mega dragster of magin one

• Topicstarter Topicstarter dvc
  • Startdatum Startdatum
het onbelast wat ze weergeven is op 8,4 volt gemeten
dus 8,4 keer 4500 = 37800
als je er meer volt op zet dus 8 cellen keer 1,1 is 8,8volt keer 4500 = 39600.

je gebruikt zeker geen top cellen .??
mijn cellen storten in tot 1,12 volt bij 35 amp
de hoge pieken komen door de bochten en optrekken.

de feigao zijn de zelfde motoren als de graupner inline , de wander motoren van BK en de fortex motoren.

greetz jaimy

Hm.. waarvoor heb je dan die 100 ampere nodig die je nodig schijnt te hebben voor je boot..

met die 35 ampere en dat toerental heb je dus een vermogen van 308 watt dat je motor ingaat
met een rendement van 80-90% zit dat dus op een 246- 277 Watt!

met mijn 10 cellen op mn 700 neodym zit ik met een 18 ampere regelaar op 198 Watt ingang.
Met een 35 ampere ingang (zwaardere regelaar) zit ik op een 385 Watt ingang... met en maximaal rendement van 82 % zit ik dan op 315 Watt...
Toch al meer vermogen dan het setje wat jij momenteel in je boot hebt! Niet dat ik dit effectiever op mijn schroef kan zetten.. of dat ik harder ga.. maar toch meer vermogen!

Ik zou zeggen dylan, koop een leuke boot en neem een brushless set! dat bespaart je de omschakeling en aanschaf van een nieuwe regelaar en motor..
al met al bespaar je je een 100 euro extra uitgave!

Vip-er,

Snap jouw redeneringen niet !
Jij hebt het maar over Watt's die jij in jouw motor duwt ?

Het gaat erom wat je de motor laat "trekken" uit de cellen, via de regelaar !

Jij vaart een 700 Neodym op 10 cellen op een 18AMP regelaar ?
Welke schroef achter je romp, en op welke cellen ?
En met die 18 amp's regelaar vaar jij BL-boten zoek ?

18A, dat wil ik ook! doe ik direct mn 120A regelaar van 240 euro weg..
Bij het wegvaren heb je bij snelle motoren die 100A wel nodig, de stromen kunnen dan hoog oplopen!

Ik heb de 700neodym trouwens op 18cellen gevaren in een cat, en ik vaar nu echt mn oude setup eruit met mijn nieuwe brushless setup (2458tpv, 16x GP 3700)
Bij de eerste tests met GPS zat ik zondag op 69,9km/h op ruig water en wind

als er staat van 35 amp max is dat 35ampere op vol 85% rendement
ga je er meer ampere door trekken gaat je rendement omlaag.

dus als er staat van 35 amp max kan je er gerust pieken door trekken van over de 100Amp
en vooral met optrekken , bochten en uit het water komen ga je schrikken van de amp's die er door heen knallen.

en vermogen is niet alles..
want met mijn mono 1 die ong 300watt constand vermogen heeft vaar ik sneller (tot nu toe) dan me mono 2 met 1,1KW
en de mono 1 vaart die alleen sneller maar trekt ook nog eens sneller op..

ik denk dat er nog heel wat vactoren zijn die jij niet kent.

@ gerwin..
niet lachen hij vaart met een 54mm prop
met 10 cellen

en dan sneller zijn dan een BL setup

dat pas als passen en pinkster op 1 dan vallen :roll:

@jurr
jij had toch een mgm tmm regellaar in je cat.
heb je de versie met datalogg
zo ja maak eens een uitdraai.
en plaats die eens hier

Hoi,
tuurlijk ben ik het er mee eens dat ik nooit en te nimmer jullie brushless boten bij houd..

Mijn boot voer eerst met een 18 ampere regelaar op 10 cellen.. Waterkoeling op de regelaar en hij kan makkelijk meer doen.
Daarna overgestapt op een 60 ampere regelaar die meer dan genoeg kon doen. En ja ik heb een 54 schroef.. welke tot nu toe beter voer als alle kleinere schroeven.

Die 100 ampere die jullie trekken bij wegvaren.. ik bedoel maar, 100 ampere op een 8 cellen accu.. dan houd je nooit je 1.1 volt per cell vast en is het vermogen dat je motor kan leveren dus weer beperkt..
Ik geloof graag dat jullie hard gaan en dat ik dat met mijn Cobra niet kan.. Toch waren we wel eens benieuwd hoe hard het werkelijk gaat en wil ik wel eens een wedstrijd bekijken.. Waar in NL zijn zulke wedstrijden?

Feitelijk komt het er gewoon op neer dat ik Dylan verstandig genoeg acht om met brushless te beginnen.. En dat het duur moet zijn, daar geloof ik niets van! Met een goedkope setup (motor + regelaar) van nog geen 100 euro kan ik over de KW aan vermogen halen (mits de accus het toelaten).
Dat was gewoon mijn main standpunt..

Men ziet vaak de overschakelings kosten over het hoofd die het met zich meebrengt om van borstel naar brushless over te stappen.
Vaak genoeg kopen mensen een Easystar met speed 400 en nicads om vervolgens na een maand een brushless set te kopen, wat resulteerd in een 2e keer aanschaffen van een motor, Regelaar, lader (lipo) en lipo accu...
Beter 1 keer goed aanschaffen en up to date zijn dan 2 of 3 keer moeten omschakelen.

er zit tussen vliegtuigen en boten een mega groot verschil..

kom een keer in almere kijke of zodra er een elekro saw word gehouden kom dan langs

op z'n saw gaan je oren helemaal klaperen want daar worden regellaars gebruik van 129 amp in een mono 1 op 8 cellen en een 99 amp vikte hij al uit bij wegtrekken)
en 129 amp is nog niet het uiters want er worden ook reg's gebruikt van 170amp 32cell dat is 6,5KW
en zelf dan hebben zomige regellaars het moeilijk met optrekken.

ga je eerst verder verdiepen in het boot gebeuren voor dat je met al dit soort praatjes komt die nergens op slaan.
mischien wel kloppen voor vliegtuigen maar niet in boten

Ik ben zeker benieuwd en kom zeker eens kijken..
er zijn meer mensen in mijn omgeving die niets met bootjes doen maar het wel eens willen bekijken, het blijft tenslotte modelbouw.

Over het verdiepen in boten, tsja misschien wat meer in brushless boten. In de tijd dat ik er mee begon waren die er nog niet.. Heb genoeg 15 cc inboard CMB's gevaren en 3,5 - 15cc K&B Outboards om te weten hoe een boot moet werken.

Ik blijf van mening dat je net zogoed gelijk met brushless kan beginnen in een boot... want een Graupner Inline maakt mij nou niet zodanig nerveus dat ik denk dat het met een 4 tientjes motor niet kan :D
Ik wil ook zeker nog eens een mooie mono 1 of 2 kopen om eens te zien wat er mogelijk is met kwaliteits bootjes..Misschien Mn Hacker B40 FAI 6 Windingen eens in een mono 1 proberen..

Groeten Vincent

Heren

Houden jullie er even rekening mee dat je nu totáááál met dit topic op de loop gaat?
Dylan vroeg om vergelijkingsmateriaal tussen twee types boot, niet om complete technische handleidingen van brushlessmotoren of verslagen van complete ombouwsessies...

Dylan, hier mijn ervaring met de Magin One:
Een leuk, bedrijfszeker model, mits goed gebouwd. Ook met de originele setup best snel.
Als er een brushless motor in zit, zal het best een duiveltje kunnen worden.
Maar houdt er rekening mee: snelheid zie je niet alleen op het water, ook in je portemonnee, waarvan de bodem snel in zicht komt.

Als jouw ervaring met 'snelle' boten de Salina is, zou ik niet meteen overstappen op vreselijk snelheidsmonster.
Eerst leren lopen, voordat je gaat rennen... Succes!

Sorry Roel,

ik hoop dat Dylan ondertussen toch nog iets wijzer is geworden en voor zichzelf een keuze heeft kunnen maken..

Mvg, Vincent

Dylan :

ALS je de keus nog hebt op dit moment :
Neem aub dan de MegaDragster, en begin inderdaad maar gelijk met brushless !
Vip-er heeft absoluut gelijk, prijsverschil is tegenwoordig bijna nihil.

@Vip-er : Hacker Fai 6 winder in een mono1 ? Doe maar niet !
Gooi hem dan aub in een hydro !
(ps: zo'n mooie handgewikkelde carbon-behuizing ?)

Hallo dylan
Wil je wat info hebben zet eventueel een foto op het forum
zodat we wat meer kunnen zien.
Groet Jurgen

de salina heeft mij dik tege gestoke :(
leuk bootje om mee te beginne maar ge word hem redelijk snel beu
ik heb hem verkocht en in de plaats een sae commandergekocht hier stak voormalig een 900 bb torqeu in dat is ook al een 700 turbo geworde :D
heb ook een carson fighter maar ik wil iets krimineels.
mvg.
dylan

Back