MB actros met hiab 330-5

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door peiter, 16 dec 2010.

  1. peiter

    peiter

    Lid geworden:
    16 dec 2010
    Berichten:
    7
    Beste Heren,

    Ik lees hier al een tijdje mee en ik loop al een tijd met het idee om zelf in me vrije tijd ook langzaam aan een model op te gaan bouwen.
    Aangezien ik thuis weleens op de vrachtwagen kan stappen en dit een MB actros met een hiab 330-5 autolaadkraan is leek keuze duidelijk, als het zou gebeuren zou het die vrachtwagen worden!

    De truck waar het om gaat heeft een megaspace 2 cabine en naloopas zoals te zien op de foto's. Qua frame en cabine denk ik dat het allemaal redelijk te doen moet zijn, het grootste struikelblok ligt denk ik in de hydrauliek en kraan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik denk echter dat dit alles wel moet gaan lukken met genoeg tijd aangezien er geen deadline qua tijd is en ik toegang heb tot de juiste middelen (kantbank / cnc draaibank/frees).

    Nou ben ik op dit moment druk aan het meten en tekenen aan de kraan om die 3d te krijgen. De volgende stap word het maken en testen van een cilinder om te kijken bij welke werkdruk het systeem zal werken.

    Alles bij elkaar heb ik nu echter alvast wat vragen waar ik hier antwoord op hoop te vinden :
    - Zijn er 1:14,5 actros megaspace 2 cabines in de markt verkrijgbaar? Tokle heeft ze maar extreem duur, Scale-art is gestopt met de productie..

    - Hoe werken jullie met afdichtingen bij de hydrauliek? Ik zat te denken aan spelingen van een paar hondertste icm een o-ring, is het dan mogelijk om richting de 20 a 30 bar te gaan?

    - Wat denken jullie van het uitgetekende principe van oliedoorvoer naar de volgende schuifcilinders ; in de zuiger zit een gat waar een messingleiding van 1,5x1,1 doorloopt naar de kop bij de stang. Hierdoor kan de olie van de zuigerkant als deze vol is doorlopen naar de volgende cilinder zuigerkant. In de stang zit net achter de zuiger een klein gaatje waardoor de stang ook gevuld word met olie welke ook in de kop van de stang weer uitmond en door kan lopen naar de volgende cilinder.
    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    Hopelijk is het allemaal duidelijk en weten jullie me te helpen met mooie tips!

    Groeten,

    Peter
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2010
  2. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
    hallo peter,

    welkom op het modelbouw forum!

    je foto's zijn niet zichtbaar.
    wellicht verkeerd gepost??

    je idee klinkt erg goed!
    bruder heeft een mercedes actros in z'n programma. of dit de actros-2 is weet ik niet.
    je zou die cabine evt. kunnen gebruiken.
    assen en chassis enz. wil je allemaal uit losse onderdelen opbouwen?

    succes met de bouw! laat maar veel foto's zien hier!

    m.v.g. jordi
     
  3. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Peter,

    Kijk voor alle technische informatie over O-ringen hier O-Ring.info » Technische informatie » Technisch Handboek

    Informatie over maten van groeven, gebruik van back-up ringen en het leveringsprogramma kan je hier vinden.

    Jammer dat je foto's niet zichtbaar zijn, word moeilijk antwoord geven zo.

    Je idee van de olie door de cilinderstangen, zoals ik het lees is wat in de praktijk ook word toegepast.

    Druk met O-ringen kan wel 400 bar zijn afhankelijk van type en toepassing.
    Ik zou niet verder gaan als 30 bar, meer vanwege de slangen, het zwakste punt.

    Kijk hiervoor even in de discussies over hydrauliek, hier is alles over geschreven, zonde om de discussie hier helemaal te herhalen.

    Wat de cabine betreft is Tokle volgens mij de enige die de MP2 cabine maakt.
    Over kwaliteit kan ik geen zinnig woord zeggen.
     
  4. peiter

    peiter

    Lid geworden:
    16 dec 2010
    Berichten:
    7
    Sorry voor wat betreft die foto's, ik had gehoopt dat imageshack wel goed zou werken maar nu heb ik alsnog hele kleine afbeeldingen volgens mij? Als iemand een goede tip heeft houd ik me aanbevolen voor een betere site!

    Jordi, het idee is om ter zijner tijd wedico assen + bak oid te kopen of mogelijk een profi chassis en vanuit die basis het aanpassen naar hoe ik het zelf moet hebben.

    William, ik heb al een tijdje op eriks zitten kijken naar de inbouwmaten van o-ringen dus toevallig kwam je met dezelfde link aan, bedankt in ieder geval!

    Morgen ga ik eens even langs een technische groothandel om te kijken of ik losse o-ringen in alle maten kan bestellen ipv assortimenten, als hier iemand een mooie site voor heeft zou het ook handig zijn!
     
  5. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Peter,

    Imageshack is niets mis mee, ik denk dat je de thumbnails heb gelinkt, in plaats van de foto's zelf. Even de foto openen en dan de link kopiëren.

    Voor O-ringen kan je Kimman proberen, ik weet niet of die aan particulieren leveren, maar op werk bestellen we hier veel, en ze sturen in envelop tegen TNT tarief, en niet met vrachtkosten.

    Anders kan je Ebele in Rotterdam proberen, heb ik zelf geen ervaring mee, maar volgens mij kan je hier als particulier terecht.

    Beide geen bruikbare site, maar de maatvoering is hetzelfde als de Eriks ringen, dus in je ontwerp kan je deze gewoon aanhouden.

    Edit: Ik zie in de afbeeldingsinfo .th.jpg staan. Volgens mij kan je de .th eruit halen, dan linkt hij ook naar de grote foto.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2010
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    is een bug van mbf.
    [​IMG]


    [​IMG]
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Peter,


    WELKOM OP HET MBF Modelbouwforum

    Veel kijk en bouwplezier

    Waarom gebruik je niet het fotoalbum van het MBF ??
    Dan heb je gelijk het goede formaat foto's !
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2010
  8. peiter

    peiter

    Lid geworden:
    16 dec 2010
    Berichten:
    7
    Nog even een korte toevoeging, net nog even in anderhalf uur de 3e sectie van de mast getekend, nog 3 te gaan en dan heb ik het moeilijkste tekenwerk al gehad.

    *edit, voor de gene die denkt dat anderhalf uur lang is, alle onderdelen zijn nu nauwkeurig aan de maat en gemakkelijk naar flats te projecteren zodat de buiglijnen gelijk goed staan en de boel onder een laser snijder door kan :)

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2010
  9. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    mooi projectje peiter
    zijn al knappe tekeningen dat je daar gemaakt heb
    ga dit projectje zeker blijven volgen
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Tekenen is makkelijker als maken :cool:
     
  11. peiter

    peiter

    Lid geworden:
    16 dec 2010
    Berichten:
    7
    Uiteraard is tekenen makkelijker dan maken maar zonder tekening kun je niet maatvast en consequent werken he :). Ik ben een 4e jaars student werktuigbouwkunde met genoeg mogelijkheden tot machines en wat handigheid ermee dus ik denk dat het wel te maken is. Bij elke tekening houd ik ook in in ieder geval wel de maakbaarheid in gedachten hoor!

    Ik ga volgende week een proefsectie uit 0,75mm staal maken en kijken of het kanten naar 60 graden nauwkeurig genoeg wil lukken.
    Vervolgens ga ik een aantal hechtjes tiggen en dacht ik er dan aan om de rest van de naad vol te laten lopen met soldeer om het toch mooi rond te kunnen schuren + dat ik dan niet teveel warmte en de bijbehorende spanning en vervorming in het materiaal breng.

    Net even bij pehavo in Den Bosch o-ringen gehaald in de maat 4x1. Nu nog wachten op wat profieltjes van conrad om volgende week eens een uitschuif cilinder te maken. Dan kan ik gelijk testen of het zo klein mogelijk is en tot welke druk de boel heel blijft :).

    Straks nog de laatste secties tekenen en morgen de knik arm + staande deel eens inmeten.
     
  12. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    Tja, met zo'n voorsprong.... :D;)

    Succes bij het bouwen

    mvg
    Maarten
     
  13. peiter

    peiter

    Lid geworden:
    16 dec 2010
    Berichten:
    7
    Update,

    Ik heb inmiddels ook mijn rvs staf en buis materiaal van conrad dus ik zou in principe de cilinders kunnen gaan maken. Nou ben ik voor de uitschuifcilinders opzoek naar rvs buis 4x1, dit is verkrijgbaar in de handel maar het bedrijf waarvan ik weet dat ze het hebben zitten wss niet op 1 enkele levering van 1 buisje te wachten..

    Iemand tips omtrent dat buis materiaal?

    Mvg,

    Peter
     
  14. peiter

    peiter

    Lid geworden:
    16 dec 2010
    Berichten:
    7
    Update,

    Ik heb inmiddels ook mijn messing staf en buis materiaal van conrad dus ik zou in principe de cilinders kunnen gaan maken. Nou ben ik voor de uitschuifcilinders opzoek naar rvs buis 4x1, dit is verkrijgbaar in de handel maar het bedrijf waarvan ik weet dat ze het hebben zitten wss niet op 1 enkele levering van 1 buisje te wachten..
    (paul meijering in zaltbommel)

    Iemand tips omtrent dat buis materiaal?

    *edit,

    is messing eventueel ook als stang materiaal te gebruiken?

    Mvg,

    Peter
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2010
  15. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Probeer deze website eens. Zij verkopen buis uit de muziekinstrumenten branche = goede kwaliteit. Ik wens je veel succes met het project!
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Peter,

    Messing op messing gaat op elkaaar invreten als je het zwaar gaat belasten.

    RVS en messing of staal en messing dat gaat wel goed
    Messing en aluminium gaat ook snel invreten.
     

Deel Deze Pagina