarna gaf de lader op alle accu's low voltage aan.
Ik heb geen andere multimeter in huis.
Zou het schelen als ik de pakketten ontlaad als een 4s? Of maakt dat het alleen maar erger? Of misschien gewoon even stroom ervan trekken naar een lampje ofzo?
EDIT: 4s discharge geeft ook low voltage. Ik heb de multimeter op de output gezet en die geeft 0 volt.
Nog een edit: als ik er 4 NiMH batterijen op zet geeft ie short error. Ook met een andere stekker.

Laatst bewerkt:
Nogmaals, als er werkelijk meer dan 12,65 op de klemmen van de accu staat, is dat echt een groot probleem
Misschien heeft de lader een onderdeel doorgebrand, waardoor deze gaat overladen en vasthoud aan 4s

Maar dat is allemaal gokken ;-)
Meet eens op de balanceerplug trouwens
Hoeveel volt zijn de cellen onderling?

Met de maxxtrax kun je niet laden op 4S stand met een 3S accu, want hij zegt al meteen wat voor accu het is. 3s 3p of 3s 3s. Dat moet je voor het laden bevestigen.

Accu leegmaken tot 3,3v/cell en laden? Of een x ontladen en laden.....?

wat doet de accu in de helie?
Voorzichtig testen, als de accu leeg of defect is zal je weinig tot geen power hebben.
Stond je lader in de goede stand voor nihm? Is je nihm pakket nog goed?

Was de lader nieuw of 2e hands?

Gebruik je de balancer stekker?
Direct in de lader of via balancer bord?

een vol 3s pakket is 3x4.2 v = 12.6
Een leeg 4s pakket is 4x3.2 v = 12.6
Zonder balancer weet een lader niet het verschil.

mijn mening:
Of je lader of je accus zijn kapot. Ik ga vanuit dat je de lader goed kan instellen.
Mvg

Ik heb nog niet met de heli gevlogen, maar ik zal eens de bladen eraf halen en m op lage snelheid laten draaien.
De lader ging juist ontladen op storage ipv laden, dus is ontbranden dan mogelijk? Ik kan de balancer niet direct in de lader doen, dus ik doe m via het balancer bord. Onderling meten, hoe moet dat? Het is een pakket, dus ik kan niet de multimeter op elke cel onderling zetten. Die multimeter is trouwens in orde, ik heb hem getest met GP Recyko AA's.

Op NiMH was hij goed ingesteld. Ik gebruikte geen pakket, maar een simpel houdertje met GP Recyko AA's. Zou moeten werken toch?

De lader zat gisteren nieuw bij de post en gaf meteen problemen.

onderling cellen meten doe je op de balancerplug
de twee buitenste pennen/draden geven het gehele voltage weer

Meet je alleen de linker 2 draden, heb je 1 cel.
sla je de linker draad over, en meet je nr 2 en 3 heb je cel 2
enzovoorts

Ontladen is ook zwaar voor een lader trouwens.
al die energie moet verbrand worden, hoop warmte en onderdelen die dus belast worden.

Ik zou toch eens kijken of jouw lader de balanceeraansluiting wel ziet..
Heb je ergens gezien op de lader dat hij een 3s pakket wil laden?
Misschien steek je de stekker er gewoon verkeerd in, waardoor hij denkt dat er een 4s aan hangt?

Aangezien 1 accu nu 13 volt geeft, zou ik die niet vertrouwen. Zo snel mogelijk ontladen (in de heli bv, beetje optoeren tot de accu weer een gezond voltage geeft)
Maar omdat de rest ook dezelfde fout geeft, denk ik eigenlijk dat er iets met de balanceeraansluiting op de lader niet goed zit.
Meet zowieso op die ene accu de balanceeraansluiting na, en kijk even ERG goed hoe alles aangesloten moet worden.

Trouwens, heeft die lader nog aparte instellingen voor nimh en lipo?
ook nimh accu's kunnen een balanceerplug hebben... Zit je niet gewoon alles op nimh te doen?

Alle accu's geven celvoltage's van 4.25V tot 4.4V per cel. Geen enkele cel wijkt meer dan een paar honderdste af van de anderen in het pakket. Alhoewel het natuurlijk wel erg hoog is.
Ik denk echt dat de lader slecht is. Hij rook ook een beetje raar, maar dat kan ook nieuwigheid zijn, heb je met nieuwe pc's ook.
Maar ontladen op 0.7A is toch niet extreem?

Zou het niet zo kunnen zijn dat de accu of de voeding waarmee de lader wordt gevoed te ver leeg is of op een te lage spanning staat?
In dat geval krijg de lader niet voldoende spanning om de LiPo te kunnen laden en weigert de lader ook in te schakelen. Stevo wees er ook al op dat er twee mogelijkheden zijn waarbij je deze foutmelding krijgt.

Lijkt me sterk, hij staat direct op de netspanning. Of de voeding in de lader moet slecht zijn.
Alle accu's zijn geladen op hun goede instellingen btw, daarom kreeg ik ook twee verschillende foutmeldingen.

4,25 komt bij mij ook wel eens voor, maar meestal is dat recht van de lader af..
na een dag is dat teruggezakt naar een nette 4,2 volt
Die 4,4 is wel echt te hoog, daar gaat iets niet goed
Maar hoe kan het, dat je cellen een paar honderdste afwijken, maar je wel een gat hebt van 2 tienden?

Qua voeding van de lader, volgens mij mag een lader nooit overladen..
zeker als hij ingesteld staat op ontladen..

Ontladen van een lipo is doorgaans niet zo'n punt
15C in een heli is minimaal, dus kun je met 33 ampere ontladen. jij doet het met 0,7 ampere, dus no problemo

laden is vaak 1C, dus 2,2, ampere. meer mag soms, minder mag altijd.
Duurt het alleen langer.

Als je 100% zeker bent dat alles correct zat aangesloten, zou ik eens een vraag gaan stellen bij de leverancier.

Ik heb geen van alle accu's opgeladen, enkel eentje op storage geladen (ik weet het, had eerst moeten meten met multimeter).
Ik heb gisteren avond al een mailtje gestuurd naar de leverancier, heb alleen nog geen antwoord.
Ik bedenk alleen net dat ik even geen balancer erop had tijdens het storagen... Maar dan zou de accu dus variaties moeten geven per cel en dat is niet zo.

... Onderling meten, hoe moet dat? Het is een pakket, dus ik kan niet de multimeter op elke cel onderling zetten ...
No worries, het kan wel, via de balancerkabel.
Methode
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> measure cell 1 (2, 3, ...)
en
-> System wiring
Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Forumtipjes :smile:

• Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of kun jij iemand bij jou in de buurt helpen
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
  • Welkom ook :smile:

bat_measure_bg.gif

Laatst bewerkt door een moderator:
Student heeft het al uitgelegd, maar bedankt voor de extra info.
Ik heb antwoord van de leverancier, al is het alleen om te vragen om watvoor lader het gaat...

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

Wat instructie-filmpjes voor omgang met LiPo's. Jouw Maxtraxx heeft dezelfde 4-knops bediening als lader in de filmpjes
Accu's laden, gebruiken en bewaren

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry: