Meest gebruikte stekkers?

  • Topicstarter Topicstarter crashburn
  • Startdatum Startdatum
@theusie, dit topic is bijna een jaar oud... maargoed, om antwoord op je vraag te geven,. ja, dat kan.
Dit komt doordat ik heel veel de zoekfunctie gebruik, maar toch niet altijd alle info terug vind, en ik zou niet graag een nieuw topic open doen voor zo een onbenulligheid, en dan door 10 man afgeschoten worden ;)
 
Die XT60 vind ik een regelrechte ramp.
Ze smelten als de ziekte, en het is een gepiel met krimpkousjes.
 
Die XT60 vind ik een regelrechte ramp.
Ze smelten als de ziekte, en het is een gepiel met krimpkousjes.

Je moet ze ook niet met een brander solderen . :rolling:

En wat zou er smelten als je die met een 60watt boutje soldeert .
Bij mij helemaal niks , en een krimkousje er op zetten mag al helemaal geen probleem zijn .

Mvg Johan
 
25-50 watt soldeerdboutje, een instelbare, werkt perfect.. ik gebruik die xt60 vaak nog wel 2 of 3 keer... ze zijn gewoon stukken handiger dan deans, zowel als gebruik, als bij het solderen..
 
Je moet ze ook niet met een brander solderen . :rolling:

En wat zou er smelten als je die met een 60watt boutje soldeert .
Bij mij helemaal niks , en een krimkousje er op zetten mag al helemaal geen probleem zijn .

Mvg Johan

Helemaal mee eens, je moet wel goed je best doen om zoveel te stoken dat de ESC beschadigt.... Tegen die tijd is de mantel van de draad al lang verbrand... Het is belangrijk om de verbinding goed te verhitten zodat er echt een volledige door-en-door vloeiing plaats vindt. Doe je dat niet, of je beweegt de verbinding tijdens afkoeling, dan krijg je een koude las. En daar kom je achter als je model op de grond ligt... :rolleyes:
 
Ik soldeer met een soldeer station, gewoon op 350 graden.
En keer op keer worden die rotdingen zo breed als brussel,
zelfs in mijn klembek soldeer hulpje om de hitte af te voeren.
Die deans braad ik zelfs op 450 graden omdat die dikke draden dan lekker het tin aan hechten.

Dus tsja, ikke nie wete. ;)
 
Jou soldeerstation zal het probleem wel zijn .

Wat heb je aan een temperatuur als de punt de warmte gelijk kwijt is , en dan moet je wachten tot de bout weer warm word en dan smelt ook het plastik.

Ik soldeer z,n draad binnen 3 sec en dan word het plastik niet heet.

Mvg Johan
 
Zit daar zo'n heel klein puntje op als op de foto? Misschien is dat wel het probleem, de warmte moet wel overgedragen kunnen worden....
 
Je hebt gewoon te weinig material in je punt zitten , dit koelt direkt af als je tegen koper komt wat een groter volume heeft .

Zou je een 40 watt Weller boutje nemen (waar ik ze ook mee soldeer) heb je dat probleem niet omdat de punt veel dikker is .

Kan je geen dikkere punt voor het station kopen ?

Mvg Johan
 
Tsja, of je kunt de bout de schuld geven of je kunt gewoon lezen. ;)
Bij deans vloeit het direct, geen enkel probleem.
Bij die hobbyking dingen hoeft ik echt niet lang te stoken voor ze krom gaan.
 
de deans soldeer jij op 450 graden ;) dat is 80% vermogen
de andere op 350 graden dat is 60% vermogen.

bij het solderen van dit soort massa moet je juist zoveel mogelijk vermogen gebruiken.
Hoe langer je moet stoken voor de soldering hoe meer de warmte zich uitbreid.

ik gebruikte vroeger een aoyue 968 en sindskort een 2738. beiden hebben er geen problemen mee. Wel gebruik ik voor dikker dan 4mm een grotere punt. Het liefst plat.
 
Ik heb een weller boutje met een fijne punt. Om het oppervlak te vergroten "hang" ik er vlak voor het solderen even een druppeltje soldeer aan.. met hoge temperaturen moet je wel een beetje oppassen dat het soldeer wel blijft vloeien. Ook duurt het wat langer voor de tin weer gestold is waardoor de soldering kan bewegen voor hij goed vast zit.

