........ En wil ik weten wat ik terug laad.
Om zo n veilige vliegtijd te bepalen.
Op zich een goed idee maar verkijk je niet te veel op wat de lader "zegt" dat er in de accu is geladen. Voor het laden is energie nodig en een deel van wat er volgens de lader in de accu is gestopt wordt gebruikt om de rest op te kunnen slaan. Als de lader op het display laat zien dat er 450mAh in zo'n accuutje is gestopt zal dat in werkelijkheid misschien maar ongeveer 430mAh blijken te zijn! Het kan zelfs nog wel minder zijn, zeker als de accu's ouder worden.
Serie laden zou mooier zijn dan
Kan je balanceren.
Dat is onzin, sorry dat ik dat zo hard stel. Parallel laden is veel mooier want dan hoef je niet te balanceren en weet je 100% zeker dat alle cellen exact dezelfde eindspanning hebben als ze vol zijn. Beter kan eigenlijk niet. Zie ook "Je moet wel een aantal zaken in de gaten houden" onderaan.
Maar als de lipos afzonderlijk gebruikt worden en niet even ver ontladen zijn dan duurt dat balanceren erg lang.
Als het over 1s lipos gaat is parallel laden sneller alhoewel ze wel even in ongeveer dezelfde laad toestand gebracht moeten worden voor je ze parallel aansluit.
Op het moment dat je de lipo's aansluit zullen de cellen zichzelf balanceren. Duurt een minuutje, daarna pas mag je gaan laden.
Allemaal waar maar als de onderlinge verschillen niet zo gek groot zijn is er geen enkel probleem met het parallel schakelen. Onderlinge verschillen van 10% tot 20% zijn echt niet erg. Als je cellen hebt die vrij snel geladen mogen worden (3C en meer) is zelfs 30% nog mogelijk.
Je moet natuurlijk nooit een helemaal volle en een helemaal lege cel parallel gaan zetten. Dan vraag je natuurlijk om problemen en zou je de lege accu met een veel te grote stroom kunnen gaan laden met mogelijk desastreuze gevolgen.
Ik denk dat dit met stroomsterktes gaat die ruim boven de lipo specs uitgaan. Ondanks dat het veel gedaan wordt, is parallel laden een stuk minder gezond voor je lipo's dan serieel laden.
Zoals hierboven reeds geschreven is parallel laden geen probleem en zelfs de beste manier van laden. Alleen bij het parallel laden ben je er 100% zeker van dat alle celspanningen exact gelijk zijn. Het is zelfs nauwkeuriger dan een balancer.
Je moet wel een aantal zaken in de gaten houden:
Mix geen oude en nieuwe cellen door elkaar. Maar doe dat ook niet met veel en weinig gebruikte cellen, ongeacht de leeftijd! De cellen moeten echt zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn en de zelfde behandeling achter zich hebben, voor het beste resultaat. Dit geldt overigens OOK voor het serieel laden!!!
Als de onderlinge verschillen niet te groot zijn zal bij parallel schakelen de stroom die er van de vollere naar de legere cellen gaat lopen slechts gering zijn. Als je echt wilt wachten tot de cellen 100% gelijk zijn zal je uren moeten wachten. Dat is gelukkig niet nodig.
Het gaat hier om 4 cellen van 300mAh parallel. Stel dat je ze met 2C mag laden dan zou dat 2x 300mA=600mA per cel zijn. Er staan er 4 parallel dus moet je dat met 4 vermenigvuldigen dus zou je de lader op 2400mA (2,4A) moeten instellen. Persoonlijk zou ik dat NIET doen.
De cellen die het verst leeg zijn zullen, wanneer je begint te laden, de meeste stroom opnemen. Hierdoor kan de maximale laadstroom voor die cellen boven de 2C uit komen en dat kan slecht zijn voor die cel(len). Om alle eventualiteiten voor te zijn zou ik niet verder dan 1,5C gaan en als je erg voorzichtig bent niet boven de 1C. Het laden duurt dan wel wat langer maar nog altijd korter dan als je elke cel apart op 2C gaat laden.
Je moet ook zorgen dat alle cellen zo veel mogelijk de zelfde temperatuur hebben. De temperatuur heeft namelijk invloed op de celspanning. Naarmate de temperatuur hoger is gaat die celspanning ook omhoog. Hierdoor lijken die cellen eerder vol en zullen dus minder opgeladen worden.
Leg alle cellen naast elkaar op dezelfde ondergrond dan zal de temperatuur geen problemen opleveren.
Laat een accu die net uit je model komt eerst afkoelen voordat je gaat laden. Dat is echt beter voor de cellen.
Hou ze ook uit de zon want hoe warmer hoe hoger de spanning maar ook hoe minder lading de accu zal accepteren. Populair gezegd "er gaat dan minder in".