Mega Dragster III

Goeie dag heren,
Na een lange stop wegends wachten op onderdelen van Hopf toch maar weer aan de slag gegaan(2 Maanden moeten wachten) Enfin het is binnen
Nu ben ik nog niet heel technisch op gebied van Rc speedboot vandaar wat vragen:
Ik heb besteld:
PRO LINE Profi Wellenanlage 4 mm, 49,90 €
Op eerste gezicht ziet het er mooi uit, maar volgends mij klopt er iets niet: namelijk de stang die in de buis zit komt er maar aan 1 kant uit: de achterkant aan de andere kant komt die stang er niet uit , hoort dit zo?
Volgends mij hoord dat ronde stukje om het gouden gedeelte van de 700
maar daar past hij niet overheen klopt dat wel of moest hij er wel overheen vallen?

voor zover

Groet, Rienk Baron

Hoi rienk,

IK denk dat je deel bedoeld aan de kant waar je motor komt de koppeling die de schroefas en motoras verbind valt dan in dat dikke deel waar de opening in zit.

Door de opening kan je dan b.v de imbusschroefjes vastzetten op de koppeling.

Kijk eens op www.xtremercboats.com daar kan je veel info vinden omtrend rc speedboten.\\Of bel eens naar www.2brothersrc.com kun kunnen je gegarandeerd helpen

Groetjes

Johan

Laatst bewerkt:
Dat zou best kunnen:
Maar moet dat gouden gedeelte van de motor daar binnen vallen?
en die stang hoort die nou aan bijde kanten eruit te komen??

Ik denk dat de koppeling een te kleine diamaeter heeft om op de uitgaande as van de motor te schuiven.

De aandrijfas kan je misschien de buitenmantel inkorten zodat je asje toch eruit komt.

Maar heb je misschien een gedetaileerdere foto van alles?

Mvg

Johan

Hallo Rienk,

Die 'stang' is je schroefas en dat ronde dingetje is een starre koppeling van Ø5 naar Ø4 mm.

Het gouden deel van je motor is het lager, die zgn 'borst' past in de koppelingsflens, de motor zet je met twee korte(!) boutjes M5 vast.
Dat de schroefas niet langer is, klopt, anders zou er geen ruimte zijn voor de borst en de starre koppeling.

Je hebt alle onderdelen nog los, dus bepaal éérst de lengte van je schroefakoker, vóórdat je de schroefas zélf inkort, dat doe je pas als alles op z'n plaats zit (om onaangename verassingen te vermijden...).

Groeten, Jan.

96645072.jpg

foto 1

62320156.jpg

foto 2

18367861.jpg

foto 3

51446877.jpg

foto 4

groeten Jan(broertje rienk)

Laatst bewerkt:
Zoals je op foto 4 kan zien past ie er niet omheen wat dus niks uitmaakt?
En die buis moet dus nog verkort worden snap ik?

Het lijkt erop, dat de motor niet in de koppelingsflens past.
Uitdraaien naar de goede maat kan niet vanwege het te geringe verschil in diameter.

Ik zou een minieme (1 mm diep) passing laten uitdraaien en een vulring maken tussen de motor en de flens, voor de resterende ruimte.
Het alternatief is de boel terugsturen , met het risico van nog een paar maanden moeten wachten...

Groeten, Jan.

Een kleine tussenring is een mogelijkheid.
Maar, meet de diameter van die gouden lagerring van de motor en koppelingshuis waar de motor in komt (binnenkant) eens op. Dit past gewoon niet, en waarom?
Zo te zien zit je daar qua motorkeuze namelijk nog met een Graupner 700 BB 8,4 of 9,6 V motor of 12 V versie te werken. Met die 8,4 en 9,6 v versie voeren we ooit nog Hydro 2 met een abs Key West.... (was nog voor jouw tijd bij de ESH, Jan).
Nadeel van die motoren was dat die zo'n gouden lagergedeelte hebben dat wat groter is (zie Graupnercatalogus). Wat later kwam -gelukkig!- de neodym versie 9,6 V op de markt en die heeft een wat kleinere lagerdeel (in zelfde kleur als de motor). Toen -in die goede oude tijd- werd er met een 600 koppelingshuis/flans gevaren met een tussenflans ertussen (van 600 naar 700) om ook die 700 BB Neodym motor te kunnen gebruiken.

Neem je een 700 9,6 V BB Neodym versie (wat ik zeker wel zou doen bij zo'n type romp), dan zou het toch echt gewoon moeten passen, zeker bij een 700 koppelingshuis. Die 700 neodym motor kan ook veel meer power leveren, en qua voltage nog iets hoger belast beworden.
Die neodym motor kan 12-14 cel (NiMH dus!) op zijn sloffen af (wel waterkoelingspiraal om motorhuis en de 2 messing koelbuisjes aan de (koolborstel) aansluitlippen.

Groeten,
BJ

Is het niet mogenlijk om de bronzen bus op de motor af te draaien , als het een motor betreft met glijlagers heb je waarschijnlijk wat speling .
je kunt het huis van de motor inspannen en de as van de motor op de centers van de draaibank mee laten lopen zodat het huis netjes gecentreerd blijft.

Beste mega racer, ik heb het zefde gehad met dezelfde as en motor, die huls moet precies vlak op je motor komen en is dus te klein, kan maar 1 advies geven ga naar 2brothers rc in bussum en neem alles mee wat de lengte van de as achter de boot is van cruciaal belang en kan je zomaar 15 tot 20 km p uur schelen, groet paul

;)Inderdaad Focused, maar de lengte en hoek op de achter spiegel is ook super belangrijk en wat ook vervelend is dat de tekening van graupner niet klopt vandaar dat je er dan niet uit komt, groet paul

Bedankt voor jullie reactie's alvast,

Nog steeds met hetzelfde probleem bezig,
zo stagneerd de boel wel steeds lekker ..
eerst 2 maanden op onderdelen van hopf wachten
dan past het spul niet terwijl maten wel zijn doorgegeven.
Het roer enzo kan ik dan zeker ook nog niet vast zetten.
wil er toch zo langzamerhand weleens mee bezig zijn.

Groet.

Wat je wel vast kunt doen is de as inbouwen, gouden regel voor de mega 3 is deze, als je de boot op een vlak oppervlak legt dient de punt van de step, de punt van de spiegel en het uiteinde van de as in 1 lijn te liggen,en dient de as zo vlak mogelijk in de boot te liggen. groet paul

Back