mega 22/10/6 in f5d munga

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door riggermen, 5 jul 2009.

  1. riggermen

    riggermen

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    13
    hoi,

    heb me een maand geleden een graupner munga gekocht:
    [​IMG]
    Technische Daten
    Spannweite ca. 1000 mm
    Länge ü. a. ca. 700 mm
    Tragflügelinhalt ca. 12,09 dm²
    Höhenleitwerksinhalt ca. 1,6 dm²
    Gesamtflächeninhalt ca. 13,69 dm²
    Fluggewicht max. 1026 g
    Gesamtflächenbelastung max. 75 g/dm²

    de munga is volgens mij wel te vergelijken met de ''gilette'' van composite-models.

    ik ben van plan om er een mega 22/10/6 brushless, 6''*6'' graupner speedprop, 2200mah 3s 25c lipo en een hacker 40a regelaar in te bouwen.(startgewicht hiervan zal rond de 650gram-700gram liggen)
    weet iemand of dit een goede setup zal zijn om niet te snel en lang te kunnen vliegen.

    Specifications mega 22/10/6:
    Weight (gram) No Load Current Io m W o Load RPM/Volt Dia. mm Length mm Max amps
    100 .99 82 1980 28 33 35


    met vriendelijke groeten,
    brian,
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2009
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Brian,

    de Munga is ietsje langzamer dan de Gillette.
    Ik heb hem gevlogen met een HET 2W20 op een 5x5 propje op 4S.
    Dat vloog wel grappig.
    Ik denk dat hij met een 22/10/6 niet echt hard loopt.
    Als je de motor nog moet kopen, niet doen, koop iets anders.
    Als je hem hebt dan kan je het wel proberen maar ik denk dat ie net iets harder loopt dan een calmato sport, ik gok dat de snelheid tegen de 120-140 km/ zit.

    Grts Gert-Jan
     
  3. riggermen

    riggermen

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    13
    en zal de mega 16/25/2 gaan?
    met 3s lipo, 5*5 speed prop en hacker 40a esc.

    MvG,
    brian,
     
  4. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Hoi Brian
    Leuk toestel die Munga, ik heb zelf de Gilette nu met een Dymond 2700kv motor met 5,5x5,5 gaat hij lekker snel met een 5x5 ook nog en kun je ongeveer 10min vliegen met een 2800mha 3S lipo , ik had een mega 16-15-3 (helaas defect) erop zitten maar ik merk niet veel verschil met de snelheid, het vlieggewicht van de Gilette ligt wel lager dan de Munga verder lijkt hij er wel erg veel op, wat koste deze nu en waar te koop ?

    gr Andre
     
  5. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    vorig jaar heb ik achter een munga gezocht, maar heb er nooit ergens een gevonden :?
    clublid heeft er ook 1, gaat echt snel :)
     
  6. riggermen

    riggermen

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    13
    heb hem 2de hands op ebay.de voor 50euro gekocht.:D
    heb gelezen op de graupner site dat hij niet meer gemaakt wordt.

    MvG,
    brian,
     
  7. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    oke dat is een mooi prijsje als je nog geen motor hebt zou ik een Dymond proberen voor 24,90euro kun je geen buil vallen met een 50Amp regelaar(iets reserve) kom je een heel eind, ik had gegoogled maar inderdaad niet meer te vinden of je moet dus geluk hebben op Ebay

    gr Andre
     
  8. riggermen

    riggermen

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    13
    hey ik heb deze motor nog liggen.
    zal deze ook gaan? of zal hij te zwak zijn? met een 5*5 prop en 3s lipo.





