Me-109 anders dan anders

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Von W, 11 dec 2019.

  1. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    676
    Locatie:
    testelt
    Na 20 jaar werd het nog eens tijd voor een voor een Me-109 maar dan liefst anders dan anders een 109-E, F of G had ik me simpelweg ergens kunnen kopen.

    Deze is zo een ontwerp dat al jaren in mijn hoofd rondspookt en ook één dat ik nog nooit als RC-model tegengekomen ben. Zelfs the real thing heeft nooit gevlogen noch is het ooit gebouwd, de plannen waren er anders wel.

    Voor deze 109 zijn wel wat extra onderdelen nodig, namelijk een neuswiel en een tweede motor. Verder laat ik jullie nog wat speculeren :D

    Het bouwen doe ik dan weer niet anders dan anders, met andere woorden wordt het weer eentje in XPS met een houten skelet en waar nodig 3D-geprinte onderdelen. De bespanning wordt weer papier op de vleugel voor de stijfheid en waarschijnlijk glasmat op de romp dat werkt een beetje makkelijker met die rondingen, hoewel deze is vrij goed te doen met papier en zullen de fake panel lines van het papier hier wel goed van pas komen, ik zie nog wel wat het wordt.

    De Romp is al enkele dagen geleden gesneden en de puzzel zit ook al in elkaar, hier niks nieuws maar toch al een foto.

    X-37 031.jpg
    Wordt vervolgd,

    Dirk
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Barneveld
    Ramses en guyken vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    How uber-f**king-COOL!:wave
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.690
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Als alleen de 'looks' bepalend zijn, dan zou ik toch voor de 262 gaan....
    [​IMG]
     
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.544
    Z,

    Dit was het einde van het alfabet.

    Groet:Robin
    Edit,
    Sorry,ik was in de war met BFo_O
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2019
  6. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    676
    Locatie:
    testelt
    Ja, zo is het ook niet meer leuk als de eerste er al boenk op zit :(

    Inderdaad het wordt een Me-109 TL, was als het ware het plan B moest het met de 262 niet zo lukken.
    Hier voor de geïnteresseerden wat meer info
    http://www.luft46.com/mess/me109tl.html

    @ Bruno, Ik heb inderdaad voor de looks gekozen maar al goed dat de smaken verschillen anders vlogen we allemaal met dezelfde brij.
    De retracts komen toch al van een Freewing 262, dat is toch ook al iets ;)
    Toen ik de eerste keer de 109TL tegenkwam wist ik al dat die er ooit moest komen.

    Deze wordt 1550mm en krijgt twee 70mm "getunnelde ventilators" zoals ze die bij Alie.... noemen, dit alles op 6s

    Binnenkort meer

    Dirk
     
    Bruno van Hoek, coen_l en mig 3 vinden dit leuk.
  7. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Tjonge, het zal wel weer een waanzinnig model worden, zoals altijd.
    Zoooo knap deze bouwmethode, zeker als het uit jou vingers komt!

    Mvg,

    Pascal.
     
  8. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    676
    Locatie:
    testelt
    Update,

    Tussendoor toch nog wat tijd gevonden om aan de Me verder te werken. Het inbouwen van het neuswiel viel wat tegen, door de zeer smalle neus is er in e breedte zeer weinig plaats voor de aansturing van het neuswiel. Hierdoor komt de aansturing net buiten de romp te liggen als het landingsgestel uit is, eens binnen verdwijnt dit maar ik blijf met een lelijk gat in de romp zitten. Ik ga het nu zo verder afwerken maar ik zal eens hij vliegt het neuswiel loskoppelen van de servo en proberen of hij zich ook laat sturen door de motoren op de richting te mixxen, zo werkt het bij mijn X-24 perfect maar die heeft een staartwiel.
    X-37 Me109TL 101.jpg X-37 Me109TL 105.jpg X-37 Me109TL 103.jpg
    Ook de vleugels zijn gesneden, de liggers zitten er in en om alles mooi recht te krijgen komt er tijdens het uitharden van de lijm wat gewicht op.
    X-37 Me109TL 102.jpg

