Mega Mosquito.

Hallo heren,

ik loop hier nu al een tijdje mee en kan het maar moeilijk uit mijn kop zetten..
Is het mogelijk om een reuzen Graupner Mosquito te maken met een span van pakweg 4 of 5 meter ?
Ikzelf denk dat het mogelijk moet zijn maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik rekening mee moet houden als ik hem zover ga opschalen.
Zoals jullie misschien weten vlieg ik een Mosquito.

Foto550-LQOXPYEH.jpg

Omdat dit een van mijn meest favoriete zwevers is en ik een echte ''houtbouwer'' ben kwam ik op dit idee. Ook is ergens iemand bezig een 4 mtr Amigo te maken en als hij dit met een Amigo kan dan moet ik het toch met een Mosquito kunnen ??
Mijn Mosquito heb ik vanaf tekening gebouwd en heb de tekening ook digitaal. Opschalen (vergroten) en laten uitprinten is dan ook geen probleem.
Maar.... dan komen de vragen zoals:

Kan ik hetzelfde profiel gebruiken?
Er komen grotere krachten op de vleugels en hoe moet ik dit opvangen? Carbon ligger o.i.d. ?
Kan ik de romp nog van balsa maken of moet ik naar triplex toe?
Enz. enz...

Jullie kunnen vast nog veel meer dingen bedenken waar ik rekening mee moet houden.
Graag had ik jullie reacties of dit überhaupt mogelijk is en waar ik zoal rekening mee moet gaan houden.
Op het laatst kunnen we dan bekijken of het haalbaar is ;).

Alvast bedankt !

Laatst bewerkt:
Stay hungry, stay foolish

Tuurlijk kan dat, als het bij een Amigo kan, dan kan het zeker ook met een Mosquito. Kennis genoeg hier op het forum, dus gaan met die banaan zou ik zeggen. Mooi initiatief Paul, helemaal in [URL="
lijn van deze beroemde man[/URL]

JB

Laatst bewerkt door een moderator:
Toevallig liep ik laatst met het zelfde idee :D
Heb zelf de 2012 bouwdoos welke ik binnenkort ga bouwen, het leek me ook gaaf deze op te schalen.
Uiteraard moet dat kunnen, je zult vrees ik zelf inschattingen moeten maken aangaande liggers en vleugelverbinding etc.
In duitsland op RCnetwork doen ze het ook wel, zou daar eens rondsnuffelen voor info ;)

Ik begreep dat de 2012 versie rolroeren heeft en een ander profiel dan de 'oude', welke tekening heb jij daar die je wil gaan opschalen (ook rolroeren)?

Welke elektrosetup gebruik jij nu?
Ga dit wel volgen uiteraard ;)

Groeten, Ralf

Square-Cube-Law

Een bekende wet uit het begin van de bemande luchtvaart zo rond 1920 stelde dat wanneer je een vliegtuig opschaalt het oppervlak met de 2e macht omhoog gaat (suqare) en het volume met de 3e macht (cube).
Bij ongewijzigde constructie maar gewoon opgeschaald gaat daarmee de vleugelbelasting omhoog.
Voorbeeld: Een vliegtuig met 1 m2 oppervlak en 1 kg zal bij verdubbeling van de maten 4 m2 oppervlak krijgen en 8 kg wegen. De vleugelbelasting is verdubbeld.
Dus kon men in die tijd uitrekenen dat er nooit een vliegtuig erg groot kon worden en nooit meer dan een stuk of 15 passagiers kon vervoeren.

De realiteit is toch wat subtieler.

Ten eerste is voor een groter vliegtuig een wat hogere vleugelbelasting geen probleem, integendeel zelfs meestal.

Ten tweede kunnen de materialen efficiënter worden gebruikt omdat vaak een minimale materiaalmaat komt vanwege verwerkbaarheid.

Om voor de Mosquito de zaak kort te sluiten, zou ik in eerste instantie de houtmaten meeschalen op de sterkst belastte delen maar veel meer taps laten lopen om daar waar je het materiaal niet nodig hebt ook minder te gebruiken.
Ook zaken als bekleding, afwerking, radio- en aandrijf hardware wordt naar verhouding lichter.
Je zal dan een toestel overhouden met een wat hogere vleugelbelasting, maar niet dubbel zo hoog.

Het profiel zou je kunnen aanpassen om iets betere prestaties te halen, maar het hoeft niet. De prestaties zullen al gauw beter zijn dan het origineel. Groter maken gaat gepaard met minder aerodynamische problemen dan kleiner maken.

