meerdere bootjes met gps aansturen

Discussie in 'Multicopters' gestart door crazykuki, 9 nov 2011.

  1. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    ik weet niet goed waar ik het zou moeten plaatsen, vandaar in het multirotor gedeelte.
    hier zitten trouwens ook de meeste pro's met GPS ervaring.

    Wat ik zou willen doen is 20 bollen in een zwembad laten rondvaren.
    Iedere bol vaart lukraak rond.
    Op een computer of ipad is een topshot te zien van het zwembad.
    Als op de computer of ipad echter een plaats in het zwembad wordt aangeduid varen alle bollen daar naartoe.
    Lijkt me leuk om eens uit te voeren, weet alleen niet of dit haalbaar is?

    Mvg

    Kurt
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Alles is haalbaar, mits er voldoende geld/tijd in word gestopt

    Indien je zelf over programmeer capaciteiten beschikt, is het technisch best haalbaar..
    Of de geldbuidel het volhoud, is de volgende vraag..
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Waarbij je je ook moet afvragen of de nauwkeurigheid van het GPS-systeem, voor gewone stervelingen ca. 10 meter, voldoende is.
     
  4. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik denk dat je het volgende nodig hebt (naast een microcontroller en de nodige besturing):
    - Gevoelige GPS 5Hz-10Hz update rate
    - Elektronisch kompas en tilt compensatie
    - RF TX/RX module om te vertellen waar ze heen moeten (niet geheel legaal indien geen zendamateur)

    Met de GPS kun je (tot zo'n 5 tot 10 meter nauwkeurig) je plaats bepalen. Je zult last krijgen van reflecties nabij het wateroppervlak en bij gebruik binnen is de demping van het signaal aanmerkelijk groteren dus de nauwkeurigheid minder. Het elektronisch kompas heb je nodig om je richting (heading) te bepalen als er geen voorwaartse snelheid is. De tilt compensatie van het kompas zal de afwijking door golfslag moeten compenseren.

    Of als alternatief met optische sensoren, een markeringspunt maken en zorgen dat de sensoren dit oppikken en er heen gaan. Nog gekker is allemaal ultrasoon geluid meegeven zodat ze ook onderling kunnen communiceren. Met ultrasoon kan de afstand onderling bepaald worden etc. Maar dan loopt het technisch aardig uit de hand. ;)
     
  5. Moelie2001

    Moelie2001

    Lid geworden:
    24 jul 2005
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Etten-Leur
    Vergeet je niet een taxi te bestellen.
     
  6. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Tilt comp is voor een paar tientjes op te lossen met een hh gyro. Afstand bepaling tot andere bootjes is eitje met parkeer sensoren (15eur/setje). Het programeren kan daarvan low basic en op incect nivo reactief.
    En inderdaad zoals eerder al genoemd kan er met IR ook een locatie aanduiding worden gegeven. Als de privé zone van de sensors dan beperkt word kunnen de bootje eenvoudig met electronica uit kinder speelgoed worden opgelost dmv light following/ seeking :D
    Op diemanier worden de bootjes autonoom en voor een paar honderd euro heb je je zwembad vol ;)
     

Deel Deze Pagina