Me 263

De roerhevels zijn elk met twee GFK pennen verankerd.

IMG_7805.jpeg
IMG_7806.jpeg
 
Bungeehaak van twee lagen 1,5 mm epoxyplaat. Ik gebruik al tientallen jaren naar volle tevredenheid het oude systeem van JePe met wielen en een dunne staaldraad die achter het kistje in een voetrelease wordt vastgehouden. Zo staat de bungeespanning niet op de haak in de wachttijd van “scherpstellen” tot de vrijgave.

IMG_7807.jpeg
IMG_7809.jpeg
IMG_7808.jpeg
 
En zo is de cirkel weer rond. De kleine Me 263 ligt gereed voor de maiden en mag zijn luchtwaardigheid gaan bewijzen.

IMG_7810.jpeg
 
Het krimpen van een cockpitkap met een colafles om de mal van Rob was helaas niet volledig geslaagd. Het resultaat was wel goed genoeg als tijdelijke kap voor de malden.

De mal had ook lichte vervormingen opgelopen doordat het schuim aan de voorkant was ingedrukt bij het krimpen met temperaturen tot boven 150 graden. Daarom moest de mal sowieso worden opgeknapt maar het leek ons beter om een GFK mal te maken.

Dus eerst de mal opgeknapt en met een basis uitgebreid om een negatieve mal te maken.

De schuim oermal heeft het ontvormen niet doorstaan. Gelukkig is de negatieve mal na wat lichte nabewerking goed bruikbaar.

IMG_7845.jpeg
IMG_7846.jpeg
IMG_7847.jpeg
IMG_7848.jpeg
 
Eerst de romp klaarmaken om de kuip voor het onderstel te kunnen lamineren. Dat kan dan in één sessie samen met de mal voor de cockpitkap.

IMG_7849.jpeg
 
Ook de neuswielpoot is verend uitgevoerd, echter stugger dan de mains.
Voor een goede stabiliteit en tracking heb ik gekozen voor een vorkconstructie. De veren zijn om de afgebeelde staaldraad gebogen.
Met de “helmstok” is het neuswiel in principe bestuurbaar te maken. In eerste instantie probeer ik of het star ook lukt. Door de lengte van de dunne draad kan het neuswiel iets meebewegen in een met rudder gestuurde bocht. Althans in theorie…

IMG_7868.jpeg
IMG_7869.jpeg
IMG_7870.jpeg
 
Verder met de afwerking. Paneellijnen invijlen, plamuren, bijwerken en bijspuiten.
De matige spuitbusverf blijft me dwarszitten, het verbruik is hoog en het schap bij de bouwmarkt leek leeg…

IMG_7876.jpeg
IMG_7875.jpeg
 
De knoop doorgehakt en betere verf besteld.
Ik kon de verleiding van officieel Ferrari geel niet weerstaan. Die van Rob wordt immers Ferrari rood.:cool:

IMG_7877.jpeg
 
Back
Top