MB kipper

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door sjon_r, 27 jan 2010.

  1. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    schaper heeft heel veel alfer profielen,
    hornbach heeft ook veel en ook de hoek/koppelstukken,
    zaandam ben ik regelmatig,maar andere filialen weet ik niet maar zal wel want het is net een soort gamma,praxis,karwei maar dan 10 x groter
    en daar weet het personeel wel waar ze het over hebben,geen domme zaterdag krachtjes,
    toen ik er voor het eerst was was ik verdwaald zo groot,
    als zo een pand leeg zou staan kan je me daar toch een mooie rc truck baan neerleggen,je zou natuurlijk ook nu tussen de stellingen door kunnen rijden om de schappen heen,denk dat ze wel raar zullen staan kijken,
    alhoewel ik ze regelmatig op de parkeerplaats met quarterscale rondtuffen,
    mvg markioo
     
  2. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Spindelmotor geplaatst:
    [​IMG]

    Er komt op de achterkant een steun waar de spindel in een lager kan draaien, vlak voor de motor ook nog een. Dit om de druk op de cardan en motor te minimaliseren.

    Vetraging/versnelling:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Aangezein de gebruikte E motor (modelcraft 12v met 1:30 vetraging) niet genoeg snelheid realiseerd heb ik een Casron 1:4 versnelling/vertraging gekocht. Die komt zoals boven te zien is tussen de motor en aandrijfassen. Hiermee kan ook direct het 25 km/h bordje bij het grofvuil he Klaas en Gerard !!!!!

    Kiepbak:

    [​IMG]

    In elkaar gezet, verlijmd en klaar voor gebruik......

    Tot zover deze update !
     
  3. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    de oude bruder mercedes kipper heb ik gezien in dortmund bij mini truck shop bonning www.mts-boenning.de een blauwe is het met dagcabine,
    op hun site net gekeken en is het een oranje nr 50.60 en is 35 euries,
    die cabine is precies zoals rottierood zn roestige mercedes heeft,qua type,
    net de site bekeken en ze hebben ook 3-4-5 delige cilinders met draaispindel rechtop,
    okay het kost een paar centen,dat wordt geen vakantie naar het witte strand dit jaar,
    mvg markioo
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2010
  4. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    problemen, problemen, problemen

    Hallo,

    Afgelopen twee dagen ben ik erg druk gweest met de MB kipper. Hij is nu zover dat hij rijdt en kiept. Echter: De kracht is er niet.
    De aandrijving bestaat nu uit een modelkraft 12v motor met 1:30 vertraging. Dit heeft kracht genoeg echter geen snelheid. Daarom heb ik er een 1:4 vertraging van Carson achtergezet echter omgedraaid! Dus als 4:1 versnelling. De kracht is nu totaal weg!
    Leuk geprobeerd zullen we maar zeggen. Alleen nu het probleem oplossen!
    Iemand suggesties? (behalve prullenbak op MP!) ;-)

    Bij de spindel hetzelfde probleem, echter dit ga ik eerst proberen op te lossen door de arm (tussen spindel en bak) onder een grotere hoek tov de spindel te plaatsen. Hij heeft de meeste moeite net in het begin. Of een langere arm. Dat wordt weer een projectje zondag... !!!! De spindel heeft een modelcraft 12v motor met 1:50 vertraging.
    Hieronder nog twee foto's van het geheel:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Tips, suggesties, commentaar etc etc allemaal welkom !

    Sjon
     
  5. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    carson heeft toch ook een spindel voor zn kiptrailer???!!!
    kijk eens bij de type motor en vertraging die daarbij zit,
    der getriebedoctor kan je ook even bekijken,
    mvg markioo
     
  6. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Sjon,

    als je van een tamiya 3 bak nu eens een 2 bak maakt... kun je die in je model kwijt?
    Robert
     
  7. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    Ik zou ook langere arm voor spindel proberen

    ps kijk eens op http://www.modelltruck.net voor meer info over spindel ed

    mvg
    Maarten
     
  8. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Hoi markioo,

    Klaas ( van die wite scania 8x8 ) heeft dezelfde motor met vertraging in zijn kipper. Daar werkt het (wel) goed.....

