Me even voorstellen

Gaaf rompje! Wat was jou onderschatting? Was de glas variant te zwak of te zwaar?

Ik denk dat ik mijn Mimi rompje ook zo ga maken. Geen zin in houten onderdeeltjes snijden :)

Welke form-folie gebruik jij?

-Rasmus

Gaaf rompje! Wat was jou onderschatting? Was de glas variant te zwak of te zwaar?

Ik denk dat ik mijn Mimi rompje ook zo ga maken. Geen zin in houten onderdeeltjes snijden :)

Welke form-folie gebruik jij?

-Rasmus

4 keer 25 gr geeft totaal geen stijfheid, is veel te licht en te zwak. Misschien gebruik ik die delen nog wel eens om een HLG te bouwen in depron om indoor te vliegen ;-)
De vormfolie komt van bij R&G, serienummer 390176-035-4 - Vacuum film PO150 XD2, 35 cm. Ik heb een sokkeltje gemaakt van een 5-tal cm hoog waar de rompvorm op komt en onderaan die sokkel is een uitsparing en daar komt de vacuumslang onder, dat geeft rond de vorm en de sokkel een heel strak vacuum. Ik zal vanavond eens proberen om van die constructie wat fotos te nemen.

En het vervolg op het verhaal.

Het bovendeel van de pod in fotos:
het voorbereidend werk, de epoxy, verdunningsmiddel, mal, en het laminaat. Ik heb gekozen voor 2 keer carbon-kevlar en op het zadelgedeelte extra stuk carbon en roving
full

een extra foto van de mal

full

Ik heb positief vorm gemaakt uit schuim en overtrokken met carbon voor stijfheid. Dat alles gaat op een sokkeltje waarin een uitsparing zit voor de vacuumlijn. Mal en sokkel zijn ingepakt in cellofaan vershoudfolie (dat kan je mooi rond zo'n mal spannen. Het groene stukje moet op het zadeldeel het laminaat op zijn plaats houden. Op volgende foto zie je dat onder vacuum

full

En dan tarataratara het resultaat:

full

20 gr is best veel, maar het ziet er wel leuk uit.

full

net echt, of met vleugel...

full

Nog een staartje en we hebben een dlgtje...

Wat heb ik alvast geleerd: bouw eerst je vleugel volledig af vooraleer je aan je romp begint. Dan kan je de goede aansluiting van vleugel en romt garanderen. Ik vrees dat ik de kromming van de onderkant van de vleugel heb onderschat.
Ik vermoed dat ik de onderkant van de vleugel, waar de vleugel de romp raakt, zal moeten opvullen met schuim en dan weer overtrekken met carbon.

Oefening baart kunst...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er idd wel vet uit ;)

Waarom heb je verdunningsmiddel gebruikt?

En nog even een tip: door het carbon heeft je ontvanger geen bereik meer, mischien kan je daarvoor beter een rompje maken met een glasvezel neus, of de antennadraden uit het rompje halen

Ik denk trouwens ook dat je maar 1 laag carbon nodig hebt

Back