McHorten 5.0

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MaartenCornelissen, 26 nov 2017.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Amersfoort
    De voor de landing zo onmisbare "kufe" is aan de onderzijde gemonteerd.
    IMG_20180220_212549167.jpg

    En de onderdelen eens in de romp gelegd. Het past zowaar ruim, zelfs de kabels kan ik kwijt (dat is wel eens anders) en het zwaartepunt komt uit (ook dat is wel eens anders).
    IMG_20180220_212109604-001.jpg
    Rechts onder komt nog een tweede lipo. Ik ben nu van plan om ze aan te sluiten middels 15 cm siliconen kabel die tot buiten de vleugel rijkt. Daar prik ik de korte kabel van de lipo er in, schuif de lipo in de vleugel en (indien nodig) trek de kabels vanuit het motor compartiment aan.
    Ook nog niet op de foto is de klappropeller achterop en de as er naar toe.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2018
    TheNorb en Q Brand vinden dit leuk.
  2. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.610
    Locatie:
    Rijswijk
    Indrukwekkend verslag tot nu toe
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  3. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Borne
    Vind ik ook :koud:
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.574
    Dus als ik het goed begrijp moet je nu om de lipo's te laden beide vleugelhelften demonteren om de lipo's eruit te krijgen. Laden in het toestel is immers sterk af te raden ivm mogelijk brandgevaar tijdens het laden.
    Is je vleugel verbinding erop berekend dat die dus meerder malen per dag in en uit elkaar gehaald wordt?

    Hoe ga je die ontvanger antennes weghalen van al dat isolerende koolstof?
     
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank voor het compliment jongens, hoop dat ie straks even mooi vliegt.

    Om de lipo's te verwijderen moeten inderdaad de vleugels eraf. Op het veld laad ik ze gewoon in het vliegtuig ( als dat al nodig is, 't is een zwever he ). Bij het naar huis gaan moet ie toch uit elkaar, dan kunnen de lipo's er gelijk uit.

    De antennes laat ik er uitsteken. Een bij de Kufe en een met zo'n stijlvol driehoekje bovenop
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.869
    Locatie:
    Utrecht
    1. bij de 'kufe', betekent dat na iedere landing een nieuwe antenne? :confused:
    2. wat moet ik me bij 'stijlvol' voorstellen? :weetnie:
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.574
    Ik ben benieuwd of dat gaat werken, je hebt dan eigenlijk maar 1 antenne die zicht verbinding heeft met de zender...... Kijk of je voor de bovenste een langere antenne kan vinden die naast het model uitkomt, dan blijf je constant verbinding houden.
     
  8. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Amersfoort
    Met bij de Kufe bedoel ik : aan de onderzijde beschermd door de Kufe.
    Bovenop zoiets antenne houder.jpg

    En altijd 1 antenne in het zicht van de zender is toch prima? Daarvoor ziten er juist 2 op een ontvanger.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.869
    Locatie:
    Utrecht
    Houdt je er rekening mee dat een regelaar dat HELEMAAL niet leuk vindt, zoveel verlenging van de draden tussen regelaar en accu! Daar overlijden ze van ...

    Dan moet je wat exta condensatoren inbouwen halverwege de kabel. Sommige fabrikanten hebben daarover info op hun site staan.

    De kabels tussen regelaar en motor mag je wel ongestraft langer maken (kost alleen een beetje vermogen).
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.474
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat staat er een beetje onduidelijk/onvolledig Dirk: kabelverlenging kost zowel aan accu- als aan motor-kant wat spanning, toeren, vermogen. Maar dat is te voorkomen door dikkere kabel te gebruiken: verlenging met factor N dan oppervlak vergroten met factor N.

    Extend motor wires, and keep the battery wires short. Keep controller close to battery. Install capacitors when you cannot but extend battery wires.

    Too long battery wires can kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG
    Contents
    • Solution I & II, rules of thumb
    • Problem
    • Capacitor type & polarity (orientation!)
    • How & where (not) to add extra capacitors
    • DIY capacitor pack pictures
    • Capacitor & pack suppliers
    • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
    • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Amersfoort
    Klopt, vergat ik te vermelden. Ik soldeer extra condensatoren voor de Esc om de spanningspieken tgv de langere kabels op te vangen. Ruimte genoeg.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.439
    Locatie:
    Woerden
    Nee niet halverwege de kabel maar zo dicht mogelijk bij de regelaar!! Als de condensatoren op 2cm van de regelaar kunt plaatsen is dat beter dan op 5cm. Een grotere afstand is echt af te raden.
     
