MCPX

Mensen,

Na lang denken en met name ook veel vragen en lezen hier denk ik dat mij volgende heli een blade mcpx gaat worden. De eerste vraag die ik daarbij heb is of ik die met de standaard dx4e zender meot gaan vliegen of dat het aan te raden is een dx6i of iets dergelijks te kopen en te gebruiken.

Wat kan je bijvoorbeeld meer met de 6 dan emt de 4?

Laatst bewerkt:
Mensen,

Na lang denken en met name ook veel vragen en lezen hier denk ik dat mij volgende heli een blade mcpx gaat worden. De eerste vraag die ik daarbij heb is of ik die met de standaard dx4e zender meot gaan vliegen of dat het aan te raden is een dx6i of iets dergelijks te kopen en te gebruiken.

Wat kan je bijvoorbeeld meer met de 6 dan emt de 4?

Dat hangt er van af: ga je bij een club vliegen of niet?
Ga je hulp (hands-on hulp) zoeken of niet?

Is het antwoord op deze vragen NEE, dan kun je beter de RTF versie kopen, want dan heb je voorlopig toch nog niet de kennis om een hogere zender in te stellen (en is het eerlijk gezegd maar de vraag of je die de eerstkomende tijd zult opdoen). Dan weet je tenminste, dat je spullen out of the box vliegen kunnen.

Als het antwoord JA is, dan kun je overwegen om een hogere zender te kopen.

Ook als je nu al weet of je doorgaat met de hobby, maakt het weinig uit en kun je nog steeds maar beter de RTF kopen, want de toekomstige besparing is maar 50 Euro (het prijsverschil tussen RTF en Bind&Fly), terwijl je voor de aanschafprijs van de dX6 ook spares, accu's en een betere lader kunt aanschaffen.

Groet, Bert

Wat betreft zenders is het helemaal duidelijk, de dx6i is niet nodig voor mij;)

Verder zou ik de mcpx graag willen vergelijken met onderstaande 2 modellen (grotere modellen) van e-sky. Puur omdat je voor ehtzelfde geld ook zo iets kan vliegen... waarom zou ik voor de mcpx willen gaan (afgezien van lage crashkosten). De mcpx heeft wat betreft crashkosten gewoon een voordeel denk ik tov deze modellen, kwa formaat (en dus stabielheid..?) wat minder omdat het een micro is. Voor mijn gevoel te veel in het verlengde van mijn solo pro, of heb ik dat mis.

E-Sky HoneyBee CP3 zwart 2.4Ghz alu box

Belt CPX 2.4 Ghz Green

Laatst bewerkt:
De mCPx is door zijn kleine formaat juist moeilijker (minder stabiel) om te vliegen t.o.v. een groter formaat heli. De modellen die je als voorbeeld geeft zijn een stuk groter dan de mCPx. Het vliegen zal ook een stuk moeilijk zijn dan met de Solo Pro.
Ik wilde ook eerst voor de mCPx gaan, maar doordat deze voor een onervaren iemand toch wel afgeraden wordt ben ik maar voor de mSR gegaan. En dit was voor mij echt een enorm goede keuze.
Heb jij al voldoende ervaring met de Solo Pro om nu met de mCPx aan de slag te gaan? ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
De honeybee vind ik zelf redelijk onrustig vliegen, de belt cpx is een gewone 450 size CP helikopter. Beide kunnen er niet tegen als je crashed ( gaan sowieso onderdelen kapot)

De cpx zal tegen meer wind kunnen ( als je buiten vliegt) dan de mcpx.

Het is totaal geen verlengde van de solo pro, vliegt heel anders en is een stuk lastiger. (als een echte CP)

De mCPx is door zijn kleine formaat juist moeilijker (minder stabiel) om te vliegen t.o.v. een groter formaat heli.

Das waar, maar hij is flybarless... en dat is stabiel ongeacht het formaat. ik heb met een MCPX met windkracht 2/3 buiten gevlogen en dat gaat gewoon goed..

Ik vlieg de mcpx alleen maar buiten zelfs met wind 3 geen problemen. Mijn broer leert vliegen met de mcpx en heeft inmiddels 40e aan onderdelen versleten (tip vlieg boven gras ipv beton) maar hij kan nu redelijk hoveren. Hij had geen vlieg ervaring en kan nu leuk vliegen. Zoals ik al eerder aangegeven heb aan Houtepen neem minimaal een dx6i. Nu je het helie virus hebt wil je steeds meer en met een dx6i kun je en makkelijker vliegen ( de gevoeligheid van de knuppels is in te stellen en de uitslagen ook ) ik heb de mcpx even met een (leen) dx5e gevlogen maar da is de start heel lastig. Daarbij kun je de 6i heel makkelijk meenemen naar een ander model wat met een 4e of 5e toch lastiger is. ben je de hobby toch zat kun je een 6i nog redelijk door verkopen een 4e of 5e verkoopt moeilijker.

Ik snap het punt, maar probleem is dat het niet met alle vervolgmodellen samen gaat toch? En verder heb ik voor 40 euro een 4 en kost de 6 ongeveer 190... das best veel verschil toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
klopt, excuses eric. Beetje ongestructureerd van mijn kant!

Verder lees ik in die link dat het een 4 kanaals is (de mcpx) ipv een 6 kanaals en dat dat komt doordat de throttle en nog iets zijn gecombineerd? Hoe zit dat nu precies, is het nu een 6 of 4 kanaals heli?

En hoe zit dat met de hoeveelheid vermogen die benodigd is bij bepaalde delen van het 3d vliegen, zitten daar optimale waarden aan?

Laatst bewerkt:
een 6i met mcpx kost geen 190 maar 125+150 en afhankelijk van de binding is dit een 6 of 4 kanaals helie of wel de zender mixt of de helie mixt qua vermogen is er voorlopig genoeg pas bij hardcore 3d ga je te kort komen maar tegen die tijd is ie echt wel total loss hoor. ik heb ook begrepen dat de 35c nanotech accus meer vermogen geven. ik vond de 5e eigenlijk te beperkt voor het vliegen met deze helie en als je volgend jaar meer wil heb je al een goede zender anders gooi je dan 40 euro weg

'Afhankelijk van de binding', wat betekend dat precies dan?

Begrijp ik nu goed dat het eigenlijk gewoon een 4 kanaals ding is dan? En ik hoor graag waar je de dx6i voor zo weinig geld kunt kopen hoor!!:D

Back