    POLY-TEC Brushless Motor
    TEC 480-27 XS Innenläufer


    - Abmaße: Ø 28 x 35 mm
    - Gewicht: 98 g
    - Leerlaufdrehzahl: 2700 U/min/V
    - Spannung: 7,4-19,2 V / 2-5 Lipos
    - Strom: 5-35A
    - bester Wirkungsgrad bei ca. 25A
    - Wellendurchmesser: 3,2mm
    [​IMG]
    TEC 480-27 XS Innenläufer

    NiCd / NiMh
    8 Zellen
    8 zellen Graupner CAM Speed 4,7x4,7 - 5,5x5,5 (ca. 16-20A)
    10 Zellen
    10zellen Graupner CAM Speed 4,7x4,7 - 5,5x4,3 (ca. 18-26A)



    Lithium Polymer
    POLY-TEC 2000HD 11,1V
    4,7x4,7 (17A) 5,5x4,3 (19A)

    - Abmaße:
    POLY-TEC 2000HD 11,1V
    4,7x4,7 (17A) 5,5x4,3 (19A)




    MvG,
    brian,
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2009
  9. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Hoi Brian

    Deze motor en de prop gewoon proberen gaat wel goed volgens mij
    laat maar horen hoe of wat

    gr Andre
     
  10. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Heeft iemand nog een manual van de Graupner F5D Munga?
    Heb er onlangs ook 1 gekocht 2e hands,daar zat de vleugel vast met 1 plakbandje ,dat lijkt me niet echt wenselijk bij zo’n speedkist?
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het was in die tijd het meest gebruikelijk om de vleugel met een lip onder de romphuid aan de voorzijde vast te hebben en aan de achterzijde inderdaad met een plakbandje.
    Ook mijn Gillette had deze bevestiging.
    Vrijwel alle hoge krachten komen aan de voorkant!
     
    crins vindt dit leuk.
  12. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Niemand manual meer liggen?Of ergens online?
     
  13. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Tips voor zwaartepunt en roeruitslagen?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is allemaal niet zo kritisch.
    CG op 1/3 van de voorkant van de vleugel om mee te beginnen, dan tijdens vliegen finetunen.
    Als ik dan naar de koorde van de vleugel van vergelijkbare modellen kijk dan zal dat ergens rond de 38 a 40mm liggen.
    Hoogteroer uitslagen zo rond de 5mm, rolroer uitslagen 8mm up, 6mm down.


    GJ
     
  15. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Dankje voor de info !

    Ben benieuwd hoe die het gaat doen met deze motor en esc
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, dat is een motor die eigenlijk niet op lipo's kan.
    Het is een 5200 KV motor, zelfs met een 3S lipo zou je al veel te hoog in toeren komen.
    Een 2S lipo zou nog kunnen met max een 5x5 propje.
    En dat vliegt wel leuk hoor!!

    GJ
     
  17. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Dan ga ik hem eerst met 2s proberen.
    Dit is het propje wat er nu op zit:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoger dan 2S kan je echt niet, dan word de stroom veel te hoog en je toerental zit dan zeker rond of boven de 50000 rpm en een propje kan dat niet aan.
    Dat is denk ik een Graupner CAM prop, 5,5 x 5,5
    Even in de gaten houden dat de motor niet te heet word.

    GJ
     
  19. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Vandaag de 1e vlucht gedaan met mijn F5D munga met bovenstaande setup op 2 lipocellen…ik was onder de indruk van de snelheid, wat vliegt dat ding strak als een mes door de lucht zeg,wauw!

    Zelfs met de motor uit blijft ie doorgaan,helaas daardoor wel gelijk de prop gebroken tijdens de landing.

    Er zijn toch ook wel klap props voor zo’n model neem ik aan van 5,5x5,5 die die hoge toeren aankunnen?

    Vandeweek maar even paar reserve propjes bestellen
     
    lecraM vindt dit leuk.
  20. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    leuk! heb ook gehad vroeger, heb geen motor in gehad en slechts mee gezweefd, (en) aan een helling. dat gaat ook prima ermee (aanrader, beetje ruime goede helling, hoeft niet veel wind). en bungeestarts. zweefde 1 minuut uit een graupner rubber hoogstart lijn. verder qua motor kan ik er niet veel over zeggen. met landen, niet te langzaam bocht linksom en sturen; heb gehad dat ik een beetje tegenstuurde en viel linksom de bocht in, staart gebroken net voor kielvlak. gerepareerd met wat glasweefsel.
    vloog "ballistisch" met goede wind.

    het vleugel plakband, wel helemaal eromheen toch? ik deed 2, 3 keer eromheen.
    ik heb het boekje niet meer helaas maar zo stond het er in iirc.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2022

Deel Deze Pagina