MBS Saab Viggen schaal 1:12

Hoe is het hier ondertussen?

Kwam gisteren toevalig (nou, niet helemaal . . .) op de site van MBS en WAT een mooie modellen zijn dat (ook de Draken). :)

Kan d'r eindeloos naar kijken en van dromen . . .

Maar hier ligt het stil.

Trouble in paradise? o_O


jan.
 
Nee hoor, de bouw heeft even stil gelegen, onder andere doordat ik met 3D printen was begonnen. Na de zomer pak ik deze weer op. Ik ben er nog niet uit of ik hem met landingsgestel ga maken.
 
Twee MBS Viggens die al klaar zijn:
Robert Juhlin heeft een prachtig toestel gemaakt met een landingsgestel om jaloers op te worden. Hij trekt het nog niet in tijdens de eerste vluchten:

Mattias Lund heeft de ‘Bla Petter’ gemaakt:
 
In onze laatste vakantie in Zweden kwamen we onderweg Teknikland in Ostersund tegen. Er stond een Viggen langs de weg als verwijzing naar dit museum. En wat voor een museum. Binnen stond een hele serie vliegtuigen die Saab gemaakt heeft. Dus ook de Viggen. Sterker nog, er waren er 5. Waar je aan mag zitten en ook in mag zitten. Mooie ervaring en aanrader als je ooit in de buurt bent.

Hier nog een linkje naar een Google Photo en nog eentje. Weet niet of het werkt op deze manier..
 
Bedankt voor de tips en de foto’s! Östersund is een eind weg, wij zijn niet noorderlijker geweest dan Gävle (waar fantastische Viggen- en Drakensimulators staan: Novelair.
 
Intussen gestaag verder, plaatje voor plaatje. Eerst in papier de vorm knippen, passen en meten, daarna balsa uitsnijden, weer passen en meten, vervolgens enigszins nat rondbuigen op een oud verfblik, laten drogen, passen, evt. bijsnijden en aanbrengen. Na drogen van de lijm het volgende plaatje. Langzaam klusje, maar er is voortgang.
IMG_5136.jpeg
 
Dat hoop ik wel

Een lastig dingetje is dat de luchtinlaten aan de voorkant vrij staan van de romp. Zowel de romp als de zijkant van de luchtinlaten moeten (bol en hol) worden beplankt. De romp is gelukt, nu nog even puzzelen hoe de holle kanten te doen.
 
Snap ik.

Deel met langzaam-drogende lijm aanbrengen, en dan een ballonnetje er tussen doen en dat zover als nodig is opblazen?
 
IMG_5490.jpeg
De luchtinlaten staan nog op het programma, maar verder vordert de bovenkant langzaam maar zeker. Het deel waar ik nu mee bezig ben (de ‘thrust reverser*) is wel lastig: aparte vormen&rondingen.

*) Die wordt daar niet functioneel, maar wel elektronisch: de ESC is omschakelbaar.
 
Zo. Hij ligt op zijn rug. Het was een beetje wrikken en snijden om hem uit de mal los te maken, maar dat ging gelukkig zonder schade. Nou ja, één nokje gelijmd maar dat mag geen naam hebben. De onderkant wordt zeker zo’n uitdaging als de bovenkant (bijzonder landingsgestel, batterijvak etc.) maar ik heb er zin in.

IMG_5534.jpeg
IMG_5536.jpeg
IMG_5537.jpeg
 
Update: ik ben bezig met het landingsgestel. Een hele puzzel maar dat gaat goed komen. Met name een puzzel omdat de handleiding er maar beperkt op ingaat.
Waar ik nu tegen aanloop is het zwaartepunt. Om dat zonder ‘lood’ te realiseren zou de lipo tot in de cockpit naar voren geschoven moeten worden. Dat kan, maar dan kan ik de mooi (vind ik) gedetailleerde cockpit weer gaan slopen. Bij een schaalkist als deze voel ik daar niet veel voor. Het alternatief is om gewicht in de neus toe te voegen, ik schat ongeveer 100 gram. Maar misschien is een zwaardere lipo ook een optie. Voordeel is dan wel een langere vliegtijd, maar door het mindere hefboomeffect komt er dan 250 gram bij. Van 450 naar 700 gram. Enfin, maar even laten bezinken.
 
Het neuslandingsgestel werkt. Dat was een heel gepuzzel. Wielen op schaal waren te breed en de sluitmethode ‘touwtje’ vergde bij iets grotere, slankere wielen dat de kleppen niet open gingen. Toen maar besloten om openingen in de kleppen te maken om het geheel te laten werken. Nu verder met het hoofdlandingsgestel.

 
Kleine update: het hoofdlandingsgestel is ook een flinke uitdaging. Gelukkig heb ik een clubgenoot met gouden handjes (en een draaibank) waardoor het landingsgestel zelf in principe klaar is. Wat nu nog de uitdaging is, zijn de 'deuren' die het wielruim afsluiten. Ik heb ze op maat gereed, maar ze worden door een servo bediend waar erg weinig ruimte voor is. De 3,7 grams servo's die ik heb gekocht passen nét, maar de servo-armpjes die de deuren moeten openen en sluiten zijn te kort om de volledig benodigde beweging te maken. Voldoende open = bij sluiten niet helemaal dicht en helemaal dicht = bij openen niet voldoende open. Er zijn een paar opties, zoals een langere servo-arm op het te korte exemplaar lijmen, maar of de servo daarvoor krachtig genoeg is, valt te betwijfelen. Ik kan ook het bevestigingspunt van het servostangetje dichter bij het scharnierpunt zetten, maar dat heeft hetzelfde gevolg: verlies van kracht door minder hefboomeffect. Een oplossing van een Zweedse bouwer is om de deur gewoon te sluiten en er openingen voor de wielen en poot in te maken. Maar dat zou mijn laatste keus zijn. Enfin, nog maar eens goed over nadenken.
 
Heb je de sterkste servo's die er nog net in passen?

Overschakelen van 4,8 naar 6V?

Kun je de beweging van de servo's
/deurtjes ondersteunen met veren/elastiek, zodat de servo minder hard hoeft te werken?
 
Bedankt voor het meedenken. Het was al lastig om servo’s te vinden met de goede maat. Ik was sowieso van plan om 6V toe te passen. En voor veertjes oid zie ik 1,2,3 nog geen mogelijkheid. Intussen heb ik wel een andere optie uit Zweden gekregen maar dat gaat uit van servo’s van € 40 per stuk… Mooi maar wel prijzig. Ik ga sowieso de huidige constructie verwijderen om opnieuw te puzzelen.



IMG_6425.jpeg
IMG_6426.jpeg
 
Back
Top