Maxxtrax 680 kapot?

Als je 4,25 en 4,4 volt per cel meet, dan is er iets niet goed. Hij meet dan de spanning groter als 12,6 en zeer vermoedelijk ziet hij hem als 4s.
Accu half ontladen en dan weer proberen of hij hem wel ziet. Zorgen dat de individuele celspanning kleiner is dan 4,2 volt in ieder geval.

Grt Arthur

Maar hoe komt het dan dat de lader mijn NiMH penlites ook niet ziet? Het ontladen ga ik zeker doen, al is het maar om de accu te sparen.

4,25 komt bij mij ook wel eens voor, maar meestal is dat recht van de lader af..
na een dag is dat teruggezakt naar een nette 4,2 volt
Die 4,4 is wel echt te hoog, daar gaat iets niet goed
Maar hoe kan het, dat je cellen een paar honderdste afwijken, maar je wel een gat hebt van 2 tienden?

Qua voeding van de lader, volgens mij mag een lader nooit overladen..
zeker als hij ingesteld staat op ontladen..

Ontladen van een lipo is doorgaans niet zo'n punt
15C in een heli is minimaal, dus kun je met 33 ampere ontladen. jij doet het met 0,7 ampere, dus no problemo

laden is vaak 1C, dus 2,2, ampere. meer mag soms, minder mag altijd.
Duurt het alleen langer.

Als je 100% zeker bent dat alles correct zat aangesloten, zou ik eens een vraag gaan stellen bij de leverancier.

Ik zou niet vliegen met een 15 c in een heli....als je een 450serie hebt met een 3200 kv en niet teveel gewicht(bijv. kds450s), gaat het net. heb je een zwaardere motor, kaboem accu

Die penlite houders zijn vaak bagger.
Grote stromen kunnen ze niet aan.
Zegt eigenlijk weinig dus.
Het zou kunnen dat je accu slecht is, veel verschil per cel, je lader probeerd dit gelijk te trekken waarbij cellen overladen worden. Heb ik gezien bij een goedkopere lader.
Half ontladen in je helie en nog eens proberen

Ik heb duidelijk antwoord gekregen van de leverancier. Het probleem valt onder garantie, dus ik krijg gewoon een nieuwe.
Spierbundel, je geeft antwoord op vragen die eigenlijk al beantwoord zijn. Het voltage per cel verschilt dus niet. De penlites laden ook niet als ik ze zo direct mogelijk op de lader aansluit.

En toch klopt er ergens in dit verhaal iets nog steeds niet. Dat de lader niet goed is dat kan. Maar;
Hallo,
Terwijl m'n multimeter tussen de 12.8 en 13 volt geeft :confused:
Dit is met een 3s pakket gewoon niet mogelijk. Uit de FAQ:
"Een LiPo cel is vol wanneer de spanning onbelast tot 4,235V is opgelopen. Ook hier moet je echt niet verder gaan want dan zal de LiPo ook kapot gaan"
Als iemand van jullie een lader heeft waarmee je 3s pakketten tot meer dan 12,6V op kunt laden hoor ik het graag maar voorzover ik weet is dit volkomen onmogelijk.

De multimeter die je gebruikt is dan ook zekers te weten niet nauwkeurig genoeg.

Ik heb duidelijk antwoord gekregen van de leverancier. Het probleem valt onder garantie, dus ik krijg gewoon een nieuwe.
Spierbundel, je geeft antwoord op vragen die eigenlijk al beantwoord zijn. Het voltage per cel verschilt dus niet. De penlites laden ook niet als ik ze zo direct mogelijk op de lader aansluit.

Top.
Je had aangegeven de accu niet gemeten te hebben voor het laden. Hoe weet je dan dat je geen verschil had?

Maar mooi dat het is opgelost.
Zoals in mn eerdere post gaf ik al aan te denken aan n kapotte lader.
Mvg

Ik meet geen verschil tussen de cellen. Dat bedoelde ik. Er is niet 1 van de 3 cellen die een stuk lager in voltage is. Het verschilt maar een paar honderdste.

