Meer reikwijdte

Dag Ernst. Rhelie zit op 40 Mhz had ik begrepen. De zaak is natuurlijk van alle kanten niet ideaal maar Rhelie verlangt ook niet veel. 50 meter meer zou al mooi zijn. Dat moet toch makkelijk te doen zijn. En wat jij zegt dus aan de ontvangst antenne iets proberen te verbeteren is ook de moeite waard maar het blijft proberen.

tieske

Er moet zeker meer inzitten, want als mijn kisten maar 50 meter bereik hadden, dan zou ik een groot probleem hebben. Ja dat is dan wel een zicht verbinding, maar toch.
Er komt eigenlijk wel een beetje het idee bij me op dat ook dat kwaliteit van zijn set, kringen, inganstrap e.d. wel eens te wensen zouden kunnen laten.
Als hij zijn (alu?) grondplaat van zijn auto nou eens aard met een sleepcontact? Of in het geval van een plastic plaat er een alu folie of plaat onder zet? Dan heeft ie toch een massavlak. Ik blijf erbij dat met een langere antenne winst te halen is, zeg maar het kinderfietsjes effect.
RG-tuinslang aan de zender, sprietje op het dak en rijden maar. De hele buurt door zeker weten!
En dan een katte, sorry, autoluikje in de achterdeur, ik zie het helemaal voor me. 8)

Kattenluikje hahaha! Hartelijk Bedankt voor alle tips, ik ga zeker alles uitproberen en zonodig nog een verdieping hoger zitten. Het doet een beetje denken aan het marswagentje als je er mee bezig bent. Veel meer dan 150 meter kan ik toch niet rijden omdat dan het beeld wegvalt. Al met al maak ik de buurt onveilig met het mysterieuze autootje.

Nog een suggestie. Laat je ontvanger eens testen of hij wel optimaal afgeregeld is. Ook dat kan een heleboel reikwijdte schelen.
Als je nu een korte antenne gebruikt wat doe je met de rest van de draad? Heb je die opgerold? Als dat zo is dan is die spoel, want dat is een opgerolde antenne, een groot deel van de oorzaak.
Ik blijf er bij dat je de meeste winst kan verwachten bij verbeteringen aan de ontvanger kant.
Tieske zou als (ex) radioamateur moeten weten dat je niet zo maar een externe antenne op het dak via een draad aan je antenne van je zender kunt hangen om meer reikwijdte te krijgen. Wanneer je op de juiste manier een externe antenne aansluit op je zender ben ik het met hem eens dat je daarna een bereik van kilometers zult hebben.

De lengte van die antenne zal best kloppen. Het probleem is dat hij zo laag bij de grond zit!!!!! Hoe hoger je hem kunt krijgen hoe beter. Als je hier eens kijkt dan vindt je een interessant verhaaltje over de lengte van ontvanger antennes.

Rhelie de antenne lengte zal heus wel kloppen. Als je een betere ontvanger hebt liggen kan dat ook al helpen.
Maar ik wil even uitleggen warom ik er voorstander van ben om de zendantenne te veranderen en niet de ontvangstantenne.
De lucht zit vol met radio signalen. Dus ook in jou straat. Niet alleen van zenders bij jou in de buurt zoals babyfoons portofoons telefoons en noem maar op maar signalen uitgezonden van over de hele wereld. Van heel veel van die signalen heb je geen last maar er zijn er ook heel veel die je ontvanger binnen komen. Deze zorgen er voor dat er een bepaald ruisniveau in je ontvanger heerst. Het signaal van de zender moet nu sterker zijn dan dat ruisniveau. Als je auto verder weg gaat komt het signaal niet meer boven de ruis.
Als je er nu voor zorgt dat je ontvanger meer ontvangt zijn daar ook de vreemde signalen bij en word het ruis niveau ook hoger.
Dus aan de ontvangst zijde versterk je niet alleen jou signaal maar ook al die andere die je niet wil ontvangen.
Alleen een betere ontvanger zou hier uitkomst kunnen bieden.
Als je echter jou zendsignaal kunt versterken gebeurt er met de vreemde signalen niets en komt jou signaal beter boven de ruis zodat je verder weg kunt rijden.

tieske

Ik heb nog wel een IPD ontvanger liggen van Multiplex, die heeft een veel langere antenne. Zet ik er een lange spriet op en proberen maar :)

o jee :D , goed dat ik t weet dat je 2 hoog zit rene , hahaha , binnekort te koop een baja king alleen zonder zender dan !!!!! hahaha .

Ik denk dat het allemaal niets uitmaakt wat jullie aan het doen zijn.
De TV zender overstraalt de ontvanger.
M.a.w. de ontvanger wordt door de straling van de TV zender geblokkeerd.
Waarschijnlijk is de Tv zender niet smalbandig of gooit ie een hoop harmonischen er uit.
Ik denk dat je je tv zendertje onder handen moet nemen, die antenne een stuk bij je ontvanger vandaan halen, evt tv zender inblikken en een ander antennetje gebruiken (geen draadje maar een afgestemde antenne) daarmee zal ook je bereik van je tv zender beter worden en gooit hij minder rotzooi de ether in (staat beter 1:1 in bakkie taal).

succes

Voor die TV zender hoef je echt niet bang te zijn!! Deze zit op een dusdanige hoge frequentie (1,2GHz of 2,4GHz) dat storing op de lage besturingsfrequentie zo goed als uitgesloten is.

Back