  13. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Amersfoort
    De motor en propeller vol gas getest.
    Ze zijn verbonden met een 200mm lange aluminium buis, 8 mm uitwendig, 6 mm inwendig. Aan de propeller kant is een stukje verenstaal (30 mm lang, 6 mm rond) 15 mm in de buis geschoven en met hobbyking loctite verlijmd (type TL-609 verbazend goed spul). Daarna loopt het door een kogellager en zit de propeller naaf er op geklemd.
    Aan de andere zijde schuift de aluminium buis over de 6 mm as van de motorvertraging. Daar had ik wel wat problemen met uitlijnen, want de motorspant staat natuurlijk niet 100% haaks op de aluminium as. Uiteindelijk de buis met een m2 schroefje vastgezet op de motor as en de bevestigingsbouten van de motor los gedraaid. Daarna de motor rustig laten draaien en ondertussen bewogen tot de lagers niet meer piepte en de trillingen verdwenen. In die stand de motor gehouden en smeltlijm tussen het motorschot en de motorflens aan gebracht. Na uitharden de motorbouten aan gedraaid. Door het m2 schroefgaatje wat TL-609 ingespoten en de m2 schroef weer aangedraaid. Oke, demonteren wordt wat, maar het loopt mooi.
    IMG_20180225_135602387.jpg

    Het solderen van de drie draden tussen de motor en de ESC ging me als vanouds beroerd af. Kreeg bij 2 draden de krimpkous er niet eens meer om heen, zoveel soldeer op de verbinding:(.
    Nee, wacht, ik ken ze, de pagina's op MBF waar solderen stap voor stap uitgelegd wordt zo dat echt iedereen het kan. Nu, ik ben niet iedereen denk ik dan maar, bij mij blijft het niks.
    Daarom dacht ik aan de onderstaande oplossing voor het splitsen van de motor draden naar de 2 lipo's:
    IMG_20180225_103229056.jpg
    Wat zeggen onze e-experts daarvan? Het lijkt mij ideaal. Die condensatoren laat ik dan wel door een vaardig clublid tussen de draden bij de ESC solderen (of kan ik daar ook zo'n klem....?).
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg mooi gebouwd, maar wat solderen aangaat... zou ik even iemand in regio Amersfoort laten voordoen. Geen half werk. Wat voor stekkerverbinding wil je gaan gebruiken? 3,5mm bullets neem ik aan? Wat voor soldeerbout gebruik je (wattage)?
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.474
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nog verder uitlijnen door stroom te meten tijdenshet uitlijnen. Hoe lager de stroom, hoe beter de uitlijning.

    Ik (her)ken het niet. Heb je een link?
    Desondanks, ik zou het niet gebruiken en jouw soldeerboutjockey gewoon alles laten solderen. En dan ook de kunst afkijken natuurlijk.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2018
  16. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.474
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou hem zeer zeker niet gebruiken, matig contact, en voor kleine stromen.
    Een fout in deze verbinding kost je ook je toestel wanneer je een BEC of SBEC gebruikt.
    Verbindingen solderen. Of crimpen zoals in de grote luchtvaart moet, en met duur gereedschap.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2018
  18. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Amersfoort
    Vreesde al dat het niet goedgekeurd zou worden ;) (er staat overigens wel 32 ampere op en ik heb parallel aan de ESC nog een eneloop ontvanger accu).
    Ik zal op de club het door een professional in elkaar laten solderen.
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Zwolle region
    Parallel aan ESC een ontvanger-accu ... even uitkijken als de ESC zelf een BEC heeft. En, uiteraard, zorgen dat je het solderen zelf onder de knie krijgt. Zeer essentieel en dan heb je iemand anders ook niets te verwijten als het mis gaat met een verbinding. Solderen kost altijd meer tijd dan je aanvankelijk begroot. Het van te voren vertinnen van draden wordt nog wel 's overgeslagen of gebeurt niet afdoende. Ook het rustmoment tijdens afkoelen van de soldeer is belangrijk.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.474
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Graag gedaan :D

    De connectorsoldeertips in S39/S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!! gaven niet het gewenste resultaat.
    Ergo, tijd om het grof geschut in te zetten: video's :eek::eek::eek:!

    'Saudering'




     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2018
    freekt vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina