mcpx o ring mod.

Hebben hier mensen ervaring met de o ring mod voor de mcpx? Dit is de mod waarbij je oringen achter de links in de kop plaatst om speling te verminderen.

Mooi, dan ga ik eens wat o ringen bestellen. Heb jij ook de ringen in de kop vervangen? Zeg maar de dempers van de feathering shaft. Bij mij heeft hij nogal wat speling.

bij die kleine dingen is wat speling ook onderdeel van het ontwerp...
soms is speling juist een manier om een beetje zelfoplossend vermogen te creeren

ik heb bij mij eigenlijk verder niets veranderd..
die ringetjes op de balletjes, maar feathering etc is origineel.
nu zit er bij mij ook geen vrije slag in..
hij kan wel wat bewegen, maar niet zonder ergens een rubber te raken

Ik heb ze er ook op gehad en werkt perfect, kun je gewoon met een canopy rubbertje doen, ff doormidden snijden en er overheen wippen.

ik ben met die actie 3 van die rubbers op de grond kwijtgeraakt :mrgreen:

ze zijn wat springering

Dat kan ik me voorstellen.

Waarom ik vraag over de dempers in de kop is als volgt. Als ik de grips beet pak en dan draai, de linker omlaag en de rechter omhoog, dan kan ik ze 20-30 graden kantelen. Tijdens het vliegen rond zero pitch, wil de heli nog wel eens gaan wiebelen. het lijkt dan alsof hij iets wil corrigeren, maar overcorrigeert en dan weer terug moet corrigeren. De uitslag tijdens de wiebel is ongeveer zo groot als de speling in de kop. Het voelt allemaal heel los. Met een paar stevigere dempers hoop ik het op te lossen. Lijkt me het proberen waard. Overigens is het wiebelen meteen over als ik wat meer pitch geef.

Mijn buurman vergeleek het hiermee:
'null' bekijken op YouTube - LZ1srcQMa_0[/media][Motorcycle Accident]TT-Tankslapper-19sec - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou de kop en het tandwiel eens vastpakken en tegengesteld proberen te verdraaien. Kan dat dan ik je mainshaft aan de bovenkant gespleten. Vervangen dan
Groet
Martin

wat je kunt doen als test:
- aan beide zijden van de feathering een ringetje (dun!!) toevoegen.
je verhoogt dan de voorspanning op de rubbers, waardoor deze dus stijver worden.

en vergeet niet, dat in vlucht het spul belast is.
veel speling is er dan uit, aangezien overal aan getrokken wordt.
De overcorrectie die jij ziet in hoover kan wel makkelijk uit zoiets voortkomen. hoeft niet perse, maar is een mogelijkheid

je kan ook s kijken om het toerental een tikkie omhoog of omlaag te gooien. kan ook nog een puntje zijn
kun je dit gedrag ook zelf oproepen?

Daarnaast, wat ikzelf heb gemerkt met mn mcpx'en..
niet teveel stilhangen.. die dingen vinden het veel fijner om te vliegen.

edit:
check ook je swash...
bij mij is de binnenring er wel eens een keer uitgekomen. tussen die twee delen komt ook wel s speling.. en het kan nog los ook ;-)

Kijk ook eens of je hoofdtandwiel goed op de as zit. Deze komt soms ook los en dan schuift de hele as op en neer. Dit geeft ook pitchveranderingen.

Kijk ook eens of je hoofdtandwiel goed op de as zit. Deze komt soms ook los en dan schuift de hele as op en neer. Dit geeft ook pitchveranderingen.

Dat gebeurt bij praktisch iedere harde landing.. ff met een dopje van een ratel wat er overheen past weer vast drukken al splijten die maingears sowieso best snel

Bedankt voor alle tips.

De hoofdas wordt een solid, zijn toch wat stijver dan de originele holle assen en gaan minder snel kapot. De huidige is goed. Het hoofdtandwiel wordt ook regelmatig vervangen, ondanks dat ik best snel th gebruik. Ik check hem altijd na een ongeplande landing. Het scheelt in de kosten dat het tandwiel en de as van een v922 passen.

De swash is ook nog goed en de feathering shaft is gemonteerd zonder enige speling. De grips op de originele hadden wel wat speling. De enige speling die overblijft is die op de linkjes, servo pushrods en vooral op de dempers in de grips. Het gebeurd alleen bij zero pitch achtige momenten, waarbij de blades nauwelijks belast worden. Hij begint dan echt te zoeken naar weerstand op de blades. Zodra ik pitch geef is het over. Verschillende headspeeds en het losser of vaster zetten van de blades maken geen verschil. Vandaar dat ik de andere dempers wil proberen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Daarnaast, wat ikzelf heb gemerkt met mn mcpx'en..
niet teveel stilhangen.. die dingen vinden het veel fijner om te vliegen.

Klopt helemaal, maar er zijn momenten tijdens de vlucht dat je toch even rond zero pitch zit. Wanneer hij dan gaat wiebelen, is de tail hold ook heel slecht.

Ik kan het zelf oproepen ja.

Daarom vroeg ik ook s met jetoerental te spelen

Bij mij was het vaak juist als hij van vluchtnar hoover, dt de lades even zwaarder belast werden en in een rare luchtstroom zaten oid
Gevolg was ong jouw beschrijving, tot ik een haartje pitch gaf, waardoor het toerental weer omhoog ging

Kan nog een eigen frequentie dingetje zijn
En een ringetjeaan beide zijden geeft ook stijvere rubbers, scheelt wachten op de postbode als je dingen uit wilt sluiten ;-)

Heb je helemaal gelijk in. Ik ga hem zo eens voorzien van een extra ringetje. Kijken hoe hij dan reageert. Het toerental heeft wel een hoop invloed op de trillingen in de staart. Iets te laag en hij krijgt een hele lichte trilling. Ook dan is tail hold weer weg.

Vandaag alle ringen gemonteerd. Dekleine ringetjes rond de balllinkjes en de grotere ringen ipv de dempers in de kop. Wauw wat een verschil. Ik had aardig wat speling op al mijn mcpxen op de kop. Kon de bladen beetpakken en de heli eronder heen en weer wiebelen. De speling is helemaal weg en dekop voelt mooi strak aan. De ringetjes hebben de speling in de rest van de links weggehaald. De allerlaatste speling zat nogin waar de servo links aan de servo's vast zitten. Servo links vervangen dooreen setje v922 links. Deze zijn van dikker metaal gemaakt, waardoor ze strakker in het oogje van de servo passen. De kop van de servo links zit ook strakker.

De mcpx reageerd nu echt op iedere stickinput zonder vertraging. Vliegt stukken beter dan voorheen.

Ik heb al die capriolen niet uit hoeven halen om dat ding netjes strak te laten vliegen hoor. Soms een drukje op de main gear en gaan.

Dat vind ik fijn voor je. Helaas merkte ik bij de momenten waar er geen load op de disc stond dat hij begon te wiebelen en dat de overgang van pos naar neg pitch niet lekker soepel ging. Nu met deze mods vliegt hij wel soepel en strak. Eigenlijk zoals hij af fabriek had moeten zijn in mijn ogen.

Back