Meer PK's nodig !!

Kijk, Da's mooi dat er wat gevonden is.
Allicht dat het verhelpen van die euvels wat bijdraagd aan het herstel van wat meer vermogen Cor.
Kompressieverlies door losse kopbouten is zowiezo een vermogen opvreter :cry:

Hydrostatisch aangedreven is dat je motor een Hydrolische pomp laat draaien en met de olie onder hoge druk, gestuurd dmv hydrolishe kleppen, laat je het maaidek draaien en/of de aandrijving naar de wielen.
Ik vroeg hiernaar omdat met dit type aandrijving geen slipgevoelige V-snaren nodig zijn en met een conventionele "mechanische" aandrijving wel.
Vaak zijn die snaren een "pain in the ass" om goed op spanning te krijgen, dat de boel niet gaat slippen of dat de pulley's waar de snaren in lopen slijten (flanken worden hol)
Zodat je de kracht niet op de snaar goed kunt overbrengen--------> piepen en slippende snaartjes.
Ik hou meer van piepende bandjes overigens 8)
Groeten,

Eric.

erichevy:

Ahh, er zit zeker geen hydroliekpomp in , zo te zien wordt alles aangedreven met kettingen en tandwielen. behalve de koelvin zie ik niets met snaren aangedreven.

As woensdag weer thuis en ga direct dit beestje eens op de weide uitproberen.

Techneut zei trouwens ook dat hij van de winter; als hij teruggaat voor het scheurtje in carter. dat hij meteen iets in de motor gaat renoveren. maar de duitse term kan ik me niet meer herinneren. hij had het over een ventiel en iets van kool......
maar we zullen zien . :-)

Hallo Cor,

Met kettingen da's ook mooi, die slippen niet gauw...
Je techneut zal de kleppen (ventielen) bedoelen (in de cylinderkop)
Lijkt me een goed plan om die cylinderkop(pen) eens te demonteren en de kleppen schoon te maken en opnieuw even op de klepzittingen in te slijpen zodat de kleppen weer goed sluiten en daarmee heb je weer betere kompressie.

Succes voor as Woensdag!
Grt,
Eric.

:lol: Ja hoor..... eindelijk ..... het is gevonden :D

Bij ons zijn veel werken aan de gang o.a. een graafmachine is al een aantal weken bezig en heeft vol bewondering...... of was het afschuw naar de mahtrac gekeken :?: en hij kwam gisteravond (op zijn laatste dag graven) met een mogelijk probleem..... Hij zei , heb je de ontsteking wel eens nageken?

Ik:" nee, want ik weet niets van benzinemotoren. een paar minuten later: tot de conclusie gekomen dat 1 cilnder niets meer doet, ontsteking doet het goed, maar er gebeurd niets in die cilinder. zodra de onsteking van de werkende cilinder wordt afgenomen valt de motor dood.

Dus aan 1 kant ben ik erg blij , het ligt dus niet aan mij (ik verdacht mezelf al omdat ik geen volwaardige boer ben :roll:) maar het ligt dus gewoon aan de mahtrac zelf. Origineel heeft hij 17 PK, maar met maar 1 cilnder en de werkende moet nog eens de dode cilinder meenemen, tja, wat blijft er dan over :cry:

Over een 2-3 weken komt er een andere motor in, ik heb afgesproken om nog ff een paar weken zo door te tobben ( met het prachtige weer hier moet er natuurlijk gehooid worden) en over een paar weken gaan we de andere motor inbouwen, ze hebben nog zo'n zelfde motor liggen die helemaal ok schijnt te zijn .

8)

Mooi dat het gevonden is Cor.
Dat kost zeker veel vermogen als je dan op 1 pit loopt ipv 2 :wink:

Maai ze!
Grt,
Eric.

Afgelopen week een andere motor ingebouwd.... toch nog een uur of 4 aan gewekt met 4 man :? . Maar deze motor loopt al een heel stuk beter, veel meer vermogen met veel minder toeren. Helaas nog niet op de weide kunnen proberen (teveel regen), maar dat zal nu wel loslopen........ ik ben weer een blij man :D

cor

Mooi!
Dat je het "verloren" vermogen weer gevonden hebt Cor.
Ga het maar snel uitproberen, en maak een wheelie voor mij, ok?

Eric.

Het "verloren" vermogen WAS terug....... en is weer weg. :?

Zoals gezegd is er een andere motor ingegaan, ongeveer even oud, maar liep veel beter , en wat een vermogen........ voor een paar uur :cry: . na een paar uur gemaaid te hebben waren de PK's ineens ezels geworden 8O , weg vermogen.

Na de motor wat opengeschroefd te hebben bleek dat een van de boegies volledig onder de olie-drek te zitten en dus geen vonken meer gaf, na dit te hebben schoongemaakt liept tie weer als trein en de ezels weer terug ingeruild voor paarden . De andere bougie was ook niet helemaal optimaal, keramiek was gebroken en lag in de cilnder onder de bougie.

MAAR, Ik heb toch wat probleempjes gevonden in/met de motor:
-op de zuigers lag ongeveer een mm olie .
-de motor lekt veel olie uit de "naden" (daar waar de onderdelen geschroefd zijn).
-er komt heel veel blauwe rook uit de uitlaat
-olie verbruik is heel hoog

Ik heb de techneut met wie ik de motor heb vervangen gebeld en we gaan de motor "reviseren" zegt hij. hij heeft nieuwe veren voor de zuigers besteld en we gaan (overal) de pakking vervangen.

De vragen die ik heb:
-Als een motor gereviseerd word, behalve de veren rond de zuigers wat wordt er normaal nog meer vervangen?
-De bougie waarvan het keramiek los in de cilinder lag, is deze nog inorde, kan het kwaad. (zuiger/cilinder e.d. zag er onbeschadigd uit).
-de in/uitlaat poort waren zwart en "drekkig" van de olie, ik neem aan dat schoonmaken goed en genoeg is?

de soap continues :roll: ,

Cor

corvl zei:
De vragen die ik heb:
-Als een motor gereviseerd word, behalve de veren rond de zuigers wat wordt er normaal nog meer vervangen?
Hangt er van af hoe "versleten" de motor is .... lagerwerk (o.a. krukas+zuigerpen), en bij te veel speling moet je ook de zuigers vervangen door een overmaat zuiger, nadat de cilinders uitgehoond zijn, koppen vlakken .... als je pech hebt is de revisie van een oude motor een "bodemloze" put .....
-De bougie waarvan het keramiek los in de cilinder lag, is deze nog inorde, kan het kwaad. (zuiger/cilinder e.d. zag er onbeschadigd uit).
ja het kan (veel) kwaad, maar het ziet er na uit dat je mazzel gehad hebt ....
-de in/uitlaat poort waren zwart en "drekkig" van de olie, ik neem aan dat schoonmaken goed en genoeg is?
een goede stoomcleaner doet wonderen ....

de soap continues :roll: ,

Cor

Back