ME 163 van ACT

Mijn boodschappenjongen (bedankt Marcel) wist op mijn bestelling 3 stukken piepschuim mee te nemen. Zo'n vliegend ei wat weer toepasselijk is met pasen :wink:
Bedoeling is om er een speed 400 met 8X 500 AR er in te plaatsen.
Iemand ervaring met zo'n ding. Zijn er nog tips?

zorg voor veel snelheid bij de start en eventueel redelijk grote uitslagen omdat als hij te langzaam weggaat hij over links wegdraait.

gaat in het begin beter met een Gunthertje, wat minder snelheid maar je kunt hem dan wel zelf gooien, wil je echt hard en heb je een goeie gooier dan een Cam speed 4,7X4,7 van graupner................Peet...............8)

hoi theo vip-er heeft zon ding vliegt ok
en hij gooit hem weg aan de vleugel
moet te doen zijn voor jou dat weggooien aan de vleugel theo!!!
ik heb je vaak dat zien oefenen
groeten wiebe

Kritisch in de start, maar daarna stabiel en bloedsnel (voor een foamy)

Goed gooien erg belangrijk. Ging te vaak fout bij de start :( . Om die reden dat ding maar niet meer opgelapt.

Katapult start een idee?

Iemand bij ons op de club heeft een poging gedaan om een ME163 te laten vliegen. Weet niet van welke fabrikant het model was, maar hij heeft nooit echt gevlogen. Na enkele mislukte pogingen heeft hij het opnieuw in elkaar lijmen van het model maar opgegeven.

Vliegt waarschijnlijk erg kritisch...

Eigenschappen zijn te verklaren door hoge vleugelbelasting.
Vleugel is even grot als een holliday, maar wel 2 x zo zwaar.

Een vliegende vleugel kan minder lift leveren dan een conventioneel model (bijv. bij "up" maak je het profiel juist "slechter")
Juist dan is het een lage vleugelbelasting handig.

Zo'n 'Kraft-ei' moet inderdaad met een flinke slinger gegooid worden.
Afgelopen jaar heb ik er eens eentje gegooid bij onze club. :?
Ik weet niet meer welk merk maar het was een kunststof romp voor een 3,5 cc. M'n clubmaat had er een 5 cc opliggen. Maar pas bij de derde poging bleef ie in de lucht. :lol:
Maar dan heb je ook wat. Tjonge, wat ging dat ding hard zeg...

Kijk eens op de site van JePe.
http://www.jepe.org/
Hij gebruikt een elastiek om zijn toestellen van de grond af te starten. Een driehoekige constructie met wielletjes wordt dan onder het toestel gehaakt en zo wordt het zaakje gelanceerd. Pas eenmaal in de lucht wordt de motor pas ingeschakeld. (jawel, dat kan alleen bij electro.)

Succes met dit schitterende toestel.

Model is inmiddels startklaar en heb alle instellingen op de zender ingesteld zoals opgegeven. Roeruitslagen van slechts enkele millimeters.
Kzal zodra er mee gevlogen is een berichtje plaatsen.

Wel, dus, en...
Gisteravond tegen zonsondergang bijna windstil. Uitslagen nog maar iets kleiner gezet omdat ik al meerdere malen had gelezen dat hij wel erg wendbaar was. Rolroer uitslag beperkt tot 3mm.
Volgens ACT moet je bij de start het model schuin omhoog gooien. Dat doe ik dus mooi niet. Het enigste wat bij een start schuin omhoog wordt gegooid is een DLG en verder niets!!!!
Start gaat prima. Een fikse zet en het model zakt iets door maar pakt vlot snelheid op. Trekt iets naar rechts maar dat is met 1 tik op de trim verholpen. Nadat ik hem uitgetrimt heb is hij er al als een haas vandoor en door zijn afmeting is al niet meer te zien wat onder en boven is. Eerste bochtje probleemloos. Aai zonder enige reden maakt hij in een oogflits een driekwart rol. (storing?) Even later doet hij dit weer met tussenposen van enkele secondes. Ik trek het gas iets dicht omdat hij nu wel al erg ver weg is en direkt veranderd de kogel in een baksteen. Landen wordt gecontroleerd crashen. 1 grote stofwolk met als resultaat een gebroken vleugel. Valt mee, en is inmiddels alweer gelijmd. Ik wl vanavond een kijken wat het doet met een speed 280 race. Moet gezien het gewicht toch ook kunnen

Gisteravond de ME163 gevlogen met een Speed 280 race, Gunther en 7x350 Nicads. Dit gaat prima. Moest wel redelijk up trimmen maar had helaas geen tijd om nog met het zwaartepunt te expirimenteren. Het is een goede combinatie voor al die mensen die geen haviksogen hebben en het model redelijk in de buurt houden. Vertikaal zit er ook niet in maar snelle rondjes draaien en rollen gaat prima. Landen is nog steeds met de billen tegen elkaar. Binnenkort maar eens kokams aanschaffen en het daar eens mee proberen.