Succes, Rick

Hallo heren,

Kan ik hetzelfde profiel gebruiken?
Er komen grotere krachten op de vleugels en hoe moet ik dit opvangen? Carbon ligger o.i.d. ?
Kan ik de romp nog van balsa maken of moet ik naar triplex toe?
Enz. enz...

Jullie kunnen vast nog veel meer dingen bedenken waar ik rekening mee moet houden.
Graag had ik jullie reacties of dit überhaupt mogelijk is en waar ik zoal rekening mee moet gaan houden.
Op het laatst kunnen we dan bekijken of het haalbaar is ;).

Alvast bedankt !

Wat mogelijk is met een Amigo moet zeker kunnen met een Mosquito.
Heb ook nog met het idee gespeeld om een Monterey 5m te bouwen.
Dus tweemaal groter dan deze op foto die ik over twee jaar gebouwd heb.

full

Zou ook perfect kunnen.
Ik heb het idee laten varen en ben me op een echt schaalmodel gestort.
De Mucha die ik nu bouw is ook van een plan die ik opgeschaald heb.
Ik heb er wel enkele wijzigingen doorgevoerd.
Dit is natuurlijk iets die je zelf invult in functie van je wensen.
Ik bedoel wat je van zin bent met dit toestel.
Hoe wil je dat hij vliegt.

Maar normaal gezien kan je de mosquito opschalen zonder noemenswaardige wijzigingen.

Mvg,
Aurectar

Geweldig plan..Ik ga volgen! En inderdaad..als het met een Amigo kan, moet het met een Mosquito ook lukken! Ik heb bij mijn Amigo in principe alle maten met een factor 2 vergroot maar ik heb de vleugelconstructiue wel aangepast. Lees het draadje van de Amigo er maar eens op na. Er worden door de forumleden erg veel goede tips gegeven. Ik heb er al veel van geleerd!
Zie: amigo-ii-4-meter
Veel succes, Ger

Toevallig liep ik laatst met het zelfde idee :D
Heb zelf de 2012 bouwdoos welke ik binnenkort ga bouwen, het leek me ook gaaf deze op te schalen.
Uiteraard moet dat kunnen, je zult vrees ik zelf inschattingen moeten maken aangaande liggers en vleugelverbinding etc.
In duitsland op RCnetwork doen ze het ook wel, zou daar eens rondsnuffelen voor info ;)

Ik begreep dat de 2012 versie rolroeren heeft en een ander profiel dan de 'oude', welke tekening heb jij daar die je wil gaan opschalen (ook rolroeren)?

Welke elektrosetup gebruik jij nu?
Ga dit wel volgen uiteraard ;)

Groeten, Ralf

Hallo Ralf,

inderdaad toevallig dat we hetzelfde idee hebben :-).
De tekening die ik heb is van de ''oude'' Mosquito, die dus zonder rolroeren.
De Mosquito op de foto die je ziet heeft wel rolroeren maar die vleugels zijn al vrij snel in de kliko verdwenen. De rolroeren werkten van geen kant en het profiel van deze vleugels was niet optimaal. Ik had de ribben net iets te mooi geschuurd en dat resulteerde in een iets ander (;-)) profiel. Die fout maak ik dus nooit weer :-).

Ik heb toen andere vleugels gemaakt en die werken perfect, hij vliegt erg gemoedelijk en is zelfs met veel wind nog goed hanteerbaar. Omdat hij zo breed inzetbaar is en omdat ik nog geen echt ''grote'' zwever heb kwam ik op dit idee.
De grote wordt hetzelfde als mijn andere qua uitvoering, alleen de kleurstelling niet. De grote bespan ik helemaal origineel. Zo dus:

images

Als setup gebruik ik nu een 500 Watt, 1200 kv motor op 3s met een 10x6 klapprop. Dit zal bij de grote wel moeten verdubbelen schat ik..

@ Rick, bedankt voor de info. Hier kan ik iets mee.

Groeten,

Paul.

Heb vanavond je hele draadje gelezen Ger. Kan ik veel nuttige info uit halen.

Ik was je trouwens ook al een tijdje aan het volgen. Mede omdat de Amigo 2 ook mijn favoriete ''oude dame'' is waar ik erg graag mee vlieg. Een geweldig toestel !

Gezien jullie enthousiaste reacties is de kans al groter dat ik me aan dit avontuur ga wagen :-).

Back