    @ Robert: Dat heb ik ook overwogen in het begin, echter mij leek dit de beste oplossing. Vandaar de versn.bak ook verkocht.... Kan het wel weer overwegen..... al is het niet een makkelijke operatie in mijn ogen!

    @ deckers: Daar heb ik ook al uitgebreid gekeken. Zal er nogmaals spieken.
    Je hebt iets voor ogen en maakt het, blijkt het niet te werken... damm.....

    Oh ja, de hele truck, spindelaandrijving,bak etc etc zijn gemaakt met simpele gereedschappen. Ijzerzaagje, vijlen, accuboormachine, kolomboormachine en geduld....
    Zo kan je zien, met weinig kan je toch veel maken!
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2010
  9. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    als het bij klaas wel werkt,zal het verschil in de afstand tussen scharnier van de kiepbak en je bevestiging aan de onderkant van je bak spindel anders zijn,
    anders de truck van klaas naast die van u zetten en tegelijk gaan kippen,
    staat er geen wring spanning op de assteun??!!dat scheelt ook hoor,
    mvg markioo
     
  10. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    Sjon,

    Die 2 bak is prima te doen... je houd dan een bakje van 61 mm over.
    miss kun je dit kwijt

    Robert
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Sjon,

    Als je de arm nog langer maakt, wordt de hellinghoek nog slechter en blijft er helemaal geen kracht meer over !!

    Het beste kan de de schroefspindel omdraaien met de aandijfmotor aan de achterkant, dan kan je de hefarm verder naar voren plaatsen op de bak, waardoor de hellinghoek gunstiger wordt en de hefkracht behoorlijk toeneemt !
     
  12. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Hoi piet,

    Omdraaien zal erg moeilijk worden, gezien de ruimte in het chassis. (Aandrijving neemt nu weinig ruimte in beslag, maar dat moet ook anders... :( )
    Nu heb ik wat bedacht, een schaararm.
    Tussen de bak en het eerste lagerblok wil ik een hefarm maken met een schranierpunt erin. Op dat scharnierpunt komt dan weer een arm die verbonden is met de spindel. (moeilijk uit te leggen in woorden...) De arm aan de spindel drukt dan het scharnierpunt omhoog, onderste gedeelte van de hefarm komt onder een hoek te staan tov de bak.
    Hierdoor hoeft de spindel toch minder kracht te zetten? of denk ik nu helemaal verkeerd?
     
  13. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo sjon
    een schaarsysteem dan heb je de helft aan kracht nodig,
    kijk eens op duitse truckmodelforum,
    daar heb je meer kippers als voorbeeld,
    mvg markioo
     
  14. hallo sjon als je de spindel verder naar beneden plaats is het probleem weg

    gr ben
     
  15. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Hio Ben,

    Dat ga ik vanavond ook nog eens bekijken, echter er is niet veel ruimte.....

    Dank allen voor de tips, opmerkingen en anderzinds. Vanavond gaan we weer aan de klus! Alle ideeën eens bekijken op haalbaarheid etc!

    Thanks, Sjon

    Oh ja: Er kunnen nog wel wat mensen bij op 12 juni in Oudega !!! ;)
     
  16. het probleem zit in dat de bijde draai punten bij nagenoeg gelijk liggen
    zet even om te proberen even blokje hout van 2cm onder het draai punt
    van kiepbak je zal zien dat werkt
    gr ben
     
  17. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Dit klopt aardig, heb het gister even getest. Gisteravond en vanmorgen maar weer eens bezig geweest, dmv een aantal aanpassingen aan de arm, het blok wat op de spindel draait en de steunpunten heb ik ongeveer een halve cm meer verschil gekregen tussen onderste punt en bovenste punt van de hefarm.
    Nu gaat het beduidend beter! Hij tilt nu de bak zelfs omhoog met een rol ijzerdraad op de kop.