    En tenslotte de getunnelde ventilatoren, Change-Sun 70mm 12Blad met 2000kv motoren. Recht uit de doos is het een ramp maar eens fatsoenlijk gebalanceerd lopen ze muisstil, eentje doet al geruime tijd zijn werkt, eerst op de Laser Arrow en nu in de BP111 uit mijn ander verlsag.
    X-37 Me109TL 104.jpg

    wordt vervolgd

    Dirk
     
    Ramses, coen_l, Bruno van Hoek en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun je dat heveltje aan de neuspoot niet gewoon wat inkorten dan?
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.905
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Kan wel, maar het "oogje" op het stangetje moet met voldoende slag kunnen schuiven als het wiel is ingeklapt....(mits je servo meestuurt met richtingroer)
    Aparte servo gebruiken voor het neuswiel, en bij vluchtfase gear in, servo uitschakelen?
    overgens, schitterend project weer!:banana::banana::banana::worship:
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.690
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Uiteraard!:beer:
     
  12. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Veldhoven
    Prachtig Dirk!
     
  13. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    676
    Locatie:
    testelt
    Dat dacht ik in het begin te doen maar hoe je het ook bekijkt er zat altijd wel iets anders in de weg.

    Momenteel gaat het ietsje trager met de bouw dus voorlopig nog geen nieuwe foto's.

    Dirk
     
  14. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    676
    Locatie:
    testelt
    Hoe het kan verkeren, toch weer effe de tijd gevonden om wat verder te knutselen.
    De aansturing van het neuswiel is gereed geraakt en werkt soepel, dus kunnen eindelijk alle delen van de romp samen gelijmd worden.
    X-37 201.jpg
    X-37 203.jpg
    X-37 204.jpg X-37 205.jpg

    Vleugel is gesneden en de liggers zitten er in, volgende week de retracts er in en hopelijk kom ik ertoe om de motorgondels te snijden.

    De kleuren liggen ook al vast, het wordt weer eentje voor in de woestijn net zoals mijn Me-109e die ik vorige zomer kon terugkopen en ondertussen bijna 20 jaar oud is. Toen ook al in XPS maar dan met de hand gesneden, bespanning van de romp was ook al papier. De vleugel is er nog ouderwets in styro beplankt in de vacuümzak met 1mm balsa. De Speed 700 heb ik eruit gezwierd en er een buitenloper in de plaats gezet die 200gr lichter is, de accu vroeger 10 NiCd 2400mAh nu 3s 3300mAh ook weer een 300gr lichter. Het komt er op neer de de Me een goede halve kilo minder weegt dan vroeger, de eerste vlucht volgt binnenkort

    X-37 206.jpg

    Dirk
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ramses vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, ja... ik zie nu op die laatste foto's beter hoe het zit, dat gaat inderdaad niet...
     
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    793
    Dirk, Heb je haast met het model?
    ik zie een Makita op de werkbank liggen, groot stappen snel werk? :rofl:

    Mooi werk maakt je ervan.
    Vind de ME109 er geweldig uitzien. Als je een mooi Plaatje hebt van het model volledig opgebouwd, zou je die dan kunnen delen?
     
  17. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    676
    Locatie:
    testelt
    F**ck, heb ik mezelf veraden. Eigenlijk heb ik geen cnc-snijder en doe ik alles met de kettingzaag :oops:.

    Foto's komen hier zeker terecht maar tot dan zal het nog effe duren natuurlijk.

    Dirk
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  18. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.669
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Verdorie! Dat gaat wel heel erg mooi! :thumbsup::worship:
     
  19. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.468
    Locatie:
    Heeze
    .
    Wat een gaaf project is dit!! :thumbsup:
    Persoonlijk vind ik de 109 TL ook meer hebben dan de 262 Schwalbe.

    [​IMG]

    De 109 TL is slanker en ranker dan een Schwalbe.
    Zal heerlijk vliegen denk ik met die dunne lange vleugels.
    Mooie bouw, ik blijf het volgen

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2019
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.614
    Locatie:
    Oordegem
    Als je dan een apart bouwdraadje hebt voegt Ramses altijd nog een extra toets aan toe, dat is een geweldig prentje ;-)
     

Deel Deze Pagina