Mega 16/15/3 vertraagd, op een softliner?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door hoeby, 27 dec 2015.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Hallo allen,

    Ik wil een soort van softliner maken. Gaat om een model met span 1,5 meter.
    Het gaat niet om racen of wedstrijden, maar gewoon voor de weekend fun (en vakantie)
    Model heeft een GFK romp met schuim vleugels.
    Verwachte gewicht. Om de nabij 1,5 kilo

    Ik ben aan het denken om een mega 16/15/3 te gebruiken met vertraging 3:1.
    Prop een 10x7 op 3S.

    Waarom?:
    De mega 16/15/3 ligt werkeloos hier op de plank.
    3S lipo's heb ik ook in diverse maten en soorten liggen.

    Het idee is. Dat het model ligt van gewicht blijft. Maar er wel een leuke funfactor te behalen is.
    Recht omhoog hoeft niet, maar een mooie stijgvlucht zonder vele rondjes te moeten doen is wel gewenst.
    Heb google en diverse zoekfuncties gebruikt. Maar krijg niets gevonden, of met deze setup mijn wens ook te behalen is.

    hopelijk heeft iemand ervaring met zo'n soortgelijke setup. En kan zijn verhaal hier delen?
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Hoeby,

    Met een gewicht van 76gram lijkt de Mega me erg licht voor dit doel. Heb je al een vertraging liggen of zou je die speciaal voor dit project aan moeten schaffen?

    Groetjes,
    Gerben
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Een gewicht van 1.5 kg is ook wel veel voor een model van 1.5 meter. Zeker alls je hem softliner wilt noemen.
    Ik heb een 1.5 m zwever die leeg 520 gram weegt en ik op een goede helling met 1 kg totaalgewicht vlieg. Gaat erg goed, maar meer zou toch echt heftig worden voor deze spanwijdte.
    Als je tot maximaal 1 kg blijft zou de Mega met een vertraging van 5:1 als softliner voldoende moeten zijn lijkt me.
    Met 3:1 is het wat minder en als je in de buurt van de 1.5 kg komt zou ik net als Gerben wat meer motor nemen.

    Rick
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    De motor heb ik. De vertraging niet. Die moet ik nog aanschaffen.

    Het gewicht van 1,5kilo is maar een schatting. Ik moet het model nog bouwen. Dus het exacte gewicht weet ik niet.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Goede vertragingen zijn prijzig..
    Als ik het goed interpreteer, wil het een beetje low-budget houden. Dan zou ik eerder denken aan een (betaalbare) buitenloper van ~250-300gram die rond de 800-100W genereert. Afhankelijk van welke lipo´s je hebt/wilt gebruiken, kunnen we wel even iets uitrekenen waar je veel lol van kunt hebben.

    Groetjes,
    Gerben
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Hallo Gerben,

    Ik heb gekeken naar de reisenauer vertragingen.
    Maar inderdaad, voor die prijs zijn er ook buitenlopers te verkrijgen.

    De lipo's die ik heb gaan van 2200 25C tot 4000 40C (en nog het e.e.a. ertussen in).
    Het gaat me er inderdaad niet om, dat ik een top setup heb, waarmee wedstrijden te doen zijn. Maar een mooie setup waarmee je veel plezier kunt hebben. Maar waarvan mijn portemonnee niet van begint te huilen. Een vast budget heb ik niet direct, want ik geef dan liever een tientje meer uit als het beter zou worden.

    Als je tips hebt voor een setup, dan hoor ik het graag.
    Moet ik alleen even nadenken, hoe de bekabeling te verwerken, zonder de kabels aan de buitenzijde te moeten monteren (niet mijn voorkeur, maar als niet anders kan, dan moet het maar)

    groeten Paul
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als budget geen begrenzing is, zou een Leomotion L4023-3600-6.7 perfect zijn. Beginnen op 4S en als je nog meer vermogen wilt op 5s, kun je tot zo´n 3kw gaan (dan is het wel de vraag of schuimvleugels dat nog aankunnen). Ok, ik besef me dat deze optie prijzig is en niet helemaal de bedoeling was, maar dan heb je een idee wat het optimum zou kunnen zijn.

    Als budget optie bijvoorbeeld de Turnigy Gliderdrive 3858-1120kv (~40$) , op 3S, 12x9 prop. Zit je rond net onder de 1000W:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...e_SK3_Competition_Series_3858_4_6_1120kv.html
    Lipo 2500mAh of groter, om ze een redelijke levensduur te geven zonder dat je moet voorverwarmen en dat soort grappen.
    Bekabeling is met deze motor ook geen probleem.

    Groetjes,
    Gerben
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Dank je Gerben,

    Gezien een hobbyking motor. Of een vertraging voor de mega nagenoeg even duur zouden zijn. Ben ik toch gegaan voor de hobbyking motor.
    De motor is besteld en onderweg

    De leomotion ziet er mooi uit. Maar dat gaat mijn model nooit overleven.
    Je moet ook de grenzen van een model respecteren, anders leert het model je wel de grenzen.
    Zo'n powerbeest moet dan ook in een beter geschikt model, dat ook gemaakt is om met deze power overweg te kunnen
     

Deel Deze Pagina