    Dit beloofd veel goeds !
    Nu de aandrijving nog..... Heb de originele versn. bak weer terug kunnen kopen, ga nu de 12v modelcraft motor op de bak plaatsen. Waarschijnlijk houdt ik de vertraging er ook nog tussen. even goed kijken qua ruimte.

    De MB stond al bijna op MP....... was het even helemaal zat..... slecht hé.....

    Sjon
     
  18. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    op marktplaats staat onder wedico(vink wel titel/tekst aan)
    jhn uit deurne die heeft een carson kipmechaniek voor de trailer te koop,
    als voorbeeld of je koopt hem,
    mvg markioo
     
  19. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    Nog veel bouwgenot...!

    NIET opgeven hoor!!! ;)

    mvg
    Maarten
     
  20. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Update zoveel

    Zondag weer even druk aan het bouwen/bedenken/klooien/slopen geweest.
    Zoals eerder genoemd was de aandrijving niet naar 't zin en de spindel ook niet, dat is nu allemaal verholpen !!!
    Allereerst heb ik mijn 'oude' versnellingsbak weer teruggekocht, nu was mijn idee om deze in te korten aanezien ik niet genoeg ruimte heb. Na een nacht peinzen bedacht ik me ineens, waarom niet de 12v modelkraft motor op de versnellingsbak monteren?!!
    Zaterdagh in Oudega het idee op tafel gegooid en direct de versn.bak uit elkaar gehaald.
    Er was 1 klein obstakel, de motor as van de modelcraft motor is met 2 mm te dun voor het standaard tamiya tandwiel (binnediameter 3.2 mm) Ik heb nu een stukje messing in het tandwiel gelijmd. Dmv UHU 300, even op 180 gr in de oven en hoppa.... ramvast!

    Zodoende kon de motor op de vernsellingsbak geplaatst worden. De bak in het chassis geplaatst en past precies !
    hier de motor op de versn.bak:
    [​IMG]

    hier de achterkant van de cabine:
    [​IMG]
    Er moest een klein stukje uit de cabine gehaald worden, hierdoor valt de cabine precies op z'n plaats. (net echt... ;) )
    En het rijdt formidabel !

    Nu moest er nog iets aan het kiepmechanisme gedaan worden. Allereerst heb ik het scharnierpunt opgehoogd dmv een plasticstripje. (ongeveer 3/4 mm). Zodoende is de hoek van de hefarm tov de spindel weer iets groter geworden.
    Tevens ligt de onderkant van de kiepbak nu ook gelijk met bovenkant spatbord (cabine). Dit ziet erg mooi en realistisch uit.

    Omdat de bak naar mijn idee ook nogal slapjes was en naar 1 kant trok heb ik ook nog extra versteviging aan de onderkant aangebracht:
    [​IMG]

    Op de auto gemonteerd ziet het er nu zo uit:
    [​IMG]

    De hefarm zit nu ook aan twee kanten vast aan de onderkant van de bak, dit gaat het scheeftrekken tegen.
    Nu de spindel nog een beetje smeren met kopervet, scheelt ook weer wrijving en slijtage !

    Vooraan valt hij nu ook prachtig over de versn.bak heen. Er is weinig speling maar het lukt !
    [​IMG]

    [​IMG]

    Best grappig, eerst van alles bedenken voor een aandrijving oim maar zo compact mogelijk te bouwen. kom je p het eind bij het origineel uit.... nou, op de motor na dan!
    12 Juni gaan we halen qua rijden, dat was mijn streven!

    Goh wat is modelbouw toch leuk..... ;)

    Commentaar en complimenten zijn natuurlijk weer welkom.

    greeZz Sjon
     

Deel Deze Pagina