Mechanische afstel vraag Trex 450 PRO DFC

Hallo,

vraag 1:
Ben m'n heli mechanisch aan het afstellen en nu moest ik voor de goede werking de Aileron op reverse zetten.
Heb op midstick de swashplate geleveld, gebruik elavator als eik; Pitch en Aileron afgesteld totdat alles netjes was.
Nu moest ik bij L en H stick de travel van Pit en Ail aanpassen. Bij Pit ging dat goed, deze staat op norm, maar bij Ail kan ik de travel niet aanpassen in revers wel in norm. Is dit normaal?
Nu kan ik wel bij H&L stick de Ail als eik aanhouden en Pit & Ele met travel aanpassen maar liever doe ik dat niet, al weet ik niet waarom niet.
Heb ook geprobeerd om in het swashplate menu de waarde van de AIL VAN + naar - te zetten en AIL weer op norm maar dat werke niet, wat precies de
functie van swashplate menu is weet ik nog niet.

vraag 2:
kan ik met de platte kant van de main roter holder de pitchhoek instellen, heb nog geen pitch gauge maar zag op you-tube iemand die het met z'n iphone zo deed.

vraag 3:
in de handleiding van Align staat dat de afstand van de rudder control rod hart op hart 345 mm moet zijn en dat de uitslag van de rotor bladen dan 4 mm moet zijn. Als ik dit doe gaat de heli tegen de klok in draaien.
Is een goed uitgangspunt de tail pitch assembly precies in het midden te zetten. De bewegings ruimte is 18 mm dus het hart van de tpa op 9 mm.
Of moet ik de arm waar de ingkage rod van de tail rudder control op zit ook op 90 graden zetten net als de servo. Dat is nu niet het geval.

Hopelijk ben ik duidelijk, voor velen is dit misschien appeltje eitje maar voor mij is dit de eerste keer dat ik zoiets doe.
Alvast bedankt maar weer.

Hoi Tellys,

als je geen pitch gauge hebt en nog nooit een heli ingesteld hebt,
zou ik da mee niet beginnen, dat lukt niet,

ook is het onduidelijk,
welke fbl unit gebruik je (of gebruik je geen),

ook kan de vraag opduiken, welke zender ontvanger je hebt,

princiep voor vraag 1 is,
je moet zo reversen, dat bij stickinput pitch
de swash naar boven of beneden gaat, dus alle 3 servos gelijk

vraag 2, de pitchhoek instellen doe je in de zender
maar meest in de fbl unit met een pitch gauge,
en dan kijk je of je geen bladspoor hebt op 0 graden

vraag 3, de pitch slider zit in rate mode in het midden
wat betekend, dat de heckrotor rond de 7 graden pitch al heeft,

en voordat je begint,
noem het op wat je hebt, zo als boven beschreven,
handig is het ook (en soms ook een moet),
alles step bij step te doen,
zo kan je bv. geen swash eindpunten instellen,
als je nog geen cyclic ingesteld hebt ...

noem maar alles,
en dan bij 0 beginnen,
bij een fbl heli is dat meest de zender instellen op de unit
zo als 0 punten en minimaal en maximaal stick uitslaag,
pas dan kan je "mechanisch afstellen" zo als jou vraag in de headline is !

Uwe

Ik raad je aan dit "ff" door te lezen.
staat veel in, o.a. ook de antwoorden op je vragen.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

kort:
1: met de reverse functies zorg je dat de servo's werken zoals ze moeten. Ongeacht of de swash alvast de goede kant uit beweegt, als de aileron, elevator en pitch maar de goede actie van de servo's geeft.

Eindpunten hou je normaal op 100. boven en onder.

in het swash menu kun je dan de gehele richting van de functie omdraaien. ging de aileron naar links als je rechts op de zender deed, kun je door die + naar een - te veranderen de functie omdraaien, zodat dit ook goed werkt.
zo ook met pitch en elevator.

de waardes in het swash menu geven de totale uitslag van die functie.
door de pitch waarde te verlagen, krijg je ook minder pitch.
voordeel is, dat je nu d pitch los kan verstellen van de aileron/elevator.
die laatste twee moeten nl gelijk zijn.
en door die waardes aan te passen, kun je de pitch positief en negatief op 10 of 12 graden krijgen.
ele/ail moeten iets van 8 worden.
op jouw manier, met endpoints, krijg je dat nooit voor elkaar.

2: Zonder pitch meter, wordt het hem niet.
swash leveller is in mijn ogen geen must, maar een pitch meter wel.
hoek meten is leuk, je vergeet alleen dat er een tik speling in het geheel zit. dus je zit zomaar een graad mis..

3: Die afstanden in de handleiding zijn leuk, maar je kunt ze beter als beginpunt gebruiken, daarna gewoon je eigen ding doen.
Jouw heli gaat om zijn as draaien, waarschijnlijk heb je dan de gyro in normal staan ?
of je correctierichting is verkeerd. of de servo kan de staartbladen niet in de hoek zetten.
Kan een klein probleem zijn. kan groot zijn.
kan in de gyro, heli, zender zitten. kan ook in de afstelling zitten.
Daarvoor moet je wat meer info geven..
Welke gyro, welke stand (heading hold of normal), correctierichting goed..

wat voor onze antwoorden naar jou wel handig is, heb je eerder met heli's gevlogen?
totale onbekendheid met heli's kan namelijk ook wel eens voor rare problemen zorgen
een locatie in je profiel is dan wel makkelijk, als je bij mij in de buurt zit, mag je een keer langskomen op de club (zit ook hier in de buurt)

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de bladen eraf haalt, en twee schroevendraaiers of zo door de boutgaten steekt (strak passend!), dan kun je die gebruiken om ze uit te lijnen met de hoofdas. En met elkaar. Een pitchmeter is waarschijnlijk nauwkeuriger, maar dit werkt ook. Alleen heb je er niks aan als je de maximale bladhoeken wilt instellen.
Voor de rest is het meeste al gezegd.

... dat heb ik idd nog niet gehoord, maar het zou werken,
je vind de 0 graden, maar helaas verder niks...

koop een pitchmeter, die gebruik je altijd,
je moet een linkje verwisselen, of een as,
of je hebt een kleine crash,
altijd moet je weer na meten,

maar leuk bedacht

Dan ga je in twee uiterste speling toestanden zitten.
Niet erg als het niet zoveel uitmaakt, maar alle beetjes helpen..

Speling kan al voor een graad verschil zorgen..

Dan ga je in twee uiterste speling toestanden zitten.
Niet erg als het niet zoveel uitmaakt, maar alle beetjes helpen..

Speling kan al voor een graad verschil zorgen..
Mijn 450 pak ik tegenwoordig ook op die manier aan.

Een (lees: mijn) digitale pitch meter op de kleine bladen van de 450 zorgt in mijn geval ook al snel voor een graad verschil. (0º pitch -> max -> 0º pitch is ineens 1º of -1º oid)

Digitale pitch meters wordt ik ook gek van. bijna niet mogelijk om het altijd exact 0 te krijgen..
degene die ik toen even mocht lenen, was op een tiende nauwkeurig, kreeg de heli niet goed.

mooie is ook, dat het uitmaakte of ik het blad werkelijk strekte, iets naar voren of iets naar achter in de houder zette.
Dat bevestigde mijn theorie dat de speling in het systeem ook een hoop verziekt als je een heli 100% correct en netjes af wilt stellen.
je moet gewoon met die speling omgaan.

allebei de bladen 1 kant op zoek je een uiterste van de speling op.
Puntje bij paaltje zal hij midstick niet 100 staan, en je uiterste pitchstanden zullen niet geheel correct zijn.

persoonlijk vind ik het een methode waarbij je zeker weet dat het niet helemaal klopt.
het is beter dan niet afstellen en gewoon gaan vliegen.. en je weet dat je ergens in de buurt zit.

analoge pitch meter (gebruik ik) weet je dat je dicht in de buurt van de waarheid zit.

digitaal weet je dat je er zo dicht mogelijk bij in de buurt zit. alleen ga je dan misschien een tikkie te ver, als je hem maar goed interpreteert.

Als je je methode maar op zijn waarde weet te schatten. een heli gaat echt niet binnen 1 graad afwijking van goed naar bagger qua vlieggedrag.
zeker een sportvlieger zal het niet zomaar merken.
ga je grenzen opzoeken (lage toerentallen, 3d vliegen) moet je toch wel weten dat het goed staat

Misschien nog een belangrijke tip: zorg dat initiëel de pitchcurve lineair in je zender staat (en bij midstick op nul komt).
Ik kreeg mijn swash bij de eerste afstelling niet goed. En dat was de reden waarom.

over curves: als je de regelaar met piepjes instelt (dus met de gasstick naar volgas, midden en onderin), zorg dat de throttle curve van 0 naar 100 loopt ;-)

heeft mij wel eens een hoop tijd gekost voor ik er achter was waarom dat stomme ding niet in instelmodus wilde gaan..

Haha! Heb ik ook eens een namiddag op zitten zoeken.

Die curves in je zender lineair van 0-100 (voor de throttle dan, en van -12 tot +12°) zetten lees je bijna nooit. En toch is het wel erg belangrijk bij een heli afstellen, ESC instellen,...

Ik ben een autodidact. Leer dus vrijwel alles door zelfstudie en zelf dan overal alle nodige info zoeken, samenrapen, lezen,.... Ook het helivliegen heb ik me zo geleerd. En het afstellen van de heli. Vervelend wanneer je dan niet alle info krijgt en je er achter moet komen dat de instelling curves ook van invloed zijn. Nu ja, dat is eigen aan het autodidactief leren. ;)

Misschien nog een belangrijke bij het heli afstellen:
- nieuw zender model kiezen (heli)
- swash type instellen
- dan pas de heli beginnen afstellen en andere instellingen aanpassen (zoals servo reverse, swash mix,...)

Back