2 van de accu's zijn inmiddels bol gaan staan...
Het lukt me niet om ze snel genoeg te ontladen, zit midden in een tentamenweek.
Help, ik heb geen zin in brand.

nogmaals, aansluiten op de heli, en even een 10 minuten de motor laten lopen.

desnoods zet je de motor even een stuk van het tandwiel af, zodat deze vrij draait. Dan gaat de rotor ook niet draaien, mocht je daar nog wat angstig voor zijn

trouwens, dat de leverancier de lader vervangt, ok
maar de kapotte accu's?
ik begrijp dat je er meerdere hebt geprobeert te ontladen met deze lader? Die zijn waarschijnlijk kapot.. Zeker als ze nu al bol gaan staan.

Het ontladen is maar met 1 gebeurd. Dat is ook de enige die bol staat. Daar stond, hou je vast, 13.20 volt op.
Het ontladen in de heli duurt zo ontzettend lang. Ik kan zelfs niet eens iets anders doen dan vol throttle of geen throttle, de ESC pakt mn throttle curve niet (lineair). Teniminste, niet volledig. Het lijkt wel of hij alleen de bovenste helft pakt. Ik heb alle bladen eraf gehaald voordat ik dit deed, de pinion krijg ik er niet af.

Laatst bewerkt:
Motor zelf beide schroefjes 1 slag los draaien, en motor achteruit in het frame verschuiven.
En dan weer vast

Doorgaans loopt alles dan vrij.

En wat voor heli heb jij?
Die van mij kunnen max 10 minuten vliegen, en dan moet ik alles echt een stuk langzamer afstellen
Zonder te vliegen zal het best een tijdje duren voordat het verder ontlaad, maar die accu's moeten echt als de sodemieter ontladen worden.. Klapper = probleem

Ik heb een Trex 450 Pro (flybarless).
Ik heb het op een andere manier opgelost. Ik heb een autolamp met krokodillenklemmen op de lipo's gezet (1 voor 1) met een timer erbij zodat ik ze niet vergeet eraf te halen. Elke Lipo zit nu onder de 12V, de meesten rond de 11.8. Morgen als ze gesetteld zijn en ik m'n tentamen gehad heb ga ik kijken of ik ze dicht op de ideale storage waarde kan krijgen (3.8V per cel? Zoiets?). Eentje staat redelijk bol, de rest is nog prima. Twee staan een heel klein beetje bol, maar ja, het zijn ook Turnigy's.

Als motor vrijwel onbelast draait, zonder hoofdrotorbladen, of volledig onbelast, vrij van het hoofdtandwiel, zal de motor niet veel stroom verbruiken, alleen de nul-last stroom I0. Veeel minder dan tijdens het vliegen.

Precies, daarom duurt het zo lang. Die autolamp werkte perfect, ik kan het iedereen aanraden. Het duurde maar een kwartiertje of iets dergelijks en je zit niet in de herrie. Zet er wel een timer bij en raak de lamp vooral niet aan tijdens het branden, anders plak je eraan vast.

Ik blijf herhalen...

Zeker de bolle accu's hebben een verschrikkelijke oplazer gehad, en de rest ook.
Tenminste, als je alles met die lader hebt geladen.
Ik zou, vanuit je verhaal tenminste, niet weten hoe je de lipo's anders boven de 12,6 volt krijgt..

Volgens mij heeft de leverancier meer dingen te vergoeden dan alleen de lader..
Zeker als het een bekend dingetje van die lader is

Ik blijf ook herhalen.
Ik heb maar één (1) accu erop gehad. Dit verklaart dus niet de voltages van de anderen. Toen de eerste klaar was deed die lader het al niet meer. Ik denk dat de persoon waarvan ik ze gekocht heb ze zo ver heeft opgeladen, ik was het in ieder geval niet.
Anyway, ik heb inmiddels een andere lader ontvangen, zelfde type, ze zijn alleen het balancer board vergeten... Maar de NiMH's die ik erop heb geprobeerd laadde prima. De lader werd ook totaal niet warm, wat bij de vorige wel gebeurde op een lager amperage. Ik wacht met de LiPo's tot ik een balancer board heb, anders is het zelfmoord voor de accu's.

Back