ME 163 van ACT

Hey Vip-er :!:

Ik heb ook nog een ongebruikte 163 liggen. De vleugel vacuum getrokken met 25 grams glas. Niet zo denderend gelukt omdat er een te grote lek in de zak was ontstaan. Vleugel is nu loeisterk!!
Misschien toch maar eens een ongebruikte Typhoon 6/3D erin met lipo's. Het is nu toch te slecht weer om te vliegen. Bouwtijd dus!

@Viper,
Dus als ik het goed begrijp kun je beter geen Speed 400 gebruiken?? :roll:
Heb 'm hier gewoon liggen, en heb geen zin om een nieuw motortje te kopen. :oops: :oops: :roll: :roll:
Wat gaat d'r dan precies fout bij het gebruiken van een Speed 400??

Groeten,
Mathijs

Hey Mathijs,
Ik heb het wel geprobeert, maar toen had ik er servo''s in die 3 keer zo zwaar zijn als tegenwoordig...een grote dubbelsuper ontvanger en maar 7 cellen 500 AR.
Het zal best vliegen, maar mijn combinatie vond ik niet zo goed. Hoe langzamer hoe kritischer en moeilijker hij vliegt. ik denk dat het nu wel zal lukken, met lichte servo's micro ontvanger en dieczelfde nette aandrijving. maar mijn voorkeur gaat uit naar wat snellers.

Dus of een 400 met lipo's om gewicht te reduceren, of een brushless in verband met het vermogen. Volgens de test in kwiklink en radio control wilde het toestel goed vliegen met de 400 hoor.

groeten Vip-er

Aha. Ik heb zelf ook maar 7 cellen. Verder ben ik van plan d'r in te gaan stoppen:
[*]Speed 400 + regelaar 93.5 Gram
[*]7 cellen Sanyo 500 AR 135.0 Gram
[*]Multiplex 5/6 zonder behuizing 10.0 Gram
[*]2 Servo's Graupner C1041+schroeven etc. 12 Gram
---------------
Totaal: 250.5 Gram
Daar komt dan nog het gewicht van het vliegtuig, en de propellor bij. Kan het kloppen dat dat +/- 150 Gram is?? :roll: Of denk je dat dit te zwaar wordt? :? :x
En uhm, kan ik beter een meenemer op m'n motortje zetten of gewoon één of ander propje dat zichzelf vastzet??
De ACT site verkoopt zelf de ME-163 ook met een SP400+Sanyo 8 cellen 500 Mah, maakt die ene cel veel uit?? :roll: :?:

Groeten,
Mathijs

Hey mathijs,
Ik zou niet weten wat die romp en zo wegen, of wat mijn toestel op de weegschaal aan zou geven. wel weet ik dat je weinig aan het gewicht kunt doen als je vast zit aan die motor en die accu.
Ik denk toch wel dat en extra cell een beter resultaat geeft. zeker in combinatie met een speed 400 6v.
Zelf was ik altijd snel flauw van deze aandrijvingen omdat de vliegduur maar zeer kort is.

Niet dat mijn Vip aandrijving het zo lang uithoud.. meer dan 139 seconden is het niet ;) (maar dan wel met vermogen)

Je kunt het altijd proberen met 7, en er ooit een extra aanknopen of een lipo pakket gebruiken.
Het toestel kan (mits je een beetje kan vliegen, en dus gecontroleerd crashed ;) ) best veel klappen hebben.

groeten Vip-er

O, ja ..het zwaartepunt komt wel best nauwkeurig, hiermee kun je goed regelen of je wel omhoog komt of helemaal niet, of een beetje...

misschien dat de andere heren meer weten over het zwaartepunt.

groeten ..

Met sp400 6V en 7 of 8 cellen 500AR wil het best vliegen, maar het starten is beroerd.
Je moet meteen flinke snelheid opbouwen.
Vliegsnelheid is erg hoog zelfs met een sp400.

In het verleden ook zo'n ding gehad. Van de 10 starts ging het 4 keer fout.
Tegenwoordig start ik het kleine spul aan de tip (tip slinger). In combinatie met lager gewicht door lipo en klein borsteloos mischien nog maar weer eens proberen.

De ME163 is op snelheid ontworpen. Volgens mij symmetrisch profiel met heel klein beetje tipverdraaing. Voor het zwaartepunt moet je er op letten dat je bij hoge snelheid niet zoveel down moet geven dat je de tipverdraaing ongedaan maakt of zelfs de andere kant op. Dit merk je trouwnes snel genoeg. Als je boven een bepaalde snelheid opeens instabiel wordt komt dat omdat je teveel down moet geven voor horizontale vlucht. Zwaartepunt dan naar voren brengen!.
Best mogelijk dat je voor langzaamvlucht, dus bij start en landing wat up moet geven dan. Het is voor snelle vliegende vleugels niet ongebruikelijk om een beetje up te trimmen alleen voor de start.

Back