Hallo Modeller en Theo,
Ik heb ook zo'n ding, maar ik doe altijd de catapultstart, heb je meteen voldoende snelheid.
Zorg er wel voor dat de rolroeren 2 a 3 mm up staan anders gaat hij meteen de grond in.
Verder vliegt hij zeer goed en snel en wens je succes met bouwen en vliegen :worship:

Hallo,

Stripje koolstof oid ter versterking van de neus wil wel eens helpen. Neus wil wel eens afbreken bij een iets minder geslaagde landing.

Gerben

Het is alweer een tijdje geleden dat ik ermee gevlogen heb en inmiddels is hij in de Kliko afgevoerd. Gelukkig heb ik nog een tweede die toch ook weer ine elkaar moet maar indoor heeft even voorrang. Ben van plan deze tweede te gaan vliegen met 3 x 1200 E-tech en een speed 300.

Hallo,
Vandaag 14/02/04 heb ik mijn ACT ME 163 ingevlogen.
WAW :P Dit had ik niet verwacht,vliegt zeer snel en is nogal gevoellig maar super leuk.

Enkel de landing is was de 2 de keer geen primeur.Ik ben wat te traag binnengekmonen en hij viel als een baksteen in de grond.Vleugel was nu in 2 delen.(Gelukkig heb ik de actie van ACT gevolgt: 3 kopen en 1 gratis. :wink: laten we zeggen dat dit het gratis vliegertje was.)

Ik ga nu eerst kijken om wat betere cellen te kopen (en wat PU lijm)ervoor om wat langere vliegtijden mogelijk te maken.

K'heb er ook een video van en die zet ik zo snel mogelijk op het net.

Bedankt allemaal voor de tips.

Hallo allemaal,
Ben zelf van plan om ook zo'n modelletje aan te gaan schaffen.
Gewoon om even tussen door te vliegen. Ik heb hier nog wel een Speed 400 6V + regelaar, accu(sanyo 500 AR), servo's en een ontvangertje liggen, dus alles is al in huis.
@Modeller, vlieg jij nog met dit vliegtuig?? Nog verdere negatieve of positieve ervaringen ermee??
En zijn er verder nog tips met bijv. de bouw o.i.d.??
En nog iets: weet iemand waar ik dit model in Nederland kan kopen?? Of moet ik heb echt in Duitsland gaan bestellen??

Groeten,
Mathijs

@ Modeller, je filmpje en je site doet het niet. Ligt dat aan mij of...?

(overigens voortaan geen spaties meer gebruiken in file name's. Moet je met %20 gaan opvullen. :nosmile:)

Hey Theo, best een oud draadje..
Maar hier nog wat ervaringen met deze ME 163.

Toen ik heb net had..een paar jaar terug heb ik hem wel geprobeert te vliegen met een 7cellen 500 accu en een speed 400, dit leverde weinig vlieg vreugde op en menig breuk in de romp.
hierna heb ik hem uitgehold.. en vooorzien van een speed280 en 280bb ..met deze combi en een 350mAh ging het goed.. de vliegsnelheid was verbazingwekkend voor het kleine motortje. alleen vliegduur niet zo lang.

Daarna moest mijn hacker b20-18l er maar eens in, rechtstreeks uit de vip.. inclusief 500mAh accu's en een zware ontvanger.
Nu hoefde ik het model zo ongeveer niet meer weg te gooien en voelde je dat hij zelf wilde.. met deze combinatie heb ik voor het eerst echt lekker gevlogen met deze kist. snel, safe, etc ging wel leuk vond ik.
Maar ik dacht dat je deze ervaringen al wel wist..
tevens ligt het modelletje nu kaal ergens onder tafel niets te doen..

groeten Vip-er

Back