Maarten
 
Hoe heet soldeer je????? 250 graden is meeeeeeeer dan voldoende. Hiermee soldeer ik dikke en dunnen draden. Stekkers (goedkope imitatie en originelen) smelten dan nooit. 450 graden is echt gekkenwerk, je soldeer verbrand dan compleet. Iemand een cursus solderen nodig? Je mag altijd langskomen hoor :)

Temp geregeld soldeerstation is dan wel een must ;) Temp hoeft nooit hoog te zijn zolang hij maar vermogen kan pompen als het nodig is.
 
Tsja, je vind het misschien verkeerd hoe ik het doe, maar het gaat best lekker zo hoor. ;)
En ook ik doe altijd eerst wat tin aan mijn punt, bijde delen tegen vloeipunt aan verwarmen,
op elkaar met boutje ertussen, eruit trekken en hop, keurige verbinding met mijn Deans.
Bij die X60 dingen moet ik ze eerst vol laten lopen met tin en dan is het eigenlijk al telaat..

Ik gebruik wel nog een rol "oud" soldeertin met lood en harskern.
Vind het iig lekkerder solderen dan die nieuwe zilver troep. ;)
 
Je moet altijd beide delen voor vertinnen voor een goed resultaat. Een dikke kabel heeft meer tijd nodig dan een stekker bv en de stekker zal smelten. Als de draad voorvertind is gaat het samen voegen veel sneller en makkelijker.
 
Ik heb tot nu toe tamiya, deans, xt60, 4 en 6mm goudstekkers en traxxas gebruikt.

Tamiya is prul.
De goudstekkers zijn prima, maar sommige vind ik te lastig los te krijgen en de losse maken mij te snel kortsluiting.
Deans vind ik lastig te solderen met dikke kabels, je hebt weer krimkousen nodig en ik vind ze erg slecht los te krijgen.
XT60 zijn prima connectors, alleen krijg ik ze nog lastiger los. Ben dan veel te bang dat ik er een draad aftrek.

Traxxas stekkers winnen het bij mij. Heb alles hiernaar omgezet. Lekker makkelijk te solderen. Geen krimkous meer nodig. Zit goed vast, maar heeft genoeg oppervlak om ze weer eenvoudig los te krijgen. Bij hobbycity hebben ze een kloon voor weinig die perfect zit en ook goed met de originele traxxas werkt. Enige nadeel is dat ze iets zwaarder zijn dan de XT60 of deans (1 tot 3 gram).
 
Dat klopt, Tadango. ;) Was ik vergeten te vermelden.
Ik verzuip de draad altijd eerst tot hij een mooi vertind kopje heeft.
Op de deans leg ik ook altijd eerst een tin slakje.

Bij die XT60 gaat dat echter iets moeilijker, en echt, bij mij smelten ze.
Ik heb alles al geprobeerd, ik snap niet wat ik nu verkeerd doe.
Als ik het ding vol laat lopen met tin duurt dat nooit meer dan 3 minuten,
en voor ik dat doe heb ik de draad al vertind en verwarmd om het er meteen bij te proppen.
Maar dat mag bij mij niet baten schijnbaar.

Schiet mij maar lek. ;)

En ik snap niet helemaal wat het probleem is met deans en dikke draden.
Plek zat toch? En volgens mij krijg je 12AWG nieteens in die XT60 gaatjes?
Dat ze stroef gaan heeft er meestal mee temaken dat er 2 verschillende "merken" deans door elkaar gebruikt worden.
Goedkope chinese namaak + echte deans = behoorlijk stroef, maar 2 van dezelfde werkt bij mij als een trein. ;)
Vind vind die XT60, net als die rode dingen van jamaha trouwens, juist moeilijk in elkaar gaan.
Soms lijnen de plugjes niet mooi uit op elkaar en dan is het even wiebelen voor het erin schiet.
 
Laatst bewerkt:
wellicht is het gewoon rotzooi ;) Maar 3 min is ook wel erg lang.... Het voor vertinnen van 4mm goud stekkers kost me maximaal 20 seconden, en dan zitten ze tot de rand vol als het moet :)

Wat je kan proberen (werk ook goed bij groene mpx stekkers) is een contra stekker in de stekker te steken tijdens het solderen. Zo kunnen de contacten en de stekker wat energie kwijt via de andere stekker en hoeft de behuizing niet alles te verwerken. Wil je dit nog beter doen kan je een dikke draad solderen aan de contra stekken zodat deze de hitte van de contacten absorbeerd.
 
Oeps, 3 seconden, niet minuten.
Sorry, heb een boel dingen aan mijn hoofd deze week, typen schiet erbij in. :(

Twee stekkers in elkaar steken kan idd wel eens helpen.
Maar zolang mijn deans het nog lekker doen blijf ik erbij.
Moet er niet aan denken om alles om te moeten solderen. :eek:
 
Back
Top