Meer stroom voor dezelfde motor bij minder wikkelingen?

Al een tijdje verbaas ik me, dat bij dezelfde type motoren, waarbij alleen de aantal wikkelingen anders zijn, de een meer stroom aankan dan de andere.(minder gewikkelde motoren kunnen meer stroom aan)
Aangzien de spanning gelijk blijft, kan je dus meer vermogen uit een motor halen met minder wikkelingen?

Je hebt toch altijd dat een max vermogen dat een motor aankan? ik bedoel, je hebt nooit een rendement van 100% , dus de warmte zal weg moeten kunnen. Ik weet dat de stroom de verliezen grotendeels bepaald, maar je kan toch niet eindeloos de spanning opvoeren(bij dezelfde stroom), om meer vermogen eruit te kunnen halen(isolatie en extreme toerentallen nagelaten). Op een gegeven moment wordt je motor toch te warm(>lager rendement).

Klopt het dat je meer vermogen uit een minder gewikkelde(serie natuurlijk) motor meer vermogen kan uithalen?

ps. ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik kan mezelf niet zo goed formuleren.

Het vermogen dat een motor aankan, wordt voornamelijk bepaald door de motorafmetingen (size matters ;)), niet door het aantal wikkelingen. Het aantal wikkelingen bepaald bij welk toerental het vermogen geleverd wordt.
Wel is het zo dat bij een lager aantal wikkelingen (en gelijkblijvende spanning) het toerental en de stroom omhoog gaan. Minder wikkelingen betekent dat je dikkere draad kunt gebruiken zodat de motor die hogere stroom ook kan hanteren.

grootte(massa) is belangrijk voor het vermogen dus, wist ik eigenlijk wel, maar kwam niet over in mijn eerste post :oops:

ron zei:
Het aantal wikkelingen bepaald bij welk toerental het vermogen geleverd wordt.
Gaat me even te snel. dus je maximale vermogen heeft dus te maken met het aantal wikkelingen :? :?: :?:

Maar als ik het goed begrijp heb je dus als 2 limieten. Het max. vermogen. (onafhankelijk van de aantal wikkelingen)
en de stroom (wel afhankelijk van de wikkelingen)

Een voorbeeldje, een axi 2826/8 en een axi 2826/12(laatste getal geeft het aantal wikkelingen aan.)
Beide motoren zijn even zwaar(groot) dus zouden evenveel vermogen aankunnen, maar de 8turns kan 55 A/30 s
en de 12 turns 37 A/60 s
:?
dan zou de 8 toch meer vermogen kunnen leveren?
dan kan toch eigenlijk niet kloppen?

Alvast bedankt

Je verwart stroom (Ampère) met vermogen (Watt).

Je kunt inderdaad )losjes) spreken over twee limieten, voor stroom en vermogen.

Het aantal wikkelingen bepaalt het motorkarakter. Veel wikkelingen hoog koppel per Ampère (Kt) en laag toerental per Volt (Kv), weinig wikkelingen geeft een laag koppel per Ampère (Kt) en hoog toerental per Volt (Kv). Vermogen is koppel * toerental. Dus per saldo maakt het voor het motorvermogen niets uit of je koppel danwel toerental verdubbelt.

Hetzelfde krijg je als je een ferrari motor of formule 1 motor vergelijkt met een amerikaanse v8. beiden misschien evenveel vermogen alleen de ene heeft daarvoor 9000 toeren nodig en de andere heeft met een 3000 al dat vermogen.

Hierdoor krijg je een ander toepassingsgebied..
Zet maar eens een formule 1 motor in een vrachtauto.. denk niet dat dat goed gaat werken ;)

Groeten Vincent

De afmetingen van de stator en de rotor zijn belangrijk omdat die bepalen hoeveel magnetisme er door dat metaal heen kan. De hoeveelheid magnetisme dat wordt opgewekt wordt bepaald door het aantal windingen en de stroom die erdoor loopt. Zo kan je 10A laten lopen door 10 windingen. Dat geeft dan 100 amperewindingen (100AW). Hetzelfde kan je berijken door 2A te laten lopen door 50 windingen of 50A door 2 windingen.
Stel dat het metaal voldoende groot is om het magnetisme te geleiden dat wordt opgewekt door 100AW. Hoe je daar aan komt maakt even niet uit. Ga je dan meer windingen gebruiken of meer stroom erdoor sturen dan zal er dus meer magnetisme opgewekt worden. Helaas kan het metaal van de stator en de rotor dat niet meer geleiden dus zal dat extra magnetisme niet gebruikt kunnen worden om de motor sneller te laten draaien of een groter koppel te laten leveren. Het resultaat is dat je motor daardoor alleen maar warmer wordt en er zelfs kapot van kan gaan.
Wil je toch meer vermogen (hoger koppel en/of toerental) dan zal je meer magnetisme moeten kunnen geleiden dus zal je meer ijzer in de stator en de rotor moeten hebben. Deze zullen dus groter moeten worden.
Iets wat ook wel eens wordt vergeten is dat lucht een vrij slechte geleider is voor magnetisme. Als je een vrij grote luchtspleet hebt tussen de stator en de rotor zal daar vrij veel verlies in optreden. Als je die luchtspleet kleiner kunt maken zal dat de efficiëntie van de motor duidelijk groter maken en zal er er ook meer vermogen uit kunnen krijgen zonder dat de motor warmer zal worden.

Dit verhaal geldt voor ALLE elektromotoren. Gelijkspanning en wisselspanning. Borstel motoren en borstelloos. Bij veel gelijkspanning borstelmotoren zal de stator bijna altijd gevormt worden door de magneet (magneten) die aan de binnenkant van het metalen huis zitten gelijmd.

alle 3 verhalen zijn eigenlijk wel duidelijk, bedankt daarvoor :D

toch zit er nog iets te knagen...
Je hebt dus een max. stroom en ook een max. vermogen(warmte moet ook nog weg kunnen, dus mag het totale vermogen niet te hoog zijn)
2 linkje van axi motoren:
AXI 2826/8
AXI 2826/12
De 28 zal wel voor statordiameter staan, de 26 statorlengte
Beide zijn dus even groot(en zwaar)
De laatste getal is de aantal wikkelingen.
zoals je kan zien is de piekstroom van de 8 turns groter. En aangezien de spanning(theoretisch) gelijk blijft, zal dus het max. ingaande vermogen van de 8 groter zijn.
Maar volgens jullie zou het maximale uitgaande vermogen bij beide even groot zijn. Dus is het rendement gewoon een stuk lager, als je die hogere stroom hebt bij de 8 turns.(om de reden die Ernst al aangaf)

klopt dit?

ps. waarom doen de linkjes het niet?

Back