MB Actros SLT 4163

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door gismow, 30 mei 2020.

  1. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Goedemorgen,

    Ik ben hier nieuw en wil u graag kennis laten maken met een van mijn constructieverslagen.

    Deze teksten worden nu met Deepl vertaald, maar ik zal later proberen om uit de vrije hand te schrijven, maar dan kom ik hier niet verder.

    In 2015 heb ik besloten om een Actros SLT 4163 zware trekker te bouwen. Mijn doel was om zo min mogelijk onderdelen te kopen en zoveel mogelijk zelf te bouwen.

    Laten we klein beginnen. Helaas zijn de ingangen van de Actros in de Tamiya kit verkeerd geconstrueerd, de ene is korter dan de andere. Dit moest eerst worden gecorrigeerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens waren er de zijwaartse winddeflectoren van de toren. Hier laat ik gewoon foto's spreken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2020
    trialrolf, Mark300, markioo en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Nu de rechterkant

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het eindresultaat

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    trialrolf, VOLVO FH 16 750, luchard en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Het chassis was de volgende. De twee stuurassen hebben elk hun eigen servo, de verschillende besturing wordt later overgenomen door een Arduino-bord, dat het stuursignaal voor de tweede stuuras dienovereenkomstig omzet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens wilde ik de kleine spatborden onder de cabine uitproberen, maar die zijn later vervangen. Maar ik wil je de foto's niet onthouden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mocht iemand geïnteresseerd zijn in de spatborden, dan heb ik ze nog steeds in de kelder en heb ik ze niet meer nodig.
     
    VOLVO FH 16 750 en luchard vinden dit leuk.
  4. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    trialrolf, VOLVO FH 16 750, luchard en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    ""Dat is het voor nu, ik moet gaan winkelen... We gaan later verder...""

    Ga je nu een paar Europese velgen kopen voor de voor as?
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  6. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Ze zijn al gekocht... ;)
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  7. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Het volgende deel was de Adblue Tank

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    trialrolf, Marker, VOLVO FH 16 750 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Parallel aan het bouwen van de add-on onderdelen heb ik gewerkt met het centrale bord op basis van een ATMega328 processor (Arduino ontwikkelomgeving).

    [​IMG]

    De bord is aangesloten tussen de ontvanger en de snelheidsregelaar en heeft de volgende taken:
    - Het creëren van een realistisch rijbeeld. Deze bestaat uit een vertraagde, soepele acceleratie en een motorrem.
    - Een snelheidsafhankelijk stuursysteem. Hoe sneller de truck wordt, hoe langzamer hij wordt. Als hij stilstaat, is hij erg traag.
    - Controle van de tweede stuurinrichting ten opzichte van de hoofdstuurinrichting
    - Een versnelling met "Vooruit", "Neutraal" en "Achteruit". Als u tijdens het rijden naar de neutrale of andere versnelling schakelt, remt de truck automatisch tot stilstand en schakelt dan naar de gewenste versnelling.
    - De versnellingsbak verandert ook het rijgedrag. Om op het gas te stappen, duw je het gas naar voren. De truck versnelt en de snelheid nadert geleidelijk aan de hendelpositie. Als u de hendel loslaat of de snelheid vermindert, remt de truck langzaam af als een motorrem. Als u harder wilt remmen, trekt u de hendel iets naar achteren. Hoe sterker je trekt, hoe sterker het remt. Er is ook een noodremfunctie. Als u de gashendel volledig naar achteren trekt, wordt de gashendel onmiddellijk op "0" gezet. De vrachtwagen stopt abrupt. Tegelijkertijd knipperen de remlichten snel achter elkaar.
    - Als een aanhangwagen is opgezadeld, gaat de plank in de "HeavyLoad" modus. Nu is de acceleratie en het remmen nog langzamer, als een zeer zware last. Tegelijkertijd worden de RKL's geactiveerd. Wanneer de trailer weer wordt afgekoppeld, worden de RKL's automatisch uitgeschakeld.
    - Controle van de remklauwplaat. Het wordt geopend via de afstandsbediening. Afhankelijk van de configuratie wordt de zadelplaat na een bepaald aantal seconden weer gesloten, zodat de bestuurder zich er geen zorgen over hoeft te maken.
    - Cruise control: Cruise control werkt net als in onze auto. Het wordt geactiveerd met één snelheid en stopt dan. Als u gas geeft en het gas loslaat, valt de truck terug naar deze snelheid. De snelheid kan met kleine stapjes worden verlaagd en verhoogd door een halve knop in te drukken. Zodra u remt of schakelt, wordt de cruisecontrol automatisch uitgeschakeld. Bij vrij rijden kan de oude cruisecontrol snelheid weer worden geactiveerd door een halve knop in te drukken. Dit werkt echter niet vanuit stilstand.

    De bestuurderskaart heeft 4 kanalen op de radio nodig voor de bediening:
    - Gas
    - Sturen
    - een 3-standen schakelaar (vergrendeling) voor het schakelen
    - Multischakelaar voor speciale functies (cruisecontrol, claxon, zadelplaat, handmatige "HeavyLoad"-functie)

    De Multiswitch werkt analoog aan de Beier proportionele kanalen. De volgende functies zijn momenteel ingesteld:
    - 1x hoog: cruisecontrol aan
    - 1x halfhoog: verhoog de snelheid met een kleine stap of activeer de vorige cruise control snelheid
    - Eén helft naar beneden: Verminder de snelheid met een kleine stap
    - Een neer: Cruise control uit
    - 2x hoog: Zware belasting aan/uit
    - Twee keer de helft minder: Hoorn
    - Twee neer: zadelplaat open/dicht

    [​IMG]
     
  9. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Vervolgens werd de achterkant gemonteerd, deze is voor mij gemaakt door een modelbouwcollega.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    VOLVO FH 16 750 en luchard vinden dit leuk.
  10. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Vervolgens stond de verlichting van de achterkant op de agenda.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Marker, VOLVO FH 16 750 en luchard vinden dit leuk.
  11. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    De zelfgebouwde verlichting aan de voorzijde is later vervangen door de verlichtingsborden van Servonaut.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    VOLVO FH 16 750 en luchard vinden dit leuk.
  12. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Het werkoppervlak achter de toren was het volgende object. Ik kon eindelijk weer met messing werken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Marker, VOLVO FH 16 750 en luchard vinden dit leuk.
  13. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Nu het centrale element, de toren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Helicor, Marker, VOLVO FH 16 750 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
  15. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
  16. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Peter,

    Aangezien je een goed vertaal programma hebt ga ik gewoon in Nederlands reageren.:)

    Ten eerste welkom op dit Forum. :thumbsup:
    Erg gaaf om dit verslag te volgen, ik heb het eind resultaat al gezien maar leuk dat je het met ons wilt delen.:thumbsup:
    Er zijn er niet veel die zo netjes in plastic EN in metaal kunnen werken.:worship:
    Ik blijf het uiteraard volgen.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  17. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik kan goed Nederlands lezen, maar ik vind het moeilijk om te schrijven, vandaar het gebruik van Deepl.com.
     
    Helicor, VOLVO FH 16 750 en luchard vinden dit leuk.
  18. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    De volgende was de benzine- en hydraulische tank. Hij zal later ook de batterij meenemen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nog een paar opbergkasten. Maar dat is later veranderd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het was de bedoeling om daar wat elektronica te plaatsen, de cabine zou vrij moeten blijven.
     
    Marker, VOLVO FH 16 750 en luchard vinden dit leuk.
  19. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Dan een paar werklampen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Marker, VOLVO FH 16 750 en luchard vinden dit leuk.
  20. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Daarna werden de gaten en gaten in de cabine gedicht omdat je ze van opzij zou zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Rutger2012, VOLVO FH 16 750 en luchard vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina