MBV het Y

• Topicstarter Topicstarter arttext
  • Startdatum Startdatum
roodkoper

Voor zover ik het begrepen heb, komt het er op neer dat binnen de eisen het gekeurd krijgen van koperen ketels haast onmogelijk wordt, maar ik zal het vandaag nog eens vragen.

ruud

Kan me zo voorstellen dat het gaat over die 2 x de werkdruk om mee te testen.
Koper mag tot 6 bar op stoom, alleen zou je dan volgens hun regels moeten persen op 12, dan vervormt het vast.(is maar een gok hoor, ik ken de ware specificaties niet)

Ben benieuwd wat er nu weer verzonnen is.

Kan me nog vaag herinneren dat er ooit een regel was van 1.3 x werkdruk en tot 3 bar, +1

Nee hoor , koperen ketels worden vanaf nu afgeperst op 2 X de werkdruk.
Voor locomotieven dus 12 bar. Het is wel maar eenmalig. Dus enkel de eerste keer.
De volgende keuring ( na 2 jaar ) is de persdruk 1,5 X de werkdruk.
Grote ketels , de juiste inhoud heb ik hier nu niet bij de hand , mogen niet meer in clubverband worden gekeurd. Ook niet de koperen.
RVS ketels moeten gekeurd worden bij erkende keuringsinstanties b.v.b. Vincotte of Lioyds
Enkel ketels P X V kleiner dan 3 zijn vrij van keuring . Dus 3 liter en 1 bar of 3 bar en 1 liter. De maximum druk mag echter niet boven de 3 bar.
Dirk

keuringsinstanties b.v.b. Vincotte of Lioyds
Enkel ketels P X V kleiner dan 3 zijn vrij van keuring . Dus 3 liter en 1 bar of 3 bar en 1 liter. De maximum druk mag echter niet boven de 3 bar.
Dirk

je vergeet BV

Heb je de laatste versie van de PED misschien, want wat je nu zegt is nieuw?
Alles onder de 2 liter was vrij van keur!

Laatst bewerkt:
Het blijft lastig.
Die eigen club die vindt dat ze boven de wet staan met < 2 liter en > 3 bar WEL KEUR.

Wat zegt een materiaal / sterkte deskundige van 12 bar op een koperen ketel?
Hoe voorkom je dat het geen ei wordt met al die zachte delen door de hitte van het solderen?

Enfin , de koperen ketel waar ik momenteel aan bezig ben moet in onze club ( KMYCA ) op 12 bar afgeperst worden , willen of niet.

Als je hulp wilt hebben bij het berekenen moet je dat laten weten. Ik heb in mijn verre verleden wel wat grotere vaten ontworpen en berekend (diameters van 4 tot 6 meter, wanddikten van meer dan 200 mm reactorstaal).
Probleem is wellicht de eigenschappen van het koper, ik weet niet of je keuringscertificaten van het gebruikte materiaal hebt.

Groet,

Ad

Daar ligt ook een beetje het probleem voor de modelbouwer.
Voor koperen ketels is gecertificeerd materiaal eigenlijk niet te krijgen.

Het zijn meestal afvalstukken, reststukken uit bedrijven.

Maar waar staat dat na de 1ste keer persen op 2x werkdruk de volgende persing op 1.5x werkdruk volstaat ?

Ik heb de stoomgroep presentatie eens doorgenomen maar daar kom ik dat niet tegen.
Wat voor mij nu wel duidelijk is: stoomketels met een inhoud KLEINER dan 2 liter zijn KEURINGSVRIJ ongeacht de werkdruk, er is geen certificaat vereist.
Controle door een inspecteur van de vereniging wordt ten sterkste aanbevolen (HET HOEFT DUS NIET !!!)
Kortom, met mijn 1.5 liter inhoud en 6 bar werkdruk is er in principe niets aan de hand.

Terug komend op het filmpje van Ruud, daar werden 2 ketels afgeperst, onder toeziend oog van een inspecteur van de vereniging, als de ketel de perstest van (1.5x , 2x werkdruk ????) doorstaat mag de bouwer gewoon opstoken gezien het feit dat deze 2 ketels waarschijnlijk minder dan 2 liter waterinhoud hebben.

Voor een goed ontworpen drukvat is afpersen op twee maal de bedrijfsdruk eigenlijk onverantwoord, of zelfs desastreus. Zelfs 1,5 maal is eigenlijk nog te hoog.
Normaal wordt een drukvat zo ontworpen dat de spanning in de vatwand beperkt blijft tot 70% van de rekgrens van het materiaal. De proefpersdruk van nucleaire vaten bedroeg daarom 1,4 maal de bedrijfsdruk, waardoor in het uiterste geval de gemiddelde spanning over te wanddikte net aan de rekgrens kan komen (voorbeeld een drukwater reactor, bedrijfsdruk 155 bar, proefpersdruk 217 bar). Deze proefpersing werd maar één keer in de levensduur uitgevoerd (bij afname in de fabriek). Vervolgpersingen die periodiek of na reparaties worden uitgevoerd zijn op 1,25 maal de bedrijfsdruk
Een hogere druk dan 1,4 maal de bedrijfsdruk is absoluut onverantwoord omdat dan blijvende vervormingen ("opblazen") kunnen optreden.

Bij hobbyketels gaat men er kennelijk vanuit dat die dusdanig overgedimensioneerd zijn dat het allemaal maar moet kunnen. Maar dat is puur natte vinger werk, en wordt niet onderbouwd door wat voor theorie dan ook.

Groet,

Ad

Maar waar staat dat na de 1ste keer persen op 2x werkdruk de volgende persing op 1.5x werkdruk volstaat ?
Voordat ik aan mijn andere modelketel ga beginnen zal ik het weleens op mijn gemak gaan uitzoeken.
Wellicht veranderd het toch weer, zit je tegen die tijd alles weer uit te zoeken.

Heb hier nog wel het ketelboek met de persing na Haarscheuronderzoek:(12 klinknagels eruit halen; 3 uit de bovenrondnaad, 3 uit de onder rondnaad en 3 uit de langsnaad.)en dan f.f.o.

afpersen op 1,3 x de werkdruk.(van 9 bar)stalen ketel, 1411 liter inhoud
Dat was in 1983

afpersen op 1,3 x de werkdruk.(van 9 bar)stalen ketel, 1411 liter inhoud
Dat was in 1983

Dat zal echt niet veel veranderd zijn, waarschijnlijk de toenmalige Stoomwezen eis.
Wat ik hiervoor noemde waren de Amerikaanse (ASME) eisen, die op dit soort zaken iets konden afwijken. Ook Nederlandse drukvaten (Dodewaard en Borssele) werden echter volgens de Amerikaanse eisen ontworpen of gebouwd, omdat Stoomwezen geen aparte eisen voor nucleaire installaties had.
Ontwerp van Dodewaard was van voor mijn tijd, daar heb ik alleen de proefpersing in de fabriek van meegemaakt (andere drukken dan eerder genoemd, want dat was een kokend water reactor).

Groet,

Ad

Dirk ik wacht met spanning. . . .
Wijzer staat op de "rooie" .

Hoop dat die "keurder" (tussen haakjes! het is tenslotte geen AKI) zowel de wettelijke regels kan samenvatten als hun regels.

Keuring

Welnu, ik heb het antwoord voor wat betreft koperen ketels die niet in categorie 0 (nul) vallen.
Worden niet meer gekeurd door de keurmeesters maar moeten aan Lloyd's ter keuring worden aangeboden.

Ruud

HAHA dat was een lange veiligheids test.

Ik ben groot geworden met de kreet "gaat door jouw schuld de veiligheid open , dan kost dat een krat bier" .

Ik heb dat keuringsreglement er ook maar eens op nageslagen, en daar staat inderdaad in (bijlage A-1) dat de persdruk 2 maal de bedrijfsdruk moet zijn.

Verder staat er:

Om voor certificatie onder dit reglement in aanmerking te komen moet het ketelontwerp zowel voor wat betreft de constructie als de gebruikte materialen voldoen aan de technische aanwijzingen die bij dit reglement behoren ( het Handboek Modelstoomketels, uitgegeven door Stoomgroep Holland en de N.V.M.) of ander internationaal erkende standaarden voor het ontwerp en de bouw van stoomketels.
Ik ken het Handboek Modelstoomketels niet, maar dat zal wel afgeleid zijn van de Stoomwezenregels (of hoe die tegenwoordig ook mogen heten). Andere internationaal erkende standaarden zijn er ook zat, maar ik weet vrijwel zeker dat die elkaar weinig ontlopen. Als je een ketel die precies aan die standaarden voldoet gaat afpersen of twee maal de bedrijfsdruk, dan heb je toch echt een probleem. Je krijgt dan de gekke situatie dat je je ketel moet gaan ontwerpen op de hydraulische proefpersing.

Ik zou wel eens willen weten hoe die "rekenmeesters" van verenigingen daar mee omgaan.

Groet,

Ad

test

HAHA dat was een lange veiligheids test.

Ik ben groot geworden met de kreet "gaat door jouw schuld de veiligheid open , dan kost dat een krat bier" .

Het woord 'veiligheid' staat bij mij nergens vóór het woord 'test'....:cool:

Ruud

Ik bedoel een "test van de veiligheid" had het dan veiligheidstest moeten zijn?
sorry mijn fout.

Of is het meer onkunde van de stoker die de veiligheid als drukregelaar gebruikt?

In ieder geval heb ik mijn ketel ontworpen voor een testdruk van 12 bar.
Een extra rij steunbouten aan iedere kant en een dikkere wand voor de vlampijp waar de overvehitter doorloopt was nodig. Verder nog een tweetal extra langssteunbouten.
Jullie duimen wel voor mij he ?
Er liggen hier nog twee ketels die moeten getest worden , maar die zijn vorig jaar gebouwd en vallen gelukkig dus nog onder de perdruk van 1 X 5 werkdruk.
Dirk

Back