Ik heb een depron SAAB Draken die prima vliegt. Aandrijving is een 2825 1950kV outrunner met een 6x4 prop op 3S. Daarmee haalt hij maximaal zo'n 75km/u IAS. Niet heel snel dus. Nu heb ik een paar opties om, behalve wat extra stroomlijn, meer snelheid te krijgen: Een 6x6 prop op dezelfde motor Een 2212 2200kV met de 6x4 Een 2212 2700kV met de 6x4 Wat zou de meeste extra 'push' geven? N.b. uiteraard zal ik het ampèrage meten om er een adequate esc tussen te hangen.
Om echt harder te gaan heb je meer propellor spoed nodig. Een 6X8 propellor geeft bij hetzelfde KV de dubbele snelheid. (Als het model het aan kan) Een 6X8 propellor is volgens mij lastig verkrijgbaar. Een 7X8 propellor is wel verkrijgbaar. De data kun je in Ecalc invoeren, de setup die je nodig hebt rolt er van zelf uit. Grt, Arnoud.
Als je de aandrijving gaat veranderen moet je wel kijken of het allemaal wel heel blijft, Een 6x6 prop zal zeker 20% meer stroom trekken en een motor met een hoger KV met dezelfde prop nog meer. Die 2700 KV optie is wat rendement betreft geen goed idee, dat draait ie 28000 rpm, maakt herrie en vreet stroom. Inderdaad Ecalc gebruiken, dan krijg je een benadering. En... de ene prop is de andere niet, de APC E doen het altijd wel redelijk. Je kan een 7 inch prop aftoppen zodat ie 6 inch word, daarna wel weer goed uitbalanceren. GJ
Heb ook een setje propellers aangeschaft en ben gaan testen op de vermogensbank. Een 6x4 op 3S geeft maximaal 484 gram stuwkracht, heeft hierbij 14,4Amp nodig. Hier is duidelijk dat met 8x6 naar 612gram kracht gaat (bij 20Amp), maar efficientie is een stukje minder goed. Topsnelheid zal wel hoger zijn. 8x4 slow fly prop geeft wel veel stuwkracht, 830gram (bij 20Amp). Wil je topsnelheid dan wil je veel spoed, de 8x6 zal ook een goede optie kunnen zijn. groet, Arjan
Hoi Arjan, Bedankt voor de grafiek. Die is wel verhelderend. Alleen ben ik beperkt tot 6inch props, wil ik niet bij elke landing een prop breken of de motorsteun forceren. Zie foto.
Inmiddels een eerste test op de werkbank gedaan: 6x4 trekt 16,3A 6x6: 20,3A 6x8 (een ingekorte 7x8): 29,6A De regelaar is - voor wat het waard is - 30A, en ik vlieg niet veel volgas dus ik denk dat ik het erop kan wagen met de 6x8.
Je kan beter wel volgas vliegen. In deellast wordt de regelaar zwaarder belast. En bedenk, de statische waardes zeggen niets. Als ik mijn F5B kist statisch meette kwam ik bij 4S over de 450A. In de vlucht nam dat af tot 250, vooral bij props met een hoge pitch. GJ
Ik probeer nog iets anders: in plaats van een 3S 2200 die ik tot nu toe gebruikte heb ik 3S 1800 lipo's besteld. Scheelt toch pakweg 40 gram en hopelijk een betere balans (in de achterste positie van de lipo moet ik nu nog flink up trimmen of wat lood achterop plakken). Ik ben benieuwd. Eind komende week lijkt het wat rustiger te worden qua wind.