Me-109 anders dan anders

Na 20 jaar werd het nog eens tijd voor een voor een Me-109 maar dan liefst anders dan anders een 109-E, F of G had ik me simpelweg ergens kunnen kopen.

Deze is zo een ontwerp dat al jaren in mijn hoofd rondspookt en ook één dat ik nog nooit als RC-model tegengekomen ben. Zelfs the real thing heeft nooit gevlogen noch is het ooit gebouwd, de plannen waren er anders wel.

Voor deze 109 zijn wel wat extra onderdelen nodig, namelijk een neuswiel en een tweede motor. Verder laat ik jullie nog wat speculeren :D

Het bouwen doe ik dan weer niet anders dan anders, met andere woorden wordt het weer eentje in XPS met een houten skelet en waar nodig 3D-geprinte onderdelen. De bespanning wordt weer papier op de vleugel voor de stijfheid en waarschijnlijk glasmat op de romp dat werkt een beetje makkelijker met die rondingen, hoewel deze is vrij goed te doen met papier en zullen de fake panel lines van het papier hier wel goed van pas komen, ik zie nog wel wat het wordt.

De Romp is al enkele dagen geleden gesneden en de puzzel zit ook al in elkaar, hier niks nieuws maar toch al een foto.

X-37 031.jpg

Wordt vervolgd,

Dirk
 
Z,

Dit was het einde van het alfabet.

Groet:Robin
Edit,
Sorry,ik was in de war met BFo_O
 
Laatst bewerkt:
Ja, zo is het ook niet meer leuk als de eerste er al boenk op zit :(

Inderdaad het wordt een Me-109 TL, was als het ware het plan B moest het met de 262 niet zo lukken.
Hier voor de geïnteresseerden wat meer info
http://www.luft46.com/mess/me109tl.html

@ Bruno, Ik heb inderdaad voor de looks gekozen maar al goed dat de smaken verschillen anders vlogen we allemaal met dezelfde brij.
De retracts komen toch al van een Freewing 262, dat is toch ook al iets ;)
Toen ik de eerste keer de 109TL tegenkwam wist ik al dat die er ooit moest komen.

Deze wordt 1550mm en krijgt twee 70mm "getunnelde ventilators" zoals ze die bij Alie.... noemen, dit alles op 6s

Binnenkort meer

Dirk
 
Tjonge, het zal wel weer een waanzinnig model worden, zoals altijd.
Zoooo knap deze bouwmethode, zeker als het uit jou vingers komt!

Mvg,

Pascal.
 
Update,

Tussendoor toch nog wat tijd gevonden om aan de Me verder te werken. Het inbouwen van het neuswiel viel wat tegen, door de zeer smalle neus is er in e breedte zeer weinig plaats voor de aansturing van het neuswiel. Hierdoor komt de aansturing net buiten de romp te liggen als het landingsgestel uit is, eens binnen verdwijnt dit maar ik blijf met een lelijk gat in de romp zitten. Ik ga het nu zo verder afwerken maar ik zal eens hij vliegt het neuswiel loskoppelen van de servo en proberen of hij zich ook laat sturen door de motoren op de richting te mixxen, zo werkt het bij mijn X-24 perfect maar die heeft een staartwiel.
X-37 Me109TL 101.jpg
X-37 Me109TL 105.jpg
X-37 Me109TL 103.jpg

Ook de vleugels zijn gesneden, de liggers zitten er in en om alles mooi recht te krijgen komt er tijdens het uitharden van de lijm wat gewicht op.
X-37 Me109TL 102.jpg


En tenslotte de getunnelde ventilatoren, Change-Sun 70mm 12Blad met 2000kv motoren. Recht uit de doos is het een ramp maar eens fatsoenlijk gebalanceerd lopen ze muisstil, eentje doet al geruime tijd zijn werkt, eerst op de Laser Arrow en nu in de BP111 uit mijn ander verlsag.
X-37 Me109TL 104.jpg


wordt vervolgd

Dirk
 
Kun je dat heveltje aan de neuspoot niet gewoon wat inkorten dan?
 
Kan wel, maar het "oogje" op het stangetje moet met voldoende slag kunnen schuiven als het wiel is ingeklapt....(mits je servo meestuurt met richtingroer)
Aparte servo gebruiken voor het neuswiel, en bij vluchtfase gear in, servo uitschakelen?
overgens, schitterend project weer!:banana::banana::banana::worship:
 
@ Bruno, Ik heb inderdaad voor de looks gekozen maar al goed dat de smaken verschillen anders vlogen we allemaal met dezelfde brij.
De retracts komen toch al van een Freewing 262, dat is toch ook al iets ;)
Toen ik de eerste keer de 109TL tegenkwam wist ik al dat die er ooit moest komen.

Deze wordt 1550mm en krijgt twee 70mm "getunnelde ventilators" zoals ze die bij Alie.... noemen, dit alles op 6s
Uiteraard!:beer:
 
Kun je dat heveltje aan de neuspoot niet gewoon wat inkorten dan?

Dat dacht ik in het begin te doen maar hoe je het ook bekijkt er zat altijd wel iets anders in de weg.

Momenteel gaat het ietsje trager met de bouw dus voorlopig nog geen nieuwe foto's.

Dirk
 
Hoe het kan verkeren, toch weer effe de tijd gevonden om wat verder te knutselen.
De aansturing van het neuswiel is gereed geraakt en werkt soepel, dus kunnen eindelijk alle delen van de romp samen gelijmd worden.
X-37 201.jpg

X-37 203.jpg

X-37 204.jpg
X-37 205.jpg


Vleugel is gesneden en de liggers zitten er in, volgende week de retracts er in en hopelijk kom ik ertoe om de motorgondels te snijden.

De kleuren liggen ook al vast, het wordt weer eentje voor in de woestijn net zoals mijn Me-109e die ik vorige zomer kon terugkopen en ondertussen bijna 20 jaar oud is. Toen ook al in XPS maar dan met de hand gesneden, bespanning van de romp was ook al papier. De vleugel is er nog ouderwets in styro beplankt in de vacuümzak met 1mm balsa. De Speed 700 heb ik eruit gezwierd en er een buitenloper in de plaats gezet die 200gr lichter is, de accu vroeger 10 NiCd 2400mAh nu 3s 3300mAh ook weer een 300gr lichter. Het komt er op neer de de Me een goede halve kilo minder weegt dan vroeger, de eerste vlucht volgt binnenkort

X-37 206.jpg


Dirk
 

Bijlagen

  • X-37 202.jpg
    X-37 202.jpg
    177 KB · Weergaven: 307
Dat dacht ik in het begin te doen maar hoe je het ook bekijkt er zat altijd wel iets anders in de weg.
Ah, ja... ik zie nu op die laatste foto's beter hoe het zit, dat gaat inderdaad niet...
 
Dirk, Heb je haast met het model?
ik zie een Makita op de werkbank liggen, groot stappen snel werk? :rofl:

Mooi werk maakt je ervan.
Vind de ME109 er geweldig uitzien. Als je een mooi Plaatje hebt van het model volledig opgebouwd, zou je die dan kunnen delen?
 
F**ck, heb ik mezelf veraden. Eigenlijk heb ik geen cnc-snijder en doe ik alles met de kettingzaag :oops:.

Foto's komen hier zeker terecht maar tot dan zal het nog effe duren natuurlijk.

Dirk
 
.
Wat een gaaf project is dit!! :thumbsup:
Persoonlijk vind ik de 109 TL ook meer hebben dan de 262 Schwalbe.

DSC00019.jpg


De 109 TL is slanker en ranker dan een Schwalbe.
Zal heerlijk vliegen denk ik met die dunne lange vleugels.
Mooie bouw, ik blijf